Kako postati uspješan menadžer? Je li dovoljno samo formalno fakultetsko obrazovanje da odmah na startu karijere možemo uspješno upravljati radnim kolektivom? Ili je ipak potreban dodatni rad na sebi i konstantno usavršavanje? Svaki čovjek ima neke urođene osobine, dok druge, neophodne za posao kojim se bavi, mora savladavati tijekom karijere. Menadžer koji radi na sebi može razviti mnoge osobine i vještine koje su krucijalne za uspješno vođenje tima ili tvrtke.
Koje su osobine potrebne da bismo postali uspješan menadžer?
1. Menadžer treba biti dobar komunikator.
Nitko se ne rađa kao dobar govornik. Ni arhetipovi dobrog govorništva, Ciceron i Demosten, nisu bili od samih svojih početaka djelovanja besprijekorni govornici. Tu su vještinu svladavali tijekom života.
Za menadžera nije toliko važna vještina lijepog govora, koliko je važno da jasno komunicira. Šumovi u komunikaciji mogu stvoriti nerazumijevanje problematike ili načina na koji treba obaviti zadatak. Zato je bitno da se mirnim tonom jasno komuniciraju ideje, ciljevi i zadaci. Kada zaposlenik zna koji je njegov posao ili što podrazumijeva novi zadatak, zašto ga mora obaviti i s kojim ciljem, neće biti upitnika iznad glave, nego će se baciti na izvršavanje povjerenog mu zadatka. Višegodišnja Gallupova istraživanja pokazala su da samo 50 % zaposlenika zna koja očekivanja trebaju ispuniti na poslu. Očito im menadžeri nisu jasno prenijeli misiju, viziju i ciljeve.
Dobar komunikator znači biti i dobar slušatelj. Menadžer mora imati strpljenja koncentrirano slušati ideje, rješenja ili probleme zaposlenika. Iskusan menadžer uzima u obzir ideje koje će pomoći u razvoju tvrtke te nudi rješenje situacije koja muči zaposlenike. Biranim riječima i pomirljivim tonom saopćava konstruktivnu kritiku u četiri oka, svjestan da nitko ne voli javno čuti kritiku na svoj račun.
I prema Googleovom internom istraživanju, menadžer treba biti dobar komunikator, uz napomenu da njihovi vodeći menadžeri daju prednost slušanju drugih, a manje pričanju. Usmjereno i znatiželjno slušanje donosi emocionalno i osobno ulaganje u zaposlenike. Empatija je osobina, koju prije svega, odlikuje pažljivo slušanje drugih. Dok ih pozorno slušate, zaposlenici osjećaju da ih uvažavate. To je znak predanosti. Empatija prema zaposlenicima premošćuje strogu distancu između nadređenog i podređenog, čime se stvara ugodnija atmosfera za rad.
2. Menadžer je orijentiran na postizanje SMART ciljeva.
SMART akronim predstavlja ciljeve koji omogućavaju tvrtki da što prije dođe do realno postavljenog cilja. Preporuka je da svaka tvrtka koja stremi razvoju treba razviti strategiju postavljanja SMART ciljeva kod uvođenja novog procesa, ideje, proizvoda ili usluge.
S – simple, specific, significant.
Ciljevi trebaju biti jednostavni, specificirani i imati značajnu ulogu za razvoj tvrtke.
M – measurable, meaningful, motivational.
Ciljevi trebaju biti mjerljivi, smisleni te motivirajući.
A – agreed upon, achievable, acceptable, action-oriented.
Ciljevi moraju biti usuglašeni tj. dogovoreni na nivou uprave. Jednako tako trebaju biti ostvarivi, prihvatljivi te postavljeni da bi se djelovalo.
R – realistic, relevant, reasonable, results-oriented.
Ciljevi trebaju biti realni, relevantni, razumni te orijentirani na postizanje rezultata.
T – time-bound, tangible.
Ciljevi se moraju postići u nekom vremenu, stoga se mora zadati vremenski okvir ili rok do kada trebaju biti realizirani. Isto tako, važno je da imamo opipljive rezultate, što znači da ciljevi ne smiju biti apstraktni.
Menadžer SMART strategijom koristi specifične, mjerljive, relevantne i vremenski determinirane ciljeve. Podjelom na manje korake ili faze procesa olakšava postizanje dugoročnih ciljeva održavajući tako visoku motiviranost zaposlenika tijekom cijelog projekta.
3. Empatija
Razumijevanje za tuđe probleme, radost zbog uspjeha zaposlenika, podrška u teškim trenutcima koje prolaze u privatnom životu, pokazuju da je menadžer, osim što je nadređena osoba, i običan čovjek koji ima osjećaje. U poslovnom svijetu emocije ne moraju uvijek značiti slabost, naprotiv. Zbližavanje sa zaposlenicima na tom nivou kod zaposlenika stvara bolju sliku o šefu. Na taj način ublažava se stres, koji ponekad znaju osjećati pod teretom rokova i ciljeva koje moraju postići s jedne strane, te privatnih obveza ili problema s druge strane. Takvo rasterećenje na poslu svakako ima dobar učinak, što se pokazuje na rezultatima rada. Empatija je upravo zato jedna od najvažnijih odlika svih dobrih menadžera.
4. Dobra radna etika kao inspiracija zaposlenicima.
Ono što je zajedničko vodećim menadžerima jest dobra radna etika. Osim što su visoko motivirani, fokusirani su na rad. Predano rade na postizanju ciljeva tvrtke te jednako cijene kvalitetan rad i dobar učinak zaposlenika. Dnevnici 160 vodećih engleskih menadžera otkrili su da oni rade bez prekida od pola sata više do dva dana, a čak 93% vremena dnevno provode u poslovnoj komunikaciji s klijentima i suradnicima.
Svojim predanim radom menadžer daje dobar primjer zaposlenicima. To je odlika dobrog lidera. Zaposlenici rado slijede uzornog i radišnog vođu tima. Njegov primjer potiče ih na kvalitetniji rad.
Menadžer koji pokazuje snažnu radnu etiku inspirira zaposlenike da ostvare svoj puni potencijal, što pokazuju brojni primjeri iz prakse. Jedan od takvih primjera je interno Googleovo istraživanje čiji su se zaposlenici izjasnili da ne žele raditi za lijene menadžere, već žele biti ravnopravni članovi uspješnog i produktivnog tima. U Googleu kažu da, kao menadžer, ne možete očekivati od zaposlenika da će dati sve od sebe na poslu ako ne vide vas da to isto činite.
5. Pozitivnost je odlika dobrog menadžera.
Kao menadžer morate slati pozitivne povratne informacije jer na pozitivne vijesti zaposlenici bolje reagiraju. Ističite pozitivne strane svakog djelatnika, kako bi oni upravo njih više koristili u svom ophođenju s kolegama i u postizanju ciljeva. Tako će eventualne manjkavosti ili slabe strane pasti u drugi plan.
Pozitivna radna atmosfera pravo je ozračje za opušten, kreativan i motiviran rad. U takvom okruženju svaki djelatnik daje samoinicijativno svoj maksimalni doprinos jer nema teret stresa i menadžera koji mu prijeteći visi nad glavom. Pozitivnost je kvaliteta koju češće treba isticati u odnosu sa zaposlenicima jer je dobra energija zarazna i prenosi se na tim.
Organizacija božićnog domjenka je odlična prilika da se povežete s timom i da se oni međusobno zbliže. Pročitajte naše savjete za dobru organizaciju domjenka u tekstu Kako i zašto organizirati božićni domjenak?
6. Menadžer je prava podrška u svakom trenutku.
Budite podrška cijelom timu, ali i svakom zaposleniku zasebno. Saslušajte što ih muči i ako ne vide rješenje, uključite se kao dio tima. Pokušajte zajedno pronaći najbolje rješenje.
Dogodit će vam se da dobri zaposlenici u nekom periodu ne daju svoj maksimum, demotivirani su ili dekoncentrirani. Raspitajte se što ih muči i ponudite pomoć. Nekad je i samo razgovor dovoljan da se opuste. Kada u privatnom životu imaju velike probleme, ljudi često ne znaju ili ne mogu ostaviti probleme kod kuće, već taj teret nose sa sobom na poslu što se jako reflektira na produktivnost.
Stoga, ako ikako možete pomoći svojim zaposlenicima materijalno u ime tvrtke, moralno ili psihološki, budite im prava podrška. Kad svladaju prepreku koja ih muči, opet će davati svoj maksimum, a vašu pomoć u najvažnijem trenutku znat će jako cijeniti. Imat ćete lojalnog zaposlenika na duge staze.
7. Menadžer uspješno rješava konflikte na poslu.
Vještina rješavanja sukoba u tvrtki jako je važna za svakog menadžera. On u tim trenutcima mora biti psiholog koji vješto upravlja situacijom snižavajući tenzije. Narodna uzrečica kaže da je najteže raditi s ljudima. I to je donekle točno. Znate kako se kaže – sto ljudi, sto ćudi. Kada zapošljavate stručnjake raznih profila, vi možete provoditi prilično precizne psihološke testove osobnosti, kao što je npr. Hogan. Međutim, nemate alate koji vam sa stopostotnom sigurnošću mogu odrediti koja bi se osobnost optimalno uklopila u postojeći tim. Novi zaposlenici u tvrtku donose svoju stručnost i vještine, ali istovremeno i svoj karakter i mentalitet.
Ponekad je doista potrebno pravo umijeće da pomirite toliko različitih karaktera i mentaliteta, a često i svjetonazora, na jednom mjestu. Iskusan menadžer dobar je posrednik između „zaraćenih“ strana te uspješno rješava nesuglasice i veće sukobe. To treba raditi mudro i tako da ne povrijedite nijednu stranu jer u sukobu su visoke tenzije pa se svatko može naći prozvanim ili uvrijeđenim. Smirivanje situacije i vraćanje radne atmosfere u normalu jako je važno za održavanje tima na okupu i fokusiranje na postizanje ciljeva.
8. Odgovornost je jedna od najvećih odlika menadžera.
Donošenje racionalnih poslovnih odluka najvažnija je, ali i najteža menadžerska poslovna aktivnost. To je potvrdilo i već spominjano Googleovo istraživanje.
Prihvaćanje odgovornosti za sve što se radi u tvrtki zaposlenicima ulijeva povjerenje u nadređenu osobu. Mudar menadžer zasluge za dobro odrađeni zadatak nikada neće pripisati sebi, već čitavom timu, ne ističući nikoga poimence da se ne bi stvorio animozitet među zaposlenicima. Kad menadžer preuzima odgovornost zbog kašnjenja rokova, neispunjavanja ciljeva, propalog projekta, izlaže se kritici i stoji ispred svog tima. Time dokazuje da je uz svoje ljude u dobru i u zlu.
Menadžer koji ne preuzima odgovornost u najtežim trenutcima ili je skida sa sebe, perući ruke, nikada više neće biti cijenjen niti poštivan među zaposlenicima. Ostanak u timu dugoročno će dovesti do raspada tima jer će ljudi odlaziti iz tvrtke bježeći od takvog šefa. Ili će tvrtka postizati loše rezultate, a menadžer, kao i svaki nogometni trener, mora otići kada se gube utakmice u kontinuitetu.
Ako uvidite svoju grešku, pokažite da griješite i ispričajte se. Ljudski je griješiti, ali je i ljudski opraštati. Zaposlenici će imati razumijevanja jer su i sami svjesni svog nesavršenstva. Učenje iz vlastitih grešaka omogućuje nam da imamo razumijevanja za pogreške zaposlenika.
9. Poštenje i pravičnost
Osjete li nepravdu i nepoštenje, ljudi na to vrlo emotivno reagiraju. Stoga, jako je važno da budete pošteni i pravični. Ne izdižite posebno nikoga od zaposlenika. Ne ističite ga, ako to nije stvarno opravdano. Neki ljudi su nam više, a neki manje dragi zbog svojih osobina, ali kao lider to ne smijete nikada dati do znanja. Pokažete li naklonost prema nekom zaposleniku, možete stvoriti razdor u kolektivu. Pogotovo, ako se preferira djelatnika koji nije baš neki uzor. I Googleovo istraživanje kaže da se cijeni nepristranost kod menadžera.
Kad ste pošteni, u poslovanju i odnosu nema zakulisnih igara. Sve je transparentno i zaposlenici znaju na čemu su. Kad se zaposleniku treba uputiti kritika, iskrenost iskazana na dobar i prihvatljiv način neće naići na snažan otpor osobe kojoj je upućena, već može imati motivirajući efekt.
10. Dubinsko poznavanje poslovanja tvrtke i gospodarske grane u kojoj djeluje.
Menadžer koji poznaje industriju ili gospodarsku granu u kojoj njegova tvrtka djeluje uspješniji je od menadžera koji je samo fokusiran na vođenje ljudi. Dubinsko razumijevanje situacije na tržištu i kretanja u industriji omogućava menadžeru da poslovanje tvrtke kojom upravlja prilagodi novonastalim uvjetima.
Redovito praćenje poslovanja i situacije u samoj tvrtki ukazat će na eventualne propuste i greške koje se u hodu mogu ispraviti bez zaustavljanja poslovnog procesa. Ono što je dobro u poslovanju može se istaknuti u prvi plan i unaprijediti kako bi tvrtka mogla isporučiti kvalitetniji proizvod ili uslugu. Time se klijentima pruža dodatna vrijednost.
Kakav je Googleov idealan menadžer?
Googleovo interno istraživanje o svojim menadžerima iznjedrilo je, osim već prethodno spomenutih osobina, još neke zaključke. Kažu da je menadžer dobar voditelj koji osnažuje tim. On je timski igrač jer stvara timsko okruženje i misli na dobrobit kolektiva. Menadžer pridonosi suzbijanju predrasuda bilo koje prirode.
Googleovi najbolji menadžeri ne koriste mikromenadžment jer smatraju da obeshrabruje i frustrira zaposlenike. Nude zaposlenicima slobodu te savjete. Ne izdaju šefovske naredbe kako obaviti zadatak. Menadžer mora biti usmjeren na rezultate i zato je produktivan. Googleovi menadžeri podržavaju razvoj karijere zaposlenika te daju povratnu informaciju o njihovom radu. Podupiru suradnju između zaposlenika iz različitih odjela. U Googleu to osobito cijene.
Nagrađena Googleova menadžerica, Stephanie Davis, na primanju nagrade “Great Manager”, rekla je kako je njoj osobno izvješće o povratnim informacijama pomoglo da shvati važnost poistovjećivanja dviju vizija – vizije tima i vizije tvrtke. U Googleu smatraju da menadžer treba imati jasnu viziju i strategiju za svoj tim.
Njihovi menadžeri nastoje svaki dan stvoriti inkluzivno okruženje za sve svoje zaposlenike čime si osiguravaju dobru radnu klimu, lojalnost, dugoročne dobre rezultate i ostanak na liderskoj poziciji u u svojoj domeni.
Na primjeru vodećeg internetskog lidera i naših savjeta, podignite svoje liderstvo na viši stupanj. Pozivamo vas da pročitate tekst “Osnove liderstva” u stručnom časopisu “qLife” (No. 34, Ljeto 2017), u kojem se ističu osnovne zablude o liderstvu koje presudno utječu na razvoj organizacija, institucija, ali i društva. Odaberite iz bogate palete našeg edukativnog programa poslovnu edukaciju koja najviše odgovara vašim potrebama. U sklopu otvorenih programa izdvajamo dvije edukacije – Master Leader Akademija i First Time Manager, a pružamo i in-house edukacije, od kojih izdvajamo:
- Kako upravljati remote timovima?
- Razvoj menadžera/lidera
- Online mentoring mladih menadžera.