Svaka generacija idealizira svoje djetinjstvo i način na koji je odrastala te svoju mladost i način na koji ju je provodila. Nostalgija čini svoje, pa se na pripadnike nove generacije gleda s nerazumijevanjem i skepsom. Svrha i vrijednosti generacije Z, koja više nije najmlađa generacija na planetu, ali jest na tržištu rada, predstavljaju mnogima trn u oku. Zbog toga sa zoomerima vrlo teško surađuju kolege i menadžeri. Stariji ih zaposlenici smatraju površnim i dekoncentriranim osobama koje ne mare za organizacijske vrijednosti i norme ponašanja. Oni pak svoje starije kolege smatraju nefleksibilnima. Žale se da im ne žele prenijeti znanje ni relevantne informacije za poslovni proces. Problemi se zbog toga mogu očekivati kod primjene metode bihevioralnoga modeliranja, metode za koju Michael Urick i Therese Sprinkle drže da je najkorisnija za potrebe prijenosa organizacijskih vrijednosti. Da biste to izbjegli, danas vam rasvjetljavamo sustav vrijednosti generacije Z.
Kako se ophoditi sa zaposlenicima zoomerima, možete saznati na našem Leadership programu za voditelje generacije Z.
Drugi modul ‒ sustav vrijednosti generacije Z
Na drugom modulu našeg Leadership programa za voditelje generacije Z, koji će se održati 15. ožujka 2024., bavimo se upravo temom svrhe i vrijednostima generacije Z. Teško je razgovarati, a naročito surađivati s nekime ako ne znamo njegov svjetonazor ‒ životne vrijednosti. Kad je posao u pitanju, to znači da bismo trebali biti upoznati s njegovim odnosom prema radu, na koji se način odnosi prema kolegama, nadređenima, rokovima, zadacima, primanjima itd. Sve to može nam pomoći da izbjegnemo loš početak i stvorimo poželjnu radnu atmosferu.
U nastavku vam donosimo sustav vrijednosti generacije Z. Pojašnjavamo vam što je pripadnicima te generacije najvažnije kad je posao u pitanju. Kakav je njihov moralni sustav? Što sve utječe na njihov svjetonazor i koliko se razlikuju u odnosu prema radu od starijih generacija? Mogu li neke njihove vrijednosti biti plus koji će unaprijediti poslovanje? Trebamo li na zoomere početi gledati iz nekog drugog kuta, kroz prizmu objektivnosti, zanemarujući naše osobne preferencije, tj. preferencije generacije kojoj pripadamo?
Sustav vrijednosti generacije Z
Konzumerizam i materijalizam
Generacija Z okrenuta je konzumerizmu. Njoj je materijalno vrlo važno. Da bi si mogli osigurati materijalne stvari, zoomerima je fokus na brzoj i dobroj zaradi. Konzumerizam je postao njihov stil života, a što je još gore, govorimo o trenutačnoj zadovoljštini potreba nakon koje vrlo brzo prestanu biti sretni i teže za nečim novim i još većim. To se u psihologiji naziva instant gratification.
Kapitalizam ubire danak. U našem društvu tu su još korupcija i nepotizam. Tako mladi vide tko i na koji način prosperira u društvu bez obzira na stupanj naobrazbe i znanje / struku / stručnost. Nažalost, vrijednosti koje njeguje generacija njihovih roditelja, kod zoomera su manje bitne: poštenje, rad, marljivost i lojalnost.
Počinje li generacija Z vrjednovati stare vrijednosti?
Zvuči pomalo nevjerojatno, ali posljednja istraživanja pokazuju da su pripadnici generacije Z u svojim stavovima nešto konzervativniji od svojih roditelja. Kod zoomera je primijećen trend okretanja tradicionalnim vrijednostima, što je dobar znak za starije generacije jer im se vrijednosti počinju podudarati u manjoj ili većoj mjeri.
Psiholozi smatraju da se zoomeri okreću tradicionalnim vrijednostima zbog osjećaja nesigurnosti u socijalnom i financijskom smislu. Naime, danas nema garancije ni za koga, pa tako ni za tek diplomirane zoomere, da ih čeka siguran i dobro plaćen posao koji će im omogućiti napredovanje. A bez osigurane egzistencije teško je planirati obitelj i realizirati svoje želje i snove (novi stan, kuća, automobil, putovanja u egzotične destinacije). Za malo se toga u današnje doba zoomeri mogu čvrsto uhvatiti, pa je povratak starim vrijednostima logičan korak.
Socijalna (ne)osjetljivost
Zoomeri prepoznaju i respektiraju raznolikost osoba i kultura. Poštuju tuđe stavove i vrijednosti. Na osnovi toga mogli bismo zaključiti da su tolerantnija, otvorenija te solidarnija generacija od generacije roditelja ili one njihovih djedova i baka, no indikativno je da praksa u posljednje vrijeme pokazuje upravo suprotno. Sve su manje tolerantni i spremni prihvaćati različitosti. Zbog previranja u svijetu i ratnih zbivanja te njihovih posljedica u društvu (val izbjeglica i imigranata s istoka), mladi se sve više okreću domoljublju, ali nažalost, dobar dio njih počinje razvijati radikalne desničarske stavove. Sve je, dakako, povezano i sa stupnjem naobrazbe i kućnog odgoja, tako da se i unutar te generacije mogu zabilježiti odstupanja. Zato nikada ne treba generalizirati.
Mladi se danas brinu uglavnom za vlastiti interes, što potvrđuju brojna ispitivanja. Manje su socijalno osjetljivi od ranijih generacija. Iako su donedavno još jako pokazivali i isticali veću toleranciju za drugačije ljude po rasi i spolnom opredjeljenju, ova tema nije im više jedan od fokusa ni prioriteta, kao što mnogima izgleda na prvu.
Manje su društveno angažirani od starijih generacija. Samim time su i u potpunosti nezainteresirani za društveno-političku scenu. Premda imaju naoko veliku zajednicu prijatelja i poznanika na društvenim mrežama, oni su zapravo introvertirani i individualci, zbog čega izbjegavaju biti dio tima. Ali na radnom mjestu, prije ili poslije, morat će biti dio kolektiva. U njega će se morati uklopiti. Kako pomoći zoomerima i starijim kolegama da zajedno čine kvalitetan tim, koji će donositi dobre rezultate, saznajte na našem Leadership programu za voditelje generacije Z.
Nulta tolerancija na mobbing
Sustav vrijednosti generacije Z podrazumijeva nultu toleranciju na stvari poput mobbinga i muškog šovinizma na poslu. Ovu generaciju doista pokreću vrijednosti poput društvene pravednosti, što podrazumijeva i veći stupanj uključivosti radne snage. Očekuje jednak tretman za sve kolege bez obzira na kulturalne, spolne ili rasne razlike.
Glad za informacijama
Sustav vrijednosti generacije Z počiva na brzom i lakom pristupu informacijama. U svijetu hiperprodukcije zoomeri stvaraju svoj mikrokozmos u kojem se osjećaju potpuno nesputano i sigurno, slobodno. Vrlo brzo dolaze do željene informacije ‒ znaju gdje je potražiti i kako postaviti pitanje.
Kako ćete im na poslu pomoći da se osjećaju korisno i profesionalno? Osigurajte im brz dotok i protok svježih poslovnih informacija koje mogu digitalnim putem izmjenjivati s nadređenima i kolegama. Omogućite im mikroučenje od svega nekoliko minuta dnevno jer im pažnja nije nešto s čime se mogu pohvaliti. Mi vam tu možemo uvelike pomoći.
Uvedite u poslovanje korisnu aplikaciju za učenje o poslu i za komunikaciju među zaposlenicima i nadređenima ‒ Axonify. Uz Axonify zoomeri neće više stihijski pretraživati informacije kao što to čine u privatnoj sferi, već će im biti ponuđene na dlanu točne i provjerene relevantne informacije. Tako im ništa neće odvraćati pažnju. Axonify im nudi mogućnost učenja i utvrđivanja gradiva kroz igrice, što im je blisko i primamljivo. Oni, naime, tako najbolje uče.
Zoomeri su vrlo pragmatična generacija. To znači da traže neposrednu korist od informacije, bilo za praktičnu primjenu na poslu, bilo za zabavu.
Cijene znanje, ali ne preferiraju utaban školski put do njega
Cijene znanje, ali smatraju da je školski sustav zastario. Izražavaju negodovanje kada moraju bubati napamet nepotrebne informacije za koje smatraju da im nikada neće zatrebati u životu. Do novog znanja preferiraju doći online putem: podcasta, webinara, online-radionica, how to tutorijala i slično. Ponudite im edutainment, tj. „obrazovnu zabavu“, što podrazumijeva igranje poslovnih igara. Budući da im je raspon pažnje izuzetno kratak, obrazovna zabava kao metoda učenja može polučiti željene rezultate. Ponudite im Axonify. Tako ćete lakše privući i duže održati pozornost zoomera na sadržaj.
Moramo biti svjesni da se ne može baš sve znanje prenositi na taj način. Zabavnim je simulacijama uglavnom moguće prenijeti eksplicitna znanja, dok su za prijenos implicitnoga znanja potrebne druge metode:
- job shadowing tj. promatranje
- mentorstvo.
Fokus na kvantiteti, a ne na kvaliteti sadržaja
Zabrinjavajuće je da generacija Z malu pozornost posvećuje točnosti sadržaja. Nema razvijeno kritičko rasuđivanje. Na nepouzdanim izvorima traži svježe informacije, a sve manje gleda ili uopće ne gleda Dnevnik (provjerene činjenice).
To na poslu može predstavljati problem. Teško je, gotovo nemoguće, istovremeno i pregledati i kritički razmotriti informacije ako zaposlenik nema prethodnog znanja i iskustva.
Generacija Z ima velika očekivanja od života i poslodavca
Budući da zoomeri imaju izuzetno velika očekivanja, a jako malo ili nimalo profesionalnih vještina, poslodavci se u posljednje vrijeme ipak radije odlučuju za zapošljavanje pripadnika starijih generacija, koji imaju manje prohtjeva i realnija očekivanja.
Iako imaju visoka očekivanja od poslodavaca, zoomeri i sami žele što više doprinijeti svijetu. Zbog toga su im privlačne tvrtke koje imaju revolucionarne proizvode ili usluge kojima mogu napraviti velike pomake za čovječanstvo ili društvo u kojem funkcioniraju.
Razmišljaju o vlastitom biznisu lake zarade poput influencinga gdje mogu biti sami sebi šefovi jer ne trpe autoritet. Za njih su tzv. mrežno poduzetništvo i start up-ovi ideal poslovanja. Naime, rad u velikim organizacijama i korporacijama podrazumijeva veći stupanj poštivanja procedura i pravila, a to znači i autoriteta. Ne vole ukalupljenost i nedostatak slobode u izražavanju vlastite kreativnosti na poslu.
Zoomeri bi sve htjeli dobiti/ostvariti na brzinu, a život im vrlo brzo raspline snove. Ako im odmah ili ubrzo nešto ne pođe za rukom, većina odustaje i prebacuje fokus na nešto novo. Kod njih ništa ne bi smjelo ići sporo. Ako osjete da ih se ne poštuje, da su potplaćeni za svoju stručnu spremu ili da se dosađuju, dat će petama vjetra i već sutra će pokucati na vrata konkurencije. Kod traženja posla traže samo ono što njima trenutačno odgovara bez obzira na ograničenja i potrebu daljnjega razvoja.
Sustav vrijednosti generacije Z ne podrazumijeva lojalnost poslodavcu
Zoomeri očekuju podršku radne organizacije, ali istovremeno ne gaje lojalnost. Izostanak lojalnosti glavni je uzrok fluktuacije zoomera, tj. sve učestalijeg cirkuliranja po tvrtkama unutar jedne branše. To predstavlja jedan od gorućih problema današnjih poslodavaca uz kronični nedostatak radne snage. Zoomeri uglavnom ne doživljavaju, odnosno ne dijele ni viziju ni misiju brenda, zbog čega se ne vežu emotivno za tvrtku u kojoj rade, a samim time ni za ljude iz radnog kolektiva.
Previše individualci, premalo timski igrači.
Sustav vrijednosti generacije Z ‒ odnos prema novcu
Prethodne su generacije najviše motivirale plaća i brojne pogodnosti. Zoomeri također očekuju ekonomsku sigurnost, ali i mogućnost napredovanja na poslu. Razmišljaju intenzivno o svojoj egzistenciji. Novac im je važan, ali nije presudan.
Čak je 57 % čeških studenata u jednom istraživanju izjavilo da očekuje pripravničku plaću između 750 i 1.050 eura. Trebamo ove iznose staviti u kontekst vremena kada je anketa provođena. U to je doba prosječna bruto plaća bila oko 1.107 eura. Doista, zoomeri sami sebe jako cijene, ali se često i precjenjuju. Možda imaju formalno znanje, ali nemaju praktično i trebat će im još godine rada i iskustva da bi mogli postati stručnjaci u svojoj branši.
Kod njihova lidera (menadžera) najvažnija im je iskrenost. Tako se izjasnilo više od 50 % ispitanika u istom istraživanju. Priželjkuju jasnu viziju tvrtke. U odnosu na prethodne generacije dolazi do konvergencije vrijednosti. Tako generacija Z u odnosu na generaciju Y ima manje izraženu sklonost prema multitaskingu ali i radu u brzom i dinamičnom okruženju. No zato je kod nje, zbog djetinjstva u recesiji, jače izražena sklonost stabilnosti zaposlenja.
Istraživanje na uzorku čeških studenata pokazalo je da očekivanja generacije Z od posla ipak nisu tako pretjerana kao što je opći dojam u javnosti.
Studenti su se izjasnili ovako:
- 80 % očekuje smisleni rad
- 70 % samoaktualizaciju
- 66 % prijateljsko radno okruženje
- 63 % pravedne kompenzacije
- 54 % sigurnost posla
- 43 % profesionalni menadžment
- 43 % osobni razvoj.
LQ edukacije za menadžere ‒ otkrijte sustav vrijednosti generacije Z
Nastavno na spomenuto istraživanje, indikativno je sljedeće ‒ čak 69 % čeških studenata ekonomskih fakulteta izjasnilo se da žele postati menadžeri. S mladim je zaposlenicima potrebno raditi mnogo više, i to po mogućnosti što više neposredno. Jedino će tako doći do samospoznaje i samorazvoja.
Ovdje želimo naglasiti da je za učenje dobar timski coaching, no za zoomere je optimalno učenje 1:1, dakle s mentorom. Zato je prije svega bitno da ne stavljamo sve zoomere u istu ladicu, već da u mentorstvu i edukacijama zauzimamo individualni pristup, što mi u LQ-u upravo i radimo. Treba se usredotočiti na pojedince, na njihove mane i vrijednosti, te pod svaku cijenu nastojati izbjeći generacijske stereotipe.
Upravo vam zbog toga preporučujemo Leadership program za voditelje generacije Z. Kad je ova tema u pitanju, nikako ne propustite naš modul br. 2.