Svaka tvrtka ima jedinstvenu organizacijsku strukturu i kulturu koje se ne mogu preslikati na neku drugu tvrtku. Iz menadžerske perspektive, organizacijska kultura, po O’Reillyju i Chatmanu, predstavlja set normi i vrijednosti među zaposlenicima tvrtke. Oni te vrijednosti njeguju, čuvaju i dijele. Kakva je organizacijska kultura u IT tvrtki? Razlikuje li se više ili manje od organizacijske kulture u tvrtkama drugih profila?
IT industrija doživjela je boom posljednjih godina. Pritom ne mislimo na naš BOOM, koncept funkcioniranja malih i srednjih tvrtki, koji pomaže start upovima i IT tvrtkama na početku da pravilno stanu na noge. Ekspanzija IT sektora, osobito start upova, dovela je do toga da se počela razvijati drugačija poduzetnička klima i radna atmosfera. IT tvrtke nisu preuzele obrazac organizacijske kulture tvrtki iz drugih područja. Stvorile su neku novu kulturu u kojoj je odnos prema zaposlenicima bitno drugačiji, kao i način rada.
Organizacijska kultura u IT tvrtki
Evidentno je da se organizacijska kultura IT tvrtke i organizacijska kultura tvrtke iz nekog drugog sektora gospodarstva uvelike razlikuju. Prvenstveno zbog specifičnog načina rada i suradnje IT stručnjaka. Organizacijski stručnjaci uočili su kako IT korporacije stvaraju i zadržavaju drukčiji unutarnji ustroj od tvrtki iz sektora: proizvodnje, industrije, financija, uslužne djelatnosti… Ono po čemu se izdvajaju je dinamična, proaktivna, kreativna i intrapoduzetnička kultura.
Većina relevantnih istraživanja i ispitivanja organizacijske kulture u IT sektoru potječe iz srca IT industrije. Fokus je stavljen na tzv. FAANG: Meta (Facebook), Amazon, Apple, Netflix, Alphabet i Google. Treba istaknuti da su među vodećim imenima još: Microsoft, Deloitte i OpenAI, tvorac bota ChatGPT, umjetne inteligencije koja je unijela cijelu pomutnju krajem prošle godine u IT sektor i koja je ugrozila Google, a koja bi mogla promijeniti svijet.
Kakva je organizacijska kultura u Silicijskoj dolini?
Središte svijeta IT industrije je Silicijska dolina. Ono što je za neafirmirane glumce Hollywood, to je za IT-jevce slavna dolina.
U članku poduzeća Accenture LLP (s.a.) pod naslovom „California Dreaming“ ističu se razlike koje vodeće IT tvrtke ističu od drugih, a dio su organizacijske kulture:
Opuštena djelotvornost
IT tvrtke prkose i opiru se tradicionalnim birokratskim praksama kakve su uobičajene u drugim tvrtkama. Ovdje vrijedi pravilo da je završen proizvod bolji od savršenog proizvoda jer se ne gubi vrijeme na malim koracima u izradi. Nastoji se što prije doći do prototipa ili osnovne verzije finalnog proizvoda. On se kasnije dorađuje dok u potpunosti ne zadovolji prohtjeve tržišta.
Nezavisna lojalnost
Poznato je da IT-jevci ne gaje osobitu lojalnost prema poslodavcu. Fluktuacija zaposlenika jedan je od gorućih problema IT tvrtki. Zaposlenici su više odani svojim kolegama i projektima na kojima rade nego samoj tvrtki. Nešto malo manji problem imaju IT tvrtke izvan Silicijske doline, no ni one nisu pošteđene seobe zaposlenika za boljim ponudama i projektima.
Kompetitivna kooperativnost
Zanimljivo je da zaposlenici konkurentnih IT tvrtki u Silicijskoj dolini surađuju na osobnoj razini, iako se to kosi s interesima njihovih tvrtki. IT zaposlenici su timski igrači. Ovo su iskoristili pronicljivi menadžeri za stvaranje opuštenije radne atmosfere koja olakšava suradnju i komunikaciju te osigurava bolji (pro)tok informacija među zaposlenicima.
Pragmatična optimističnost
Jedan od najvažnijih načela poslovanja IT tvrtki iz Silicijske doline koji je uvelike utjecao na IT tvrtke diljem svijeta jest da je u redu (po)griješiti. Kultura rada odobrava pogreške. Smatra se da one pružaju potencijal za učenjem i napretkom. Ovakva radna atmosfera stvara otpornost na neuspjehe jer zaposlenici vjeruju da se svaki problem može riješiti.
Motiviranost i ispunjenost
Većina intervjuiranih zaposlenika izjasnila se kako bi bila spremna raditi i za manju plaću ako bi projekti bili razvojni i zanimljivi te stimulirajući za osobni razvoj. Stoga, organizacijska kultura u IT tvrtkama promovira nove projekte tako da se zaposlenici osjećaju dvostruko ispunjeni – financijski i intelektualno. Njihovi su menadžeri prepoznali ovaj važan aspekt.
Kako diše Deloitte?
Istraživački tim tvrtke Deloitte ustanovio je kako veliku ulogu u oblikovanju kvalitetne IT kulture igra Chief Information Officer tj. direktor informacijske tehnologije. Ako tvrtka ima loše rezultate i niže neuspjehe, uzrok treba potražiti u nedovoljno definiranim ili lošim organizacijskim uvjerenjima. Tu treba poticati promjenu jer, kako kažu u Deloitteu, uvjerenja formiraju oblike ponašanja koji donose željene ishode.
Kako je tehnologija promijenila organizacijsku kulturu i odnos sa zaposlenicima?
Ne treba trošiti mnogo riječi na činjenicu da je tehnološki razvoj iznjedrio nove poslovne prakse pa na taj način i bitno utjecao na poslovne procese u tvrtkama.
Na portalu Forbes.com B. Gleeson opisuje 3 glavna načina kako je tehnologija promijenila organizacijsku kulturu, ali i odnos sa zaposlenicima:
- U užurbanom svijetu gdje je konkurencija paralelno uz vas, korak ispred ili vam puše za vratom, kašnjenja u isporuci proizvoda ili usluga ne smije biti. Kupci su postali razmaženi. Standard u IT tvrtkama je pristup svim relevantnim podacima u stvarnom vremenu pa zbog protočnosti informacija nema kašnjenja s isporukom proizvoda.
- IT sektor nastoji biti maksimalno transparentan u svojim poslovnim procesima i u strateškim odlukama. Potiče autonomnost svih zaposlenika da djeluju po vlastitom nahođenju tj. da donose odluke unutar svoje domene samostalno bez stalnog traženja nadređenih za odobrenje. No, moraju biti spremni preuzeti odgovornost za pogreške i što prije riješiti problem.
- Djelatnicima je podjednako važna organizacijska kultura tvrtke u kojoj rade kao i plaća. To je jako važno za menadžere kojima je u interesu zadržati u svom timu kvalitetan radni kadar informatičara.
Koji je problem kod IT tvrtki? Priređuju se razni eventi, postoje tzv. organizacijski rituali, a sve se to događa izvan radnog vremena. Gubi se mnogo slobodnog privatnog vremena i sve je manje razlike između poslovnog i privatnog dijela života.
Agilna organizacijska metodologija = uspješna organizacijska kultura u IT tvrtki
Organizacijska kultura u IT tvrtkama iznjedrila je agilnu metodologiju, čiji je glavni cilj reduciranje velikih projekata i delegiranje zadataka na manje timove radi brže i efikasnije komunikacije. Filozofija agilne metodologije je izraditi gotov proizvod što prije i što jednostavnije, a potom ga nadograđivati.
Današnji način života i poslovanja, napredak tehnologije te kretanja na tržištu izazivaju veliku nepredvidivost u IT sektoru. Upravo se agilna metodologija nametnula kao odgovor na to, koristeći iteracije tj. periode 1-4 tjedna tijekom kojih radni tim prolazi kroz čitav proces razvoja softvera. To podrazumijeva: planiranje, izradu, testiranje, isporuku proizvoda, ali i nadograđivanje finalnog proizvoda.
Gaurav Kumar i P. Bhatia u svom radu “Impact of Agile Methodology on Software Development Process” navode najvažnije principe agilne metodologije:
- Glavni prioritet je zadovoljstvo klijenta koje se postiže brzim i kontinuiranim isporučivanjem finalnog proizvoda.
- Otvorenost prema promjenama.
- Nužnost maksimizacije obavljenog posla i pojednostavljivanje stvari.
- Razgovor uživo je najbolji način komunikacije i razmjene informacija.
- Redoviti timski sastanci tijekom kojih se analizira urađeno i predlaže kako unaprijediti ostvareno.
GLASSDOOR – TOP 500 svjetskih organizacija – organizacijska kultura u IT tvrtki
Suradnja MIT Sloan-a i Glassdoor-a, najpopularnije platforme za ocjenjivanje poslodavaca, stvorila je novi alat za analizu organizacijske kulture Top 500 svjetskih organizacija. U ovom se projektu 2019. godine uzelo u obzir više od 1.2 milijuna osvrta bivših zaposlenika za Top 500 svjetskih organizacija. Odabrali su Glassdoor jer su zaposlenici mogli anonimno davati svoje osvrte. Platforma potiče pisanje tekstualnog osvrta u slobodnom formatu te je osigurala dovoljno prostora za kompletan opis radne atmosfere, organizacijske kulture, ali i za savjete za menadžment kako poboljšati stvari. Ako još niste bili na ovoj platformi, svratite i pročitajte kako dišu zaposlenici, što hvale, što im smeta i što bi željeli popraviti. Sigurni smo da ćete na Culture500 pronaći nešto što će vam pomoći unaprijediti organizacijsku kulturu u vašoj tvrtki.
Što su rekli zaposlenici IT tvrtki na platformi?
Zaposlenici Amazona pozitivno su opisali odnos prema klijentima, jer je klijent na prvom mjestu, te inovativnost. Zamjeraju poslodavcu odnos prema zaposlenicima. Poštovanje su jako loše rangirali.
Netflix je svoje geslo „people over process“ ili u prijevodu – ljudi prije procesa – potvrdio potezom koji je zapanjio ostatak svijeta – dao je svojim zaposlenicima neograničen broj dana godišnjeg odmora. To je u svakom slučaju privuklo mnogo pažnje IT sektora. Krilatica „act in Netflix’s best interests“ na ovaj se način zapravo i obistinila jer su zaposlenici angažiraniji i lojalniji. Brooks je 2018. godine ustvrdio da Netflix odnosi pobjedu kada je organizacijska kultura u pitanju jer preko 70 % zaposlenika na platformi Glassdoor preporučuje Netflix kao radno mjesto.
Netflix je 2009. godine objavio svoj manifest organizacijske kulture na online platformi SlideShare. Tadašnja je operativna direktorica Mete (Facebooka), Sheryl Sandberg izjavila da je to najvažniji dokument koji je izašao iz Silicijske doline. Koje su temeljne vrijednosti Netflixa? Anderson kaže da su to: prosudba, komunikacija, znatiželja, inovacija, inkluzija, hrabrost, strast, integritet, učinak i nesebičnost. Naime, više nije dovoljno zaposleniku ponuditi samo odličnu plaću, dati mu opis poslova koje treba obavljati i očekivati da će se zadržati narednih nekoliko godina.
O’Reilly i Chatman ističu kako se zaposlenici koji su dio organizacijske kulture osjećaju ugodnije kada rade u okruženju ljudi s kojima dijele zajedničke vrijednosti i očekivanja. A, po tom pitanju ni informatičari nisu iznimka.
Kako stoje stvari u hrvatskim IT tvrtkama?
Kod nas je 2012. godine provedeno istraživanje na uzorku od 50 najvećih IT poduzeća u cijeloj državi radi istraživanja deklarativnih organizacijskih vrijednosti te usporedbe istih s deklarativnim vrijednostima 100 najvećih hrvatskih poduzeća iz svih ostalih sektora. Istraživanje je pokazalo da su IT tvrtke znatno osvještenije o postojanju deklarativnih organizacijskih vrijednosti, a najviše se to uočava na web-stranicama. Ivan Malbašić i Nikolina Posarić, koji su radili na istraživanju, zaključili su da su najdominantnije vrijednosti usmjerene na vrjednovanje zaposlenika i brigu o potrošačima, a najmanje pažnje u hrvatskom IT sektoru pridaje se brizi za okoliš te transparentnosti i integritetu.
Hrvatske IT tvrtke nastoje prenijeti u svoj mikrokozmos IT kulturu zapadnog svijeta, prije svega tvrtki iz Silicijske doline. No, moramo biti svjesni da je ipak riječ o različitim društvima i mentalitetu pa tu predstavlja problem doziranje organizacijske kulture.
Hustle i grind kultura podrazumijevaju uporan i konstantan rad s jasnim ciljem – maksimalna produktivnost. Cilj hustle kulture je obaviti posao što prije i što bolje, pod svaku cijenu. Sami osnivači na početku preuzimaju glavnu ulogu za širenje organizacijske kulture među zaposlenicima kako bi potaknuli rast, uspjeh i kvalitetan rad, stoga prenose na njih svijest o misiji i viziji tvrtke.
Što možemo očekivati u budućnosti?
Organizacijska kultura u 20. stoljeću nije dozvoljavala uključenost zaposlenika u donošenje odluka. Danas je to drugačije u mnogim sektorima. Uspješnost tvrtke ovisi o tome koliko su zaposlenici zadovoljni organizacijskom kulturom te koliko su uključeni. IT tvrtke žele imati kompetentne zaposlenike, ali im isto tako pružaju stalnu podršku i daju mogućnost da se razvijaju. Važnost organizacijske kulture u IT tvrtkama će rasti pa treba očekivati jačanje i širenje HR odjela, koji već i sada imaju ulogu promotora i stabilizatora organizacijske kulture.
Snaga i stabilnost IT tvrtke leži u kvalitetnoj organizacijskoj kulturi i strukturi. Zaposlenici kao što dišu isti zrak, trebaju disati istu kulturu. Stereotipi poput nošenja odijela ili uniformi ili pak fiksno radno vrijeme, u IT sektoru jednostavno ne drže vodu. Informatičari su svijet za sebe i ne treba ih ukalupljivati. Treba im dati maksimalnu slobodu da izraze svoju kreativnost. Kad se osjećaju sputano, ne mogu biti produktivni. Takva treba biti organizacijska kultura u IT tvrtki u 21. stoljeću.
360° Halo Feedback
Kako biste mogli pratiti razvoj svojih zaposlenika, preporučujemo vam platformu 360° Halo Feedback – vodeću svjetsku platformu za mjerenje razvoja ljudi.
Riječ je o metodi kojom se prikupljaju povratne informacije u poslovnom okruženju iz više izvora. Feedback zaposleniku daju nadređeni, podređeni ili kolege na istoj hijerarhijskoj poziciji. Pojedinac sam sebe procjenjuje, a cijeli proces je povjerljiv i anoniman.
Možda zvuči pomalo paradoksalno za IT sektor, koji često promatraču izvana izgleda neumoljivo, ali danas se IT tvrtke nastoje donekle personificirati. Žele da se zaposlenici osjećaju važnim dijelom tvrtke, da dijele njezinu misiju, viziju i vrijednosti. To isto žele i IT-jevci. Osim plaće, danas traže osjećaj pripadnosti, prestiž i status. Žele raditi za tvrtku za koju vjeruju da ima dubinsku vrijednost i koja će svijetu ponuditi nešto revolucionarno, a oni će biti dio tima koji stvara usluge i proizvode koje će promijeniti svijet nabolje.
Da biste vi promijenili radnu atmosferu nabolje i postali menadžer za 21. stoljeće, prođite naš program edukacija za menadžere. Mladi menadžeri dobit će prave smjernice, a iskusni menadžeri upute kako se prilagoditi novim strujanjima i svjetonazoru mlade generacije zaposlenika koja čini najveći dio radnog kolektiva u IT industriji.