×

Stručnost? Predanost? Čvrsta ruka? Ne, empatija je najvažnija vještina vođenja

Empatija pridonosi pozitivnim odnosima i temelj je zdrave organizacijske kulture, a to u konačnici dovodi do boljih rezultata. Nova istraživanja jasno pokazuju kako postoje dobri razlozi zbog kojih menadžeri moraju poraditi na empatiji, za opće i vlastito dobro.

Empatija je oduvijek bila ključna vještina po kojoj su se prepoznavale prave vođe. Pokazivanje empatije prema zaposlenicima ne znači da ste mekani i da vas se lako može obraditi; štoviše, ona vas može pogurati prema boljim poslovnim rezultatima. Empatija pozitivno utječe na zaposlenike, a sve više istraživanja pokazuje da igra ključnu ulogu u svemu što se tiče menadžmenta, od uvođenja inovacija do zadržavanja radnika u tvrtki. Sjajno vodstvo zahtijeva finu mješavinu svih vrsta vještina kako bi se stvorili uvjeti za angažman, sreću i učinak djelatnika, a empatija se nalazi na vrhu popisa onoga što dobri menadžeri moraju usvojiti i primijeniti. 

Učinci stresa 

Empatija je neophodna jer se ljudi suočavaju sa sve više stresa, a pandemija i nedavni potresi dodatno su pripomogli da nam se i životi i posao okrenu naglavačke. Situacija je ozbiljna. Globalna studija Qualtricsa pokazala je da je 42% ljudi iskusilo probleme vezane uz mentalno zdravlje. Točnije, 67% ljudi suočeno je s povećanim stresom, 57% je anksioznije nego prije, a 54% ih je emocionalno iscrpljeno. Zabrinjavajućim brojkama tu nije kraj: 53% ljudi je tužno, 50% je razdražljivo, 28% ima problema s koncentracijom, 20% treba više vremena da dovrši zadatke, 15% ima problema s razmišljanjem, a njih 12% ne uspijeva ispuniti svoje odgovornosti. 

Pritom ne pati samo posao, nego i privatni životi. Stres na poslu izravno utječe na san. Istraživanje Sveučilišta Illinois pokazalo je da uznemirujuće poslovne e-poruke prelijevaju nezadovoljstvo na životne partnere. Studija Sveučilišta Carleton ukazuje na to da se nezadovoljni zaposlenici osjećaju manje sposobnima kao roditelji. A nezadovoljstvo s privatnim životom kao bumerang se vraća tamo gdje je sve i počelo, na posao. Studija objavljena u časopisu Academy of Management Journal pokazala je da zaposlenici izloženi grubostima svojih šefova rade manje i lošije i nespremni su pomoći drugima. Studija Sveučilišta Georgetown otkriva da je nepristojnost na radnom mjestu u porastu, a negativne posljedice takvog ponašanja brojne i razorne, od smanjene radne učinkovitosti do učestalih odlazaka iz tvrtke.  

Empatija pridonosi pozitivnim ishodima 

Dok prolazimo kroz teška vremena, borimo se s izgaranjem ili nam je teško pronaći sreću na poslu, empatija može biti snažan protuotrov i pridonijeti pozitivnim iskustvima, pojedinaca i čitavih timova. Nova studija Catalysta pokazuje značajne konstruktivne učinke empatije: 

Empatija utječe na inovativnost 
Čak 61% zaposlenika koje vode empatični menadžeri vjeruje da mogu biti inovativni. Isto smatra tek 13% zaposlenika s manje empatičnim šefovima. 

Empatija utječe na angažman 
Empatični menadžeri potaknut će 76% zaposlenika na veći angažman; isti elan zamijećen je kod samo 32% zaposlenika čiji šefovi ne pokazuju znakove empatije. 

Empatija zadržava radnike 
Studija pokazuje kako 60% anketiranih žena ne želi ni razmišljati o promjeni tvrtke za koju rade ako se u njoj poštuju i cijene njihove životne okolnosti. S druge strane, o davanju otkaza razmišlja četiri od pet zaposlenica koje ne osjećaju empatiju svojih šefova. 

Empatija utječe na mentalno zdravlje 
Čak 86% zaposlenika koji misle da su im šefovi empatični kaže da su zbog toga sposobniji upravljati zahtjevima svog posla i života te da ponajviše zahvaljujući dobrom ponašanju menadžera uspješno žongliraju svojim osobnim, obiteljskim i radnim obvezama. Studija objavljena u Evolutionary Biology pokazuje da empatija u donošenju odluka povećava suradnju zaposlenika i u njima budi empatiju. Poput kakvog lanca sreće, svaki čin empatije potiče još više empatije. A od viška empatije doista ne boli glava. Studija Qualtricsa pokazala je da zaposlenici koje vode empatičniji menadžeri pokazuju daleko veću razinu mentalnog zdravlja. 

Kako pokazati empatiju 

S empatijom se rađamo, ali se neke se stvari mogu i naučiti. Menadžeri empatiju mogu pokazati na dva načina. U tuđu kožu možete se uvući kognitivnom empatijom (“Što bih mislio da sam ja na njegovom/njenom mjestu?”). Na nečije osjećaje možete se usredotočiti i koristeći emocionalnu empatiju (“Što bih osjećao da se nalazim u njegovoj/njenoj poziciji?”). No, nije dovoljno u obzir uzimati ono što misle i osjećaju drugi. Menadžer će biti najuspješniji kad javno izrazi svoju zabrinutost i izravno se raspituje o izazovima i potom sluša odgovore svojih zaposlenika. 

Menadžer ne mora biti stručnjak za mentalno zdravlje kako bi pokazao da mu je stalo i da obraća pažnju na to što se događa s njegovim zaposlenicima. Dovoljno je raspitati se i saznati ono što oni žele i hoće podijeliti s njim. Dakako, malo edukacije o tome gdje se može potražiti dodatna pomoć nikad neće biti na odmet. 

Zaposlenici će biti angažiraniji na poslu i više će vjerovati menadžerima iza čijih riječi stoje i djela. Razumijevanje tuđe situacije vodi u suosjećanje, a ono potiče djelovanje. Empatija znači da razumijete ono s čime se bore vaši zaposlenici i da ste im spremni pomoći.  

Empatija znači da uvažavate tuđa stajališta i da ste spremni na zdravu i otvorenu raspravu koja vodi boljem rješenju. Drugi se možda neće sjećati što ste im kada rekli, ali će dobro pamtiti kako su se pritom osjećali. 

Važnost supervizije novih coacheva

LQ preporučuje superviziju profesionalcima čije je zanimanje povezano s vođenjem, savjetovanjem i usmjeravanjem drugih. Supervizija je od iznimne koristi menadžerima,…

Strive for Speaking

Tražite motivacijskog govornika za svoj sljedeći događaj?

Ne tražite dalje! LQ stručni govornici posvećeni su prenošenju snažnih i inspirativnih poruka koje će dati energiju i motivirati Vaš tim, ostavljajući trajan utjecaj na njihov osobni i profesionalni razvoj. Saznajte više

Naši internacionalni partneri​