Zašto su misija i vizija važne u menadžmentu? O čemu moramo voditi brigu dok ih definiramo? Kako odlučujemo što će nam biti misija, a što vizija?
Svakome je jasno da one odražavaju suštinu tvrtke. Upravo zato, na ulazu u mnoge velike korporacije možete uočiti na zidovima citate koji su parafraza vizije i misije brenda. Tijekom marketinških kampanja brendiranja današnje tvrtke vole naglašavati svoju viziju i misiju. Ako ih brendovi dobro komuniciraju, one ulaze u svijest potencijalnih te ostaju u svijesti postojećih potrošača proizvoda ili usluga brenda.
Misija i vizija trebaju biti jasne, svima razumljive, kako upravi, menadžmentu i zaposlenicima, tako poslovnim partnerima i klijentima/kupcima. Na krilima vizije menadžment bolje sagledava položaj tvrtke iz perspektive budućnosti. To menadžerima omogućava da pokrenu potrebne korake kako bi se tvrtka počela kretati u željenom smjeru. Važno je da svi zaposlenici znaju u kojem smjeru želite razvijati tvrtku tj. jasno definirati što je njezina misija, a što vizija, kako bi ih jasno mogli slijediti.
Kaže se da mudar čovjek vidi ciljeve na početku, pametan u sredini, a glup tek na samom kraju. Zacrtavanje ciljeva te vođenje poslovanja pod jasnom vizijom i misijom pomoći će Vam da kao menadžer budete u grupi mudrih. Kad razmišljate o brendu tvrtke, o njegovoj viziji, obavljate svoj posao koncentrirani na ispunjavanje aktualnih ciljeva te provođenje misije. Pogled Vam je fokusiran na budućnost tvrtke.
Misija i vizija kao misli vodilje poslovanja
Kako dobra misija i vizija stvaraju lidera?
Globalno popularni brend automobilske industrije Ford danas je tu gdje je zahvaljujući vizionarstvu svoga osnivača. Henry Ford imao je jasno definiranu viziju. Želio je proizvesti svima dostupan jeftin automobil. Vođen tom vizijom, da bi omogućio što dostupniji i jeftiniji automobil, osmislio je tekuću traku koju je pustio u pogon 1913. godine u svojoj tvornici automobila Rouge u Dearborneu (Michigan). Bila je to ugradbena linija na principu tekuće trake za sastavljanje automobila Model-T. Došlo je do znatnog povećanja proizvodnje jer se skratilo vrijeme proizvodnje. Prije puštanja u pogon pokretne trake, za sklapanje šasije trebalo je 12 sati i 30 minuta, a s novim principom rada samo 2 sata i 40 minuta. Već godinu dana kasnije, vrijeme je još više reducirano, na 1 sat i 30 minuta.
Klupko se zakotrljalo! Krenula je masovna proizvodnja prvog automobila na svijetu, što je bitno pojeftinilo proizvodnju, a samim time je i krajnji proizvod bio dostupniji većem broju ljudi. U početku su samo bogati industrijalci mogli imati rijetke primjerke Forda jer je bio skup zbog dugotrajnog načina proizvodnje. Ford je ispunio svoju misiju zahvaljujući inovativnosti i viziji koja ga je vodila.
Treba li napomenuti da je ovaj način proizvodnje postao zlatni standard nakon 10 godina svuda u svijetu i da je danas još uvijek tako? Ovo je odličan primjer kako treba slijediti svoju viziju i ne skretati s puta. Mnogi su, poput Forda, vjerujući u svoju viziju postali pioniri u svojoj industriji i vodeći svjetski brendovi.
Vizija
Definiramo li viziju [lat. visio = pojava, prikaz, misao] kao sliku idealne budućnosti tvrtke, imamo misao vodilju koja nas vodi u željenom smjeru. Dobro definirana vizija jasna je predodžba nekih budućih događaja i dugoročnih rezultata tj. prikaz idealne budućnosti tvrtke. Viziju ne kreiramo na kratke staze. Planiramo dugo poslovati i zato tvrtka mora imati viziju dugotrajnog uspješnog poslovanja te osim kraćih i one dugoročne ciljeve.
Tko definira viziju?
To uglavnom čine vlasnici, osnivači tvrtki, uprava i menadžeri. Mogu to činiti samostalno ili uz pomoć zaposlenika. Imate li u timu zaposlenike koji su vezani za radno mjesto, tvrtku i njezin brend, a nemate jasno razrađenu ni viziju ni misiju brenda, njihovo mišljenje je dragocjeno. Mnoge tvrtke postavile su viziju na temelju prijedloga svojih zaposlenika.
Kako se definira vizija?
Vizija treba odgovoriti na pitanje što tvrtka želi ostvariti u nekoj daljnjoj budućnosti. Ne sutra, već za 10, 20, 30 godina.
Vizija se u menadžmentu obično definira pomoću triju metoda:
- samoispitivanje – tvrtka se propitkuje dok se ne iskristalizira najbolja vizija
- sastavljanje tzv. Mars grupe – tvrtka šalje grupu od 5 do 7 svojih menadžera na izolirano i imaginarno mjesto (na Mars) sa zadatkom da osnuju identičnu tvrtku (onoj na Zemlji) kako bi stvorili viziju brenda
- ispitivanje zaposlenika – uvažavaju se njihovi stavovi i odanost vrijednostima tvrtke.
Kada su Steve Jobs i Stephen Wozniak zamišljali budućnost svog brenda, željeli su proizvesti računalo koje će biti financijski dostupno širim masama. Umjesto velikih korporativnih računala, krenulo se u proizvodnju manjih računala velike memorije. Pojava personaliziranih računala dovela je do informatičke revolucije. Njihova jasno definirana vizija omogućila je ispunjavanje misije.
Iako je riječ o dvjema različitim stvarima, misija i vizija moraju biti komplementarne i usko povezane.
2 glavne komponente vizije
Collins i Porras kažu da viziju određuju:
- osnovna ili temeljna ideologija
- predvidljiva budućnost.
Kao što smo već prije napomenuli, vizualiziramo budućnost tvrtke na duži rok. Upravo taj element vizije jednako je važan kao i temeljna ideologija i svrha. Kada govorimo o predviđanju budućnosti tvrtke na duge staze, pritom mislimo na 10-30 godina. Time, poslovnim partnerima i klijentima/korisnicima svojih proizvoda ili usluga dajemo do znanja da smo ozbiljan igrač u svojoj branši.
Osnovna ideologija definira identitet i prirodu tvrtke te predstavlja trajni element vizije. Sastoji se od:
- temeljnih vrijednosti
- osnovne svrhe tvrtke.
Bez svrhe nema ni dobre vizije, a to znači, ni dobro usmjerenog poslovanja. Zašto? Zato što je svrha najvažniji razlog postojanja neke tvrtke. Znate li koja je svrha tvrtke koju vodite? Možda je nedorečenost ono što je koči da se etablira na tržištu kao brend s kredibilitetom. Bez jasne vizije, bez jasne komunikacije brenda, nema ni dobrih poslovnih rezultata.
Zanimaju Vas kratke novosti iz područja leadershipa, osobnog i profesionalnog razvoja?
PRIJAVITE SE NA NEWSLETTER
Misija
Kada stvorimo viziju dugoročne budućnosti, potrebno je definirati misiju tj. osnovnu funkciju ili zadaću tvrtke po kojoj se ona razlikuje od sličnih tvrtki u svom području djelovanja. Misija opisuje vrijednosti naše tvrtke, razloge postojanja te aspiracije.
Dobro postavljena misija predstavlja čvrsti temelj za zacrtavanje i izvođenje ciljeva i planova za napredak. Tu je bitno imati konkretne i realne ciljeve koji se mogu realizirati u nekom određenom vremenu. Možda se na prvu laicima čini lako, ali kvalitetno definiranje misije zaista je zahtjevan zadatak koji iziskuje vrijeme, analizu tržišta te anketiranje potrošača i zaposlenika kako vide brend.
Misija mora imati dobar sadržaj. Da bismo uključili u misiju kvalitetan sadržaj, moramo se fokusirati na 5 ključnih elemenata:
- POVIJEST I TRADICIJA – misija i razvoj poduzeća izviru iz povijesti i tradicije poduzeća
- PRIORITETI – što su prioriteti osnivača, vlasnika i menadžmenta tvrtke
- OKOLINA TVRTKE – u kakvom okružju i okolnostima tvrtka djeluje
- FINANCIJSKA I MATERIJALNA SREDSTVA TVRTKE
- SPECIJALNOST TVRTKE – što je specifičnost tvrtke.
Elementi misije
Misija u menadžmentu sastoji se od:
- svrhe – trebamo se (za)pitati zašto naše poduzeće postoji
- strategije – proučavamo položaj i komunikaciju konkurencije te ističemo ono što nas diferencira od ostalih
- standarda ponašanja u poslovanju – naglašavanje razlikovnih sposobnosti
- vrijednosti tvrtke – u što vjerujemo.
Svrha u kontekstu misije tvrtke ne smije biti nešto uzdignuto u sferu apstrakcije. To doslovno treba biti konkretna i realna svrha, poput npr. zarade više novaca za dioničare i slično.
Preispitivanje misije
Kako je poslovni svijet i sve što ga okružuje jedan živi organizam stalno u pokretu i previranjima, vrlo često zbog promjena na tržištu, globalnih kretanja u svijetu (inflacije, krize, ratovi, nestašice, novi revolucionarni proizvodi na tržištu koji mijenjaju čovječanstvo) misija poduzeća može postati zastarjela. Postaje nejasna ili nedostatna u odnosu na novu situaciju na lokalnom ili globalnom tržištu. Stoga, menadžeri povremeno trebaju preispitati misiju brenda koji predstavljaju. Kod preispitivanja trebaju postavljati sljedeća pitanja i odgovoriti na njih:
- Kojim se poslom bavimo?
- Tko su naši potrošači?
- Što kupcu predstavlja vrijednost, benefit i prednost?
- Koje su naše financijske, strateške i realizacijske mogućnosti?
- Kakav bi naš posao trebao biti u budućnosti?
Kako se definira misija?
Misiju tvrtke mogu definirati:
- osnivač tvrtke – ima svoju poslovnu filozofiju koja s vremenom polako prerasta u misiju brenda
To je jedan od najboljih načina definiranja jer je osoba i subjektivno involvirana u cijelu poslovnu priču, stalo joj je pa unosi i dozu emocije u postavljanje misije. Ovako se najčešće definiraju obiteljske tvrtke, koliko god one imale kratku ili dugu tradiciju poslovanja. I nevažno je jesu li lokalno ili globalno poznati brend. Dobar storytelling počiva na jasnoj misiji i viziji tvrtke, a najbolji storytelling (onaj koji prodaje marketinšku priču) prožet je emocijom. Izaziva kod čovjeka željenu reakciju. To su najčešće pozitivne emocije: sigurnost, ljubav, sreća, sloboda, ispunjenost…
- menadžment – menadžeri sami ili uz pomoć svojih savjetnika pišu izjavu o misiji.
Struka će reći da ovo baš i nije dobar pristup. Možemo to povezati s nedostatkom sentimenta, pogotovo ako se radi o mladom menadžmentu koji je tek stigao u neku tvrtku i nije vezan za brend.
9 ključnih komponenti
Odabere li tvrtka menadžersko postavljanje misije, menadžeri trebaju imati na umu da misija brenda mora biti rješavanje određenih problema potencijalnih i/ili postojećih klijenata. Pri izradi Izjave o misiji sagledavaju se 9 ključnih komponenti kako bi se evaluirala kvaliteta i aktualnost misije:
- potrošači
- usluge/proizvodi
- tržište
- tehnologija
- briga za opstanak
- rast i profitabilnost
- filozofija poslovanja – poimanje brenda
- briga za zaposlenike
- briga za javni imidž.
Na koja pitanja odgovara misija?
Kod definiranja misije menadžeri si trebaju postaviti i odgovoriti na 3 pitanja:
- Što radimo da bismo zadovoljili potrebe i želje kupaca?
- Kako radimo – način na koji se razlikujemo od konkurencije?
- Za koga radimo?
Peter Drucker u svojoj knjizi o menadžmentu piše kako postoji samo jedna valjana definicija svrhe posla, a to je stvaranje i pronalaženje kupca jer on je taj koji definira poslovanje. I tu po njemu, prestaje sva mudrost i mozganje oko velikih ideala utkanih u misiju. Složili bismo se s njim da je zadovoljavanje kupaca misija i svrha svakog poslovanja, ali bismo i dodali da svaka tvrtka može to nadograditi kako bi istaknula svoj diferencirajući faktor.
Koliko su misija i vizija zaista važne u menadžmentu?
Kada se misija i vizija konačno iskristaliziraju, njihovo definiranje postavlja temeljne odrednice poslovanja svake tvrtke. Na pitanje što definira i karakterizira naše poslovanje možemo odgovoriti samo ako ga počnemo promatrati iz perspektive promatrača, ako iskočimo iz svojih, i uskočimo u cipele klijenata/kupaca.
Dok vizija definira smjer u kojem će se tvrtka kretati u budućnosti, misija odgovara na pitanje koja je svrha postojanja, što radimo kako bismo ostvarili svoju viziju.
“Misija je ono što tvrtka jest, a vizija ono što tvrtka želi i kani postati.”
Trebate li pomoć oko definiranja misije i vizije, LQ nudi raznovrsni program treninga za menadžere koji Vam pomažu da se fokusirate na najvažnije vrijednosti tvrtke.
Izvor: “Stručni časopis qLife, “Vizija i misija”, (Proljeće 2012.)”