Psihološka sigurnost na radnom mjestu sve je češće tema znanstvenih istraživanja i stručnih portala, osobito onih koji se bave poduzetništvom. U časopisu New York Times Magazine, u članku koji piše o Googleovom traganju za savršenim timom, ističe se kako nitko ne želi kod kuće ostaviti dio svoje osobnosti. Da bismo u potpunosti bili mentalno prisutni na poslu te se osjećali sigurno, trebali bismo biti dovoljno slobodni te s vremena na vrijeme podijeliti s drugima, bez straha od kritike, stvari koje nas plaše. Potrebno je razgovarati o teškim situacijama te se uhvatiti u koštac s kolegama koji nisu kolegijalni.
Zaposlenici koji osjećaju psihološku sigurnost na radnom mjestu, kako pokazuje istraživanje objavljeno u stručnom časopisu International Journal of Stress Management, angažiraniji su, produktivniji i kreativniji.
Uspjeh neke organizacije počiva na udruženim snagama i sinkroniziranom radu svih zaposlenika. Od njih se očekuje maksimalni angažman, entuzijazam i inovativnost, a to ne mogu dati ako se ne osjećaju sigurno na svom radnom mjestu.
Anketa iz 2017. godine pokazuje da 3 od 10 zaposlenika osjećaju da njihova mišljenja nisu uvažena. Anketa iz 2020. godine istraživala je iskustvo zaposlenika za vrijeme pandemijskog rada od kuće. Čak 1 od 5 zaposlenika izjasnio se da ga ostatak tima ne uvažava ili potpuno ignorira.
Kada se zaposlenici osjećaju emotivno nesigurni na radnom mjestu, krivica leži na menadžmentu koji ne kontrolira dobro svoje rukovoditelje odjela ili jednostavno tvrtka gaji maćehinski odnos prema svom najvrjednijem resursu – ljudima. Stoga, osim iskustva zaposlenika i organizacijske kulture poslovanja, psihološka sigurnost sve više dobiva na važnosti.
Što je psihološka sigurnost na radnom mjestu?
Psihološka sigurnost na radnom mjestu temelj je visoke angažiranosti zaposlenika. Ona podrazumijeva poslovnu klimu u kojoj zaposlenik vjeruje i zna da se može nesputano izražavati. Google je proveo svoje interno opsežno istraživanje kako bi se uočila najveća razlika između sjajnih i prosječnih timova, a psihološka sigurnost pokazala se kao presudan faktor.
Za Amy Edmondson, profesoricu liderstva i menadžmenta u Poslovnoj školi na Harvardu, uvrštenu na Thinkers50, globalnu listu vrhunskih menadžerskih mislilaca, psihološka je sigurnost unutar timova zajedničko uvjerenje članova tima da je tim siguran za interpersonalno preuzimanje rizika. Uočila je važnost psihološke sigurnosti za uspješnu suradnju i timski rad, istaknuvši da članovi tima osjećaju psihološku sigurnost onda kada su samouvjereni. U tom slučaju, mogu bez straha od negativnih posljedica ili prijetnji za vlastiti identitet, status i karijeru, izraziti suprotno mišljenje, zatražiti pomoć, priznati grešku, izjasniti se da nešto ne znaju ili ne razumiju te tražiti povratnu informaciju.
Njezino djelo “The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth” pokazuje nam kako organizacija može stvoriti psihološku sigurnost na radnom mjestu. Menadžerima, koji žele stvoriti ozračje u kojem će se razvijati psihološka sigurnost, ovo je lektira.
Testirajte psihološku sigurnost u svom timu
Amy Edmondson u svom je istraživanju članove tima pitala u kojoj se mjeri slažu ili ne slažu sa sljedećim rečenicama:
Ako napravite pogrešku u ovom timu, često vam se predbacuje.
Članovi ovog tima mogu otvoreno diskutirati o problemima, iznijeti ih te postavljati teška pitanja.
Ljudi u ovom timu ponekad odbacuju druge zato što su drugačiji.
U ovom je timu sigurno riskirati.
Teško je pitati druge članove ovog tima za pomoć.
Nitko iz ovog tima ne bi namjerno postupio na način koji potkopava moje napore.
Radeći s članovima ovog tima cijene se i koriste moje jedinstvene vještine i talenti.
Testiranje se vrednuje skalom, a zaposlenici biraju koliko se slažu/ne slažu s gore navedenim tvrdnjama.
Kontaktirajte nas kako bismo utvrdili razinu psihološke sigurnosti u vašoj organizaciji.
Ako nakon testiranja uočite potrebu za promjenom klime u organizaciji i stvaranjem psihološki sigurnijeg ozračja unutar radnog tima, krenite s provjerenim metodama. Kojima? Saznajte u nastavku!
10 koraka kako se kreira psihološka sigurnost na radnom mjestu
1. Odnosite se prema zaposlenicima s poštovanjem.
Pokažite da cijenite njihov trud, zastanite na njihovom radnom mjestu i porazgovarajte o poslu, ali i o nekim neformalnim stvarima iz osobnog života. Pitajte ih za savjet. Osjećat će se uvaženo. Pitajte ih imaju li kakve primjedbe na poslovanje i imaju li ideje za poboljšanje. Vaše poštovanje rezultirat će njihovim poštovanjem. Recipročna situacija.
2. Razvijajte kulturu zdrave radoznalosti
Tvrtka G Adventures gradi kulturu poslovanja koja potiče radoznalost zaposlenika jer će zaposlenik biti i duhom i tijelom prisutan na poslu, usredotočen na sadašnjost, na ono što se događa u tvrtki. Oslobađa svoju kreativnost i inovativnost te pokazuje agilnost u problemskim situacijama. Spreman je usvojiti novo znanje kako bi riješio neki problem ili razvio ideju.
Citiramo misao koju je izrekao Mark Nathan, CEO-a Ziparija: „Nikome ne padne na pamet dobra ideja dok ih lovi lav.“ On je za New York Times izjavio kako je glavna komponenta uspjeha stvoriti radno okruženje u kojemu se zaposlenici mogu opustiti i biti potpuno svoji. U strahu da ne ispadnemo ismijani, odbijeni i neshvaćeni, ne usuđujemo se iznijeti svoje dobre ideje, čime i sama tvrtka ostaje zakinuta za realizaciju projekata i napredak. A, dobre ideje mijenjaju svijet. Povijest nas tome uči.
3. Zdrav konflikt kao vjetar u leđa
Amy Edmondson smatra da bismo trebali težiti stvaranju preduvjeta za zdrav konflikt. Zvuči li vam ovo kao oksimoron?
Jedno istraživanje iz 1990. godine uvelo je pojam devil’s advocacy. Đavolje zagovaranje znači da zauzimamo suprotan stav u odnosu na ostatak tima. To motivira grupu da pronalazi jače argumente i bolja rješenja problema. Članovi tima s visokom razinom psihološke sigurnosti jasno ističu svoja stajališta jer znaju da će njihova mišljenja biti prihvaćena i uvažena i kad se ne slažu s ostatkom tima. Znate li da izražavanje kontradiktornih mišljenja uz neoborivu argumentaciju pomaže napretku tima te povećava produktivnost?
Kod formuliranja svog argumenta, nastojte predvidjeti što bi kolege mogli kritizirati. Tako ćete početi stvarati jače argumente te izbjeći osjećaj da ostali kritiziraju vas osobno. I ništa manje zanemarivo, kad predvidite reakcije zaposlenika, znat ćete se postaviti tako da oni vašu kritiku ne dožive kao osobni napad.
Henry Evans i Colm Foster savjetuju da se pitanja postavljaju na način koji izaziva osjećaj respekta, a ne osude i kritike. To izaziva zdrav konflikt, koji podrazumijeva neustručavanje iznošenja naizgled neobičnih, avangardnih ili neostvarivih ideja. Takve ideje obično zaraze svijet svojom genijalnošću.
Organizacijska psihologija upravo zato pokušava promijeniti pogled na konflikt kao izvor stresa i razdora. Mnoga istraživanja pokazuju da niska razina konflikta ipak može biti i korisna. Nevjerojatno, ali prema istraživanjima, može biti korisnija za radnu sredinu nego da nema konflikta. Objašnjenje je sljedeće – konflikt može potaknuti zaposlenike da bolje organiziraju posao, zatraže pomoć i progledaju drugim očima.
4. Stavite se u tuđe cipele
Da biste mogli gledati tuđim očima, potrebno se staviti u tuđe cipele. Ako nemate prirodno urođenu empatičnost, naučite se staviti u poziciju druge osobe. U tome vam može pomoći igra “Just Like Me”. Odvojite vrijeme na sastanku ili team buildingu i pokrenite igru empatije. Zaposlenici, a i vi kao menadžer, preuzimate uloge jedni od drugih kako biste spoznali perspektivu druge osobe. To potiče bolje razumijevanje osoba u radnom timu, a kada se ljudi razumiju i respektiraju tuđe stavove, osoba se osjeća sigurnije i samopouzdanije. Ova igra potiče razvoj psihološke sigurnosti.
5. Aktivno slušajte zaposlenike
Potičite zdravu komunikaciju. Ne ograničavajte komunikaciju na radnom mjestu, dajte zaposlenicima prostora da se izraze, pa makar iznijeli i kritike na vaš račun. Ako je kritika na mjestu, možete djelovati i ispraviti svoj odnos prema njima. U organizaciji u kojoj je zaposlenika strah izreći kritiku na račun kolega ili nadređenih, psihološka sigurnost ne postoji. No, ako im dozvolite da se jasno i sigurno postave u iznošenju svojih stavova i ideja, bez straha od gubitka posla ili druge vrste odmazde, možete početi rješavati gordijski čvor problema i mijenjati status quo u tvrtki, razvijati ideju nekog zaposlenika te stvoriti novi proizvod ili uslugu.
6. Liberalan pristup
Zaboravite na strogost i krutost u odnosu prema zaposlenicima! Tim vam samo kima glavom, a pitanje je što doista misli. Koliko može biti iskrenosti u takvom odnosu? Oslobodite uzde i promijenite kulturu komuniciranja u tvrtki. Liberalan je pristup mnogo bolje rješenje, pogotovo kod lidera u timovima. Ono što ne smijete zaboraviti je stvaranje kanala za feedback kako biste dobili kvalitetne povratne informacije. Ne morate se bojati da će liberalniji odnos izazivati nerad. Onaj tko je neradnik, neradnik je bez obzira na pristup menadžera. Takvom se zaposleniku treba zahvaliti na suradnji otkazom.
7. Gradite obostrano povjerenje
U svom posljednjem istraživanju, Amy Edmondson ukazuje na izravnu vezu psihološka sigurnost – povjerenje. U Googleovu projektu „Aristotel“, pokrenutom 2012. godine, pokazalo se da je međusobno povjerenje važan preduvjet kvalitetnog tima. Analizom podataka na više od stotinu timova nisu mogli pronaći uzorke zašto su neki timovi uspješni, a drugi ne, sve dok nisu počeli tražiti nepisana pravila unutar timova. Naposljetku, istraživači su spoznali da je utjecanje i razumijevanje grupnih normi ključno za poboljšanje timova. Zatim ih je zanimalo koje su to norme koje se dijele unutar uspješnih timova. Ispostavilo se da je presudan faktor psihološka sigurnost. Nju slijede: pouzdanost, jasnoća, značenje i utjecaj.
Napravite timski sporazum koji podrazumijeva nepisana pravila kako ćete se ponašati jedni prema drugima. I treba inzistirati na tome da se svi zaposlenici podjednako pridržavaju dogovorenog poželjnog obrasca ponašanja.
8. Potičite efektivnost i učinkovitost
Simon Sinek u knjizi Leaders Eat Last ukazuje na iznimno važnu ulogu koju menadžeri, čitaj dobri lideri, igraju u stvaranju zdravog i sigurnog radnog ozračja. Na zaposlenike treba prestati gledati kao na sredstva za stvaranje profita. Sinek predlaže stvaranje tzv. kruga sigurnosti oko zaposlenika jer će se na taj način smanjiti osjećaj opasnosti koji se može pojavljivati unutar tima. Zbog toga će zaposlenici imati više vremena i energije za obavljanje posla, a ne za razmišljanje o vlastitoj zaštiti od nadređenih ili organizacije od izvanjskih opasnosti.
9. Gledajte na rizik pozitivno
Predlažemo vam da slijedite svijetli primjer nekonvencionalnog pristupa kreativnosti. Ed Catmull i tim tvrtke Pixar potiču rizik i na taj način ojačavaju osjećaj psihološke sigurnosti u svom timu. Unatoč tomu što nije u ljudskoj prirodi da se izlažemo riziku, oni su svoje poslovanje postavili dijametralno suprotno. Grade kulturu preuzimanja rizika jer smatraju da jedino tako mogu poticati sve ideje, pa čak i one koje se čine neprovedivima. Poanta je takvog pristupa poticanje osjećaja sigurnosti. Zaposlenici zajednički uče i međusobno se inspiriraju. Ovakvo poticanje temelji se na povjerenju i otvorenosti.
Dr. Marla Gottschalk, organizacijska psihologinja, o Pixarovim načinu kaže da se ideje koje Catmull predlaže razlikuju od uobičajenih, što u početku može izazvati uznemirenost zaposlenika, jer traže od nas da funkcioniramo drukčije od onoga na što smo navikli. No, ispada da se taj pristup pokazao pobjedničkim. Ne možete napredovati bez nekoliko loših ideja. Treba pasti par puta da bismo se (uz)digli.
10. Potičite otvorenu raspravu
Postavljajte pitanja koja potiču različita mišljenja, pitanja koja mogu poticati dva dijametralno suprotna stajališta. Tražite argumentiranu raspravu. Postavljajte potpitanja. Neka se zaposlenici jasno izraze zašto su za, a zašto protiv neke ideje. Brainstorming je doista najbolji put da se svi aktivno uključe, nikoga se ne osuđuje za stavove, a najčešće izrodi dobrom idejom ili nekim kompromisnim rješenjem koje je dobro za cijeli tim i tvrtku.
Zašto je psihološka sigurnost na radnom mjestu najvažniji čimbenik izvrsnih timova?
Uzastopna istraživanja pokazuju da timovi čiji zaposlenici imaju različita mišljenja, ali i iskustva, mnogo brže prepoznaju i rješavaju probleme od timova u kojima se zaposlenici boje reći što doista misle, ako su u manjini. Ako ne znate kako stvoriti sigurno ozračje u radnom timu, angažirajte naš tim iskusnih stručnjaka koji podučavaju o empatičnom pristupu zaposlenicima. U bogatom programu offline i online edukacija za menadžere naći ćete mnoge odgovore na vaše nedoumice te saznati koji je pristup najbolji za vašu radnu sredinu.
Želite li zadržati kvalitetan radni kadar, omogućite mu da se osjeti sigurno i uvaženo. Onoga trenutka kada psihološka sigurnost bude nešto što se podrazumijeva u vašoj tvrtki, oni će moći iskoristiti svoj puni potencijal jer će biti angažiraniji i motiviraniji. Osjećat će pripadnost timu.