Kako postati dobar menadžer ključno je pitanje. Jer biti ekspert za neko područje ne znači da ćete automatski biti sposobni postati voditelj. Znati upravljati ljudima i timovima vještina je koja se da naučiti, ako vas ima tko povesti i pokazati vam cilj.
Mladi menadžeri, oni koji to tek postaju ili se nalaze na početku svog karijernog puta moraju shvatiti da upravljati ljudima, poslovnim zadacima i strategijama ne znači razmetati se činjenicom da ste hijerarhijski iznad drugih, da oni moraju svirati kako im vi kažete, samo zato što ste “na poziciji moći”. I tako se može voditi, ali taj put vodi u slijepu ulicu.
Statistika koju je objavilo Društvo za upravljanje ljudskim resursima (SHRM) pokazuje da čak 76% zaposlenika smatra kako upravo menadžer stvara kulturu na poslu. A koliko su uspješni u tome govori druga anketa kalifornijskog Roberta Halfa prema kojoj je svaki drugi ispitanik napustio posao prvenstveno zbog lošeg menadžera. A to si bez posljedica može dopustiti malo koja tvrtka.
Mnogi novi menadžeri na poziciju dolaze loše pripremljeni i slabo opremljeni, najčešće zato što su i sami prethodno bili izloženi tradicionalnim stilovima upravljanja i naređivanja. Takvi ljudi još uvijek napreduju i njihove tvrtke još uvijek inercijom opstaju, no njihovo vrijeme prolazi. Poslovni svijet sve je pametniji, stvari se sve brže mijenjaju. Čvrstorukaški, “ja pa ja” sistem upravljanja polako zastarijeva i novija generacija menadžera mora raditi drugačije od prethodnika.
Da se treba prilagođavati, jasno je mnogima. No, nažalost, većina po tom pitanju ne radi gotovo ništa i pušta da se stvari odvijaju same po sebi. Istraživanje grupe Brandon Hall pokazuje da tek svaka deseta organizacija programe razvoja liderstva usklađuje s budućim poslovnim potrebama i kompetencijama kakve se traže u novim okolnostima. Prilika je tu, samo je treba zgrabiti i iskoristiti za što bolji start.
Dugačak je popis vještina koje novi menadžer mora razviti. Srećom, sve se one daju naučiti. Želi li uspjeti, mladi menadžer mora savladati vještine vođenja, spuštanja informacije onima oko i ispod sebe, kako motivirati zaposlenike i, jednako važno, omogućiti njihov razvoj. Biti osoba koja zna voditi sastanke, pregovarati i tako izbjeći brojne zamke loše komunikacije; koja zna kako delegirati poslove i upravljati timom, potičući pritom okruženje u kojem se cijeni inovativnost. Samo na tome gradi se stvarni autoritet. I tko to prije shvati, imat će dobar temelj na kojem će izgraditi uspješnu menadžersku karijeru.
Moderne kompanije izravnavaju unutarnju hijerarhiju i postaju sve agilnije; organizira se sve više timova u kojima svatko može biti vođa. Tradicionalni zapovjednički ili kontrolni stil vođenja u takvom poslovnom okruženju više ne prolazi; on je neučinkovit i zastarjeli. Mladi menadžeri ne mogu se osloniti na autoritet svoje titule; njima trebaju moderne sposobnosti koje će ih povesti prema uspjehu, vlastitom i kolektivnom. Te su dvije stvari u simbiozi.
Mnogi griješe kad čekaju da zaposlenici postanu menadžeri kako bi onda iz njih napravili vođe. Dobru ekipu, koja veže uspjehe na duge staze, čine vrhunski igrači, ali i duga klupa. Nasljednike je uvijek dobro strateški planirati unaprijed. Baš kao što im treba omogućiti razvoj kako bi ih zadržali. Uostalom, ponašanja i razmišljanja lakše je pomalo oblikovati nego na silu mijenjati. Zaposlenici s visokim potencijalom često su ionako neformalne vođe timova. Treba im dati alate s kojima će biti učinkoviti i prije nego što formaliziraju svoj status.
Mnogi menadžeri znaju organizirati stvari, ali im nedostaje intuicije i ne znaju što bi s ljudima oko sebe. Coaching bi im trebao pomoći da do cilja dođu uspostavljanjem i izgradnjom odnosa, prepoznavanjem praznina u performansama te korištenjem tehnika ispitivanja i slušanja. Dobar menadžer mora znati zadržati vrhunske talente, stvoriti kulture inovacija i rasta i razumjeti stvarnu vrijednost dobre radne snage.
No, da bi menadžeri naučili nove vještine i prepoznali nove mogućnosti, prvo trebaju prihvatiti novi način razmišljanja. Moderna vremena zahtijevaju vođe koji riskiraju i uče na pogreškama, prilagođavaju se situacijama kako bi došli do uspjeha. Učinkoviti vođe priznaju da nemaju sve odgovore i uvijek su spremni na učenje.
Coaching je važan jer naglašava važnost suradnje i dvosmjerne komunikacije između menadžera i zaposlenika. On potiče mladog menadžera koji preuzima odgovornost za vlastiti razvoj. Coaching nije držanje za ruke; on jednostavno potiče okruženja u kojem se novi menadžer ne boji pogriješiti jer će i iz toga naučiti vrijednu lekciju.