×

Generacija Z  i radna etika – kakvi su zaposlenici zoomeri?

Koliko se razlikuje najmlađa generacija na tržištu rada tzv. generacija Z od ostalih generacija? Kako poslodavac treba pristupiti zoomerima, najmanje lojalnim zaposlenicima, da bi ih privukao i zadržao? Na to pitanje nastoje odgovoriti sociolozi, psiholozi, menadžeri i HR odjeli.

Generacijska teorija, koju su postavili William Strauss i Neil Howe, kaže da se ljudska povijest može opisati u generacijskim ciklusima, od kojih svaki traje 20-22 godine. Svaka generacija razvija neke svoje posebnosti. Dok su ih u određenom smislu slično oblikovali neki globalni ili važni lokalni događaji, poput npr. rata i ekonomske krize, pojedinci unutar iste generacije razlikuju se po drugim obilježjima jer su ih odredili: kućni odgoj, vrtić, škola, religija, fakultet, obitelj, podneblje, radna okolina, prijatelji

Znate li da trenutačno na svijetu živi 10 generacija od kojih je samo 5 radno sposobno? Nema stroge granice između generacija, a ponekad se i vremenski preklapaju. Jedno je evidentno, što svijet više napreduje, to su razlike među generacijama sve vidljivije. Radi lakšeg raspoznavanja, svaka je generacija dobila ime, a određene su prema periodu u kojem su njihovi pripadnici rođeni u razmaku od 20-ak godina.

Na izgubljenu generaciju (1890.-1915), međuratnu generaciju (1901.-1913.), najveću generaciju (1910.-1924.), tihu generaciju (1925.-1945.) i generaciju Alfa (2013.-2025.) ne možemo računati kao na generacije radne snage. Prve četiri odavno su zaslužile svoju mirovinu, a generacija Alfa još je toliko mlada da nije ni zakoračila na tržište rada.

Radno sposobno stanovništvo predstavljaju: baby boom generacija (1965.-1979.), generacija X (1956.-1979.), Xenijalci (1975.-1985.), milenijalci ili generacija Y(1980.-1994.) i generacija Z (1995.-2012.).

William Strauss i Neil Howe skovali su termin Baby Boomers, iz čega se stvorila skraćenica boomers.

David Demko skovao je pojam zoomers. Danas se podjednako koristi i pojam zoomeri. Meister i Willyerd generaciju Z nazivaju i generacijom 2020 jer je većina visoko obrazovanih pripadnika te generacije od 2020. godine na tržištu rada.

Generacija Z  = urođeni digitalci

Generacija Z je prva u potpunosti digitalna generacija, zbog čega nosi nekoliko naziva: zoomers ili zoomeri, mobilna generacija, e-generacija, mrežna generacija i iGen Tech. Marc Prensky je zoomere nazvao Digital Native tj. urođenim digitalcima jer je uočio da su sposobni primati informacije izrazito brzo paralelno s drugim zadacima, a prednost daju slici, fotografiji i grafici u odnosu na tekst.

Zoomeri su rođeni u hiper-umreženom svijetu (engl. hiper-networked world). Digitalnost je sastavni dio njihovog svakodnevnog života i ne mogu ga zamisliti bez nje. To su djeca rođena s gadgetima u ruci. Govorimo o tehnološki najpismenijoj generaciji kojoj je tehnologija prirodno stanište. Čak 40 % zoomera priznaje ovisnost o pametnim uređajima. Ne libe se reći da se boje da će propustiti nešto važno na društvenim mrežama pa su upravo zato non stop online. Za njih je virtualna stvarnost realna i normalna stvarnost. Čak i dejtaju online.

 Njihovi su idoli na internetu, a ne na TV ekranima: influenceri, Youtuberi, blogeri. Naći ćete ih na TikToku, Snapchatu i Instagramu. I njihova su prijateljstva mahom virtualna. Neke od svojih prijatelja nikada nisu osobno upoznali face to face. Postaju im važniji od stvarnih prijatelja u offline svijetu.

Što poslodavci trebaju imati na umu kod zapošljavanja zoomera?

Najkreativnija generacija

Zoomeri nisu samo konzumenti sadržaja, oni su u odnosu na druge generacije najveći kreativci na internetu. Trebate li pokrenuti službeni YouTube kanal ili društvene mreže i ne želite za to unajmiti marketinšku agenciju, savjetujemo vam da zaposlite kreativnog zoomera koji će sa zadovoljstvom odrađivati taj posao. Zoomeri su izrazito znatiželjna generacija, što za inovativnost i inventivnost može biti ključan element u kreativnom stvaralaštvu. Kada zacrtaju neki cilj, tvrdoglavo idu naprijed. To za posao može biti dobro jer ne odustaju tako lako.

Tolerantnost, apolitičnost i eko osviještenost

Zoomeri su mnogo tolerantniji prema drugima i drugačijima u odnosu na sve ostale generacije zajedno i najviše apolitična generacija. Ne izlaze na izbore jer nemaju pojma tko su kandidati koji se natječu. Nisu lokal patrioti, već kozmopoliti koji tečno govore engleski kao materinji jezik zahvaljujući konstantnoj izloženosti engleskom jeziku na internetu od malih nogu. Generacija Z je ekološki osviještena generacija koju predstavlja mlada, planetarno popularna Greta Thunberg.

Kako komunicira generacija Z?

Uvijek će prednost dati pisanoj komunikaciji pa čak i kada je poslovna komunikacija u pitanju. Najviše koriste WhatsApp i Viber, a nešto manje SMS ili e-mail. Kad god mogu, izbjegavaju susret uživo – face to face. Kontakt u četiri oka im je stran, što se može primijetiti i na intervjuima za posao ili tijekom radnih sastanaka. Uglavnom ne gledaju sugovornika u oči jer se ne osjećaju ugodno. Zoomeri ne znaju postavljati pitanja jer im je neugodno komunicirati direktno. No, uspijevaju se izboriti za svoja osobna ili radna prava.

Najveći krivac za velike fluktuacije u tvrtkama

To je najzaštićenija generacija do sada jer živi kod roditelja. Zoomerima plaća nije glavni i jedini razlog za prihvaćanje posla. Ne osjećaju se dužni ama baš nikome te zato vrlo brzo mijenjaju zaposlenje. Suživot s roditeljima daje im dodatnu sigurnost po tom pitanju. Zato hrabro i neopterećeno otkazuju suradnju poslodavcu ako im nešto nije po volji ili dobiju bolju ponudu. Poslodavci koji imaju zoomere u svom kolektivu bore se s dvama velikim problemima, a to su fluktuacija zaposlenika i njihov specifičan gard. Zoomeri će napustiti sadašnju tvrtku radi veće plaće, ali često su im važniji neki drugi radni uvjeti kao što su: mogućnost napredovanja i sudjelovanja na velikim projektima od društvenog značaja. Oni se vrlo lako odlučuju napustiti zemlju u potrazi za boljom poslovnom ponudom.

Generacija Z i (ne)lojalnost

Zoomeri su više samoaktualizirani od ostatka populacije. Razumiju svoju bit i smisao postojanja pa ga tako žele pronaći i na poslu. Ako to ne nađu, odlaze dalje bez imalo grižnje savjesti. Ovdje na scenu stupa dobar HR odjel koji treba ponudu posla i radnih zadataka učiniti i prezentirati kao važne za razvoj tvrtke i pojedinca. Od presudne je važnosti jasna i nedvosmislena komunikacija. Poslodavci znaju da je zoomere vrlo teško kontrolirati jer jasno daju do znanja koja su njihova prava prema kolektivnom ugovoru i Zakonu o radu, ali često zaboravljaju na svoje dužnosti. Računajte na to da vam se u svakom trenutku mogu zahvaliti na suradnji, skupiti svoje stvari i otići u bolje sutra. Lojalnost im je na dnu ljestvice vrijednosti. Nigdje se ne zadržavaju dugo.

Odnos prema novcu

Iako im je mnogo toga dano na dlanu, u odnosu na prethodne generacije, generacija Z raspolaže vrlo oprezno i mudro s novcem. Zato se uvijek prije razgovora za posao, zoomeri raspituju koliko se financijski vrjednuje radno mjesto za koje apliciraju kako bi tražili isti ili veći iznos.

Zoomeri na razgovoru za posao

Pitate li poslodavce, reći će vam da zoomeri ne znaju pregovarati. Imaju gard ili-ili“. Svjesni svojih kompetencija koje nedostaju u tvrtki ili branši, doći će pripremljeni zatražiti ili odrediti svoju tržišnu vrijednost. Kod zapošljavanja, detaljno se informiraju o poslodavcu na forumima i kod poznanika te dolaze spremni na razgovor. Generacija Z nije osjetila učinke recesije pa joj potraga za poslom ne predstavlja stres. Prema skali psihološke povlaštenosti, koja mjeri uvjerenje osobe da zaslužuje povlašteni tretman neovisno o drugim vanjskim čimbenicima, generacija Z prednjači.

Generacija Z prednjači i po empatiji

Imate li u radnom timu zoomere, primijetit ćete kako su mnogo tolerantniji i empatičniji prema kolegama i klijentima od zaposlenika koji pripadaju nekim drugim generacijama. No, unatoč velikoj empatiji, istraživanja pokazuju da nemaju povjerenja u druge. Izbjegavaju svađe i sukobe. Ne vole si komplicirati život. Ne preuzimaju rizik.

Generaciji Z nedostaju socijalne vještine

Prema zadnjim statistikama HR odjela, zoomeri padaju na ispitu socijalnih vještina, iako su dobro odgojeni. Prkose mnogim klasičnim društvenim normama i pravilima ponašanja koji su uvriježeni kod starijih generacija. U kognitivnom smislu to je vrlo kvalitetna generacija, ali joj nedostaju specifična iskustva koje imaju starije generacije.

Za 77 % zoomera digitalna tehnologija predstavlja način i stil života bez kojeg ne mogu funkcionirati. Ne traže društvenu potvrdu skupljanjem “likeova”, već se koriste opcijom „follow”, praćenjem tuđih života na Snapchatu, Instagramu i TikToku. Zanimljivo je da, unatoč tolikom pokroviteljskom odnosu koji uživa, generacija Z ima najviše deprimiranih. Veliki broj zoomera osjeća se usamljeno i otuđeno, a razlog za to je upravo velika ovisnost o digitalnom svijetu.

Selektivna pažnja

Zoomeri vrlo dobro deduktivno i induktivno rasuđuju, pronalaze i organiziraju informacije, dobro pamte te matematički rasuđuju – idu im brojevi. Možemo zaključiti da su mentalno fleksibilni. Imaju dobru perceptivnu brzinu. Osjetljivi su na probleme. Iako imaju dobro vrijeme reakcije, pažnja im je vrlo selektivna i ne mogu se dugo fokusirati na neki zadatak. Što se tiče vizualizacije rješenja i razumijevanja problema, tu pokazuju zavidnu sposobnost.

Svaki trenutak koriste da su online pa tako i pauzu, iako mnogi provode radeći 8 sati za računalom. No, onima koji ne rade za ekranom, vrlo često mobitel predstavlja distrakciju u obavljanju tekućih poslova. Zbog toga mnogi ne izvršavaju zadatke na vrijeme.

Kako uče zoomeri?

Zoomeri su znatiželjni samouki digitalci koji uče na internetu, najčešće putem vizualnih sadržaja poput “how to” video tutorijala. Nisu imali prilike učiti od roditelja kojima digitalna tehnologija nije bliska. Starije generacije pretražuju informacije u knjižnici, stručnim časopisima i enciklopedijama, dok generacija Z visi na internetu i pretražuje na Wikipediji te stručnim portalima. S pametnim telefonom u ruci nema dovoljno interesa za knjige i časopise. Zoomeri uvijek traže brži i lakši put do informacija.

Ne razumiju zašto moraju učiti određene predmete u školi jer im to predstavlja gubljenje vremena. Traže pojašnjenje kako će im to gradivo koristiti u životu.

Slabiji su u odnosu na druge generacije kada trebaju aktivno učiti i aktivno slušati. Znaju biti vrlo kritični, no prosudba i odlučivanje nije im jača strana.

Generacija Z treba kvalitetnog mentora

Ako im odmah po zaposlenju date zadatke i očekujete brze rezultate, mogli biste se neugodno iznenaditi. Iako je generacija Z kognitivno vrlo napredna, nema radnog iskustva. Zoomeri trebaju mentora koji asertivno komunicira i pokazuje da ih razumije. Nemaju širu sliku nekog projekta pa je potrebno razviti strategiju učenja kod kompliciranih problema ili zadataka.

Mnogi su sramežljivi, introvertirani i boje se neuspjeha. Zato im treba dobar mentor koji će ih usmjeravati potičući da njihove vrijednosti iskoče u prvi plan. Generacija Z treba dobrog team leadera koji razumije njezin mindset. Obratite nam se s punim povjerenjem jer, osim standarnog programa za menadžere, LQ će uskoro u ponudi imati i program za učinkoviti rad menadžera s generacijom Z.

Gdje griješe poslodavci sa zoomerima?

Stavljaju sve zaposlenike te generacije u istu ladicu. Zoomere ne možemo potpuno generalizirati pa stoga ni ukalupiti kao što to znamo činiti s drugim generacijama. Potreban je individualan pristup menadžera. Saznajte što ih zanima, pitajte za mišljenje, uvažite dobre ideje i zoomeri će se osjećati prihvaćeno. Uložite u njihov razvoj potičući samoaktualizaciju. Kad spoznaju svoju svrhu i cilj unutar kompanije, velike su šanse da će se tu zadržati na duge staze. Naime, oni su za 4 % više samoaktualizirani od drugih generacija, a samoaktualizacija raste s godinama.

Sociolozi rada i psiholozi predviđaju kako će generacija Z pokositi tržište rada te iznjedriti brojne znanstvenike, istraživače i stručnjake koji će oblikovati svijet prema sebi uz pomoć digitalne tehnologije.

Kako Zoomeri rješavaju probleme i odrađuju posao?

Dajte im slobodu stvaranja i rješavanja zadataka. Riješit će ih na svoj način, iako ste vi zamislili drugačije, ali to ne znači da je njihovo rješenje lošije. Naprotiv, često bude i bolje jer imaju inovativan pristup.

Kod zoomera je kritičko razmišljanje izraženije za 6 %, no prosudba i odlučivanje su za oko 7 % slabiji u odnosu na druge generacije. Otuda njihov gard na koji se žale poslodavci.

Sociolozi rada predviđaju svijetlu budućnost zoomerima, a rezultati istraživanja institucije Mission and Ministry potvrđuju tu tezu jer zoomeri:

  • brže odrastaju
  • počinju ranije učiti
  • mogu raditi više zadataka odjednom – multi-tasking zaposlenici.

Generacija Z – neki novi ambiciozni poduzetnici

Prema istraživanju HuffPosta, zoomeri teže neovisnom radnom okruženju. Čak se 72 % ispitanika izjasnilo da jednog dana želi pokrenuti vlastiti posao. Smatraju da je bolje raditi za sebe nego za drugoga. Ne vjeruju korporacijama.

Nova generacija poduzetnika pozitivno utječe na gospodarski rast u cjelini. Stremi stvaranju drugačije ekonomije koja počiva na mnogo malih poslovnih subjekata koji će proizvoditi visoko kvalitetne i inovativne proizvode i usluge.

Na temelju ovih saznanja iz raznih istraživanja prilagodite svoj pristup najmlađoj generaciji na tržištu ili nas kontaktirajte za više stručnih savjeta koji će vam biti od velike koristi u odnosu sa zoomerima.

Coaching i mentalno zdravlje

Ima li nešto što radimo u coaching susretu, a da se ne tiče mentalnog zdravlja klijenta? Nema. Bez obzira na…

Strive for Speaking

Tražite motivacijskog govornika za svoj sljedeći događaj?

Ne tražite dalje! LQ stručni govornici posvećeni su prenošenju snažnih i inspirativnih poruka koje će dati energiju i motivirati Vaš tim, ostavljajući trajan utjecaj na njihov osobni i profesionalni razvoj. Saznajte više

Naši internacionalni partneri​