Suradnja je najbolji način za postizanje dobrih rezultata i preveniranje nezdrave kompetitivnosti među članovima radnog tima. Živimo i radimo u svijetu prepunom proizvoda i usluga koji su produkti više stručnih znanja i vještina.
Dobra suradnja je osobina skladnog i uspješnog tima.
Može li tim biti produktivan bez nje? Kako postići suradnju u timu te smanjiti rivalitet među njegovim članovima? Uz LQ smjernice unaprijedit ćete kvalitetu timskog rada i stvoriti okosnicu za kvalitetnu suradnju. Ako želite, osim čitanja naših blogova o poslovnoj komunikaciji i menadžmentu, primati newsletter koji izlazi dva puta mjesečno, prijavite se na LQ newsletter.
Suradnja
Suradnja je neophodna jer sami možemo nešto napraviti, a zajedno možemo sve.
Nema čovjeka na ovom svijetu koji zna sve informacije, koji je sposoban i ima sve vještine za izradu nekog proizvoda ili stvaranje neke specifične usluge. Razvitak i uspjeh poduzeća te razvoj novih proizvoda, koji su najčešće spoj različitih znanja i vještina, u današnje vrijeme sve više zahtijeva timski rad i suradnju.
Zaposlenici su često suočeni s tolikim brojem podataka i traženih kompetencija, vještina i znanja, da je to previše za njih kao pojedince. Zbog toga se rodila potreba za radnim timom – skupinom zaposlenika istih, sličnih ili različitih profila, ovisno o karakteru projekta na kojem zaposlenici surađuju. Oni svojim vještinama i znanjem te zajedničkim trudom i snagama dolaze do cilja koji je pred njih postavio menadžment tvrtke.
Radni tim, timski rad i suradnja
Psiholozi kažu da je pripadnost nekoj grupi, bez obzira radilo se o sportskoj grupi, radnom timu, vjerskoj zajednici ili političkoj opciji, veliki stimulator. Zaposlenici koji se osjećaju dobrodošlo u tim i prihvaćeno od strane kolega i rukovodstva tvrtke, motivirani su i ulažu veće napore nego kada rade sami.
Sva zajednička iskustva u nekoj grupi povezuju ljude. Povezanost podrazumijeva želju za pomaganjem drugome te za suradnjom.
Zaposlenici u timovima mogu rasti, učiti i napredovati. Iako većina zaposlenika prvenstveno želi ostvariti svoje vlastite ciljeve, svjesni su da ih mogu postići preko zajedničkih. Postizanje zajedničkih ciljeva podrazumijeva povezivanje s drugim ljudima, a to vodi u stvaranje timova pa i čitavih organizacija.
Bez obzira vodite li rukovodni, projektni, radni, virtualni ili krosfunkcionalni tim, potrebno je raditi na njegovom unaprjeđenju. Praksa pokazuje da su timske uloge usko povezane s razvojem tima. Različitost zaposlenika i njihove različite vještine važni su faktori učinkovitog i uspješnog tima.
Što kada suradnja nije obećavajuća ili je uopće nema?
Loši međuljudski odnosi na poslu izvor su velikog stresa za sve u kolektivu. Čak i za one koji se ne miješaju u svađe, koji ne drže ničiju stranu svjesni da se konflikt i nesuradnja odražava na cijeli kolektiv.
Često nam se problemi u timu čine većima nego što oni to zaista i jesu. Većinom se radi o problemima koji se mogu riješiti na obostrano zadovoljstvo.
Na prvom mjestu trebalo bi nam biti savjesno i korektno odrađivanje posla. Zato konflikte na poslu treba nastojati rješavati smireno i argumentirano, bez ulaženja u otvorene sukobe i teških riječi koje se ljudima osobito urežu u pamćenje.
U nastavku vam dajemo korisne savjete kako podignuti kvalitetu komunikacije unutar tima.
Ostvarite dobru suradnju sa zaposlenicima i poboljšajte njihovu međusobnu suradnju!
Fair play
Nitko od zaposlenika ne voli nekorektan odnos nadređenih ili kolega prema njima. Osjete li nepravdu, stvorit će animozitet prema timu, odnosno prema šefu i privilegiranim kolegama. To se odmah odražava na timski rad i dobra suradnja pada u vodu.
Menadžer mora voditi brigu o tome da se nitko u timu ne osjeća zakinutim, manje cijenjenim ili manje vrijednim. Ako i postoje u timu zaposlenici koje preferira, to nikako ne smije javno iskazivati. Korektan, profesionalan i jednak odnos prema svim članovima tima jamstvo je skladnih odnosa među zaposlenicima. Fair play neće poticati nezdravu kompetitivnost, koja često može prouzročiti konflikt.
Surađivati se mora!
Istraživanje je pokazalo kako je u posljednjih 20 godina vrijeme provedeno u kolaboraciji između menadžera i zaposlenika poraslo za 50%. To nam dovoljno govori da se mora komunicirati i surađivati. Priroda posla je naprosto takva.
Zaposlenici se privatno druže s pojedincima iz tima. S nekima imaju korektan odnos. S nekima su na distanci. Druge pak nikako ne mogu prihvatiti niti zamisliti kao osobu s kojom bi se družili u privatno vrijeme.
Ali, nema druge nego surađivati za svoju i tvrtkinu dobrobit.
Netko ima ideje, netko je dobar u organizaciji, netko u realizaciji, a netko u prezentaciji. Na vama je da podijelite zadatke prema kompetentnosti te da mudro delegirate zadatke. Delegiranje zadataka ne treba nikako raditi stihijski bez pomnog promišljanja.
Potencijal za učinkovit timski rad eksponencijalno se povećava kada svi udruže svoje:
- vrijeme
- znanje
- vještine
- resurse
- stručnost.
Tada su poslovni rezultati najbolji, a ciljevi se ostvaruju u potpunosti.
Zaboravite na ekonomiju, u rukovođenju ljudima budite psiholog!
U vođenju timom, ekonomsku struku morate ponekad ostaviti malo po strani. Stavite se u ulogu psihologa koji treba dobro procijeniti sposobnosti, vrline i mane svojih djelatnika. Budući da raspolažete resursima koje ste zatekli u tvrtki – zaposlenicima koji su vam na raspolaganju i ne možete samo tako mijenjati tim, morate nastojati pomiriti različite temperamente, karaktere, a često i svjetonazore. I to nije nimalo lak zadatak.
Svaki zaposlenik je individualac koji razmišlja i radi na svoj način. Želimo li iz njega izvući najviše i najbolje, moramo prepoznati njegov potencijal i sposobnosti. Menadžer ovdje igra presudnu ulogu. Stručna literatura kaže da poznavanje stila rada može pomoći da postavimo dobru strategiju unutar tima. Na taj način povećavamo svoju radnu učinkovitost.
Zašto nam je neophodna dobra suradnja među zaposlenicima?
Želimo li raditi učinkovito i biti produktivni, timski duh je vjetar u leđa svakom zaposleniku. Zaposlenici ne smiju biti samo pasivni izvršitelji zadataka, već aktivni pojedinci koji svojim idejama unaprjeđuju projekt.
Da biste napredovali, morate dobro poznavati ljude u svom timu. Srećom, postoje odlični alati, kao što je Hogan, koji služe za obavljanje psiholoških procjena kandidata, pa imate priliku stvoriti prilično vjerodostojnu sliku o osobi i prije nego što ju se zaposli. Oni koji žele koristiti Hogan instrumente za poboljšanje svog poslovanja bit će zadovoljni saznanjem da na jesen ove godine LQ organizira grupu polaznika za Hogan Certifikacijski trening koji pruža dubinsko razumijevanje upotrebe i interpretacije.
Za pronalaženje načina za nošenje s različitostima između zaposlenika, klijenata i složenih društvenih izazova, koristimo Spiralnu dinamiku. Ako ste zainteresirani za ovaj pristup, omogućili smo vam i pohađate treninga.
Tim ima šansu uspostaviti uspješnu suradnju samo ako svaki pojedinac u njemu shvati da treba svog kolegu za postizanje zajedničkog cilja. Kvalitetna suradnja jamac je dobrog timskog rada. Jedno bez drugoga ne ide. Što je više suradnje, timskog rada, međusobnog uvažavanja i tolerancije, atmosfera je pozitivnija. Kada je komunikacija među kolegama otvorena, problemi se lakše rješavaju.
Kvalitetna suradnja pomaže nam razviti ili unaprijediti vlastite kompetencije, nova znanja i vještine. Dragocjena su iskustva koja zaposlenici steknu na nekom projektu. Uče se odgovornosti, dobro reagirati na neočekivane situacije te dati svoj maksimum.
Dokaže li se tim u praksi, privede li projekt uspješno kraju, nadređeni će mu povjeriti nove projekte, a realizaciju više neće toliko budno nadzirati. Timu će dati više slobode.
Možemo zaključiti kako kvalitetna suradnja pomaže svima:
- timu
- tvrtki
- pojedincu.
Što je važno za dobru suradnju?
- Neposrednost – Važna je direktna suradnja među zaposlenicima i na relaciji menadžer-zaposlenici bez posrednika tj. treće strane koja može slučajno ili namjerno krivo interpretirati menadžerove riječi pa onda i prenijeti poruku, informaciju ili zadatak na potpuno krivi način.
- Otvorenost – U timu mora vladati sloboda i pravo govora da se otvoreno iznesu ideje i stavovi, ali i sumnje, a sve u svrhu poboljšanja proizvoda, usluge, ideje ili projekta.
- Povjerenje – Imaju li povjerenje u kolege i nadređenog, zaposlenici će opušteno obavljati svoj dio posla bez straha da će ih netko htjeti sabotirati.
- Ciljevi – Svaki tim mora znati koji je cilj nekog zadatka/projekta te on mora biti jasno definiran, ne samo usmeno izrečen, već i u pisanoj formi, kako bi ga svi isto interpretirali.
- Definiranost – U timu ćete uspostaviti dobru suradnju jedino ako postavite jasna pravila igre, zadatke i odgovornosti za svaki segment posla.
- Interakcija – Komunikacija unutar tima mora biti obostrana – dvosmjerna, ne smije biti monolog šefa koji se obraća zaposlenicima naređivačkim tonom, već interaktivan, vrlo konstruktivan i argumentiran razgovor sa zaposlenicima.
- Zajednička korist – Iako se ciljevi nas i naših podređenih često ne podudaraju, sve što radimo, treba raditi misleći na obostranu korist/interes.
- Pozitivno okruženje – Samo u pozitivnom ozračju, među dobronamjernim ljudima, možemo se opustiti i biti svoji pa se tada i više trudimo oko zajedničkih ciljeva.
- Asertivna komunikacija – Izražava se neslaganje s mišljenjem druge strane na način da se nikoga ne omalovažava niti vrijeđa, objašnjavajući jasno svoje stajalište i navodeći argumente.
- Osnaživanje zaposlenika – Podržavajući zaposlenike dajete im do znanja da cijenite njihov trud, ali i da mogu računati u svakom trenutku na vas i kolege, što im daje dodatnu dozu samopouzdanja i sigurnosti.
Dobra organizacija osigurava kvalitetniju suradnju
Znate li da je raspored stolova i ureda u poslovnom prostoru važan za produktivnost tima? Preporučujemo vam da planirano postavite stolove na određene pozicije kako bi zaposlenici koji moraju usko surađivati bili što bliže jedni drugima. Tako neće nepotrebno trošiti vrijeme na odlazak u drugi ured na kraju hodnika. Kvalitetnije će ga iskoristiti u konstruktivnim raspravama oko poboljšanja rješenja projekta u koji su uključeni.
Studija Sveučilišta u Bostonu potvrdila je vezu između mnogobrojnih sastanaka i e-mail poruka koje ih potvrđuju te produktivnosti. Ispitivači ankete ustanovili su da spontani sastanci (odrađeni po potrebi) povećavaju produktivnost.
Digitalna tehnologija pomaže da ostvarimo bolju suradnju
Digitalne poslovne aplikacije omogućavaju nam da budemo u tijeku s razvojem projekta. Štede naše vrijeme na dodatne provjere termina sastanaka, ali i na dolaske na sastanak i odlaske kući. Na sastanku možemo prisustvovati online iz svojih domova ili ureda gdje se osjećamo manje stresno pa i ležernije komuniciramo, a tada smo spremniji i na timski rad.
Znate li da 75% ljudi koji koriste digitalne alate u svom poslovanju s timom na daljinu ostvaruju bolju suradnju i produktivniji su kao tim? Alati za organizaciju vremena, video sastanke i e-korespondenciju svakom zaposleniku daju uvid u sve što se događa vezano za projekt na kojem rade. Na taj način štedimo vrijeme potrebno za prenošenje informacija pa zaposlenici imaju više vremena za dodatno razmišljanje kako poboljšati rješenje, uslugu/proizvod ili za kreiranje novih ideja. E-learning aplikacija je odlična ideja za dodatno povezivanje članova tima. MOL Grupa ju je implementirala kod 15.000 zaposlenika na benzinskim postajama, nakon čega su zabilježili 95% sudjelovanja i 15% rasta u znanju.
Nagrađivanje suradnje
Tri su tipa kolaborativnih resursa koji igraju važnu ulogu u suradnji:
- informativni: znanja, vještine
- društveni: dostupnost, povezanost, pozicija u timu
- osobni: vlastito vrijeme, energija zaposlenika.
Znate li da je suradnja tj. timski rad toliko važan da danas dosta kompanija pomaganje suradnicima uvrštava među kriterije za napredovanje? Na taj način daje se do znanja da menadžment ne cijeni kompetitivnost, već timski duh.
Pročitajte na našem blogu Kako nagrađivati zaposlenike i njihov doprinos u timu. Učite i napredujte kao vođa tima uz coaching pristup timu.