×

Kako menadžer može graditi kvalitetan tim njegujući dobre odnose?

U privatnom životu možemo birati s kim ćemo provoditi vrijeme, ali na radnom mjestu to nije moguće. Ne možemo birati ni nadređene ni kolege ni klijente. Prema istraživanju, koje je proveo portal Mojposao.net, međuljudski su odnosi većini od ukupno 300 ispitanika najbitniji na radnom mjestu. Tako se izjasnilo 99 % ispitanika. Tek 1 % njih izjavilo je da su odnosi na poslu nevažni. U slučaju kad bi trebali birati između veće plaće i boljih odnosa, većina bi odabrala međuljudske odnose. Kad bi povišica bila znatnija, u tom bi slučaju ipak radije odabrali novac.

Prirodno je da s nekim kolegama kliknemo na prvu jer imamo slične afinitete i svjetonazor. S njima postajemo prijatelji i družimo se u slobodno vrijeme. No postoje kolege koje izbjegavamo u širokom luku na hodniku ili u menzi tvrtke jer između nas i njih nema dobre energije. Surađujemo onoliko koliko je nužno.

Ako je animozitet obostran ili vlada netrpeljivost između pojedinih zaposlenika i timova, to menadžerima treba biti razlog za zabrinutost. Kako se nositi s emocijama, pisali smo u posljednjem blogu.

 

Kako se međuljudski odnosi na poslu reflektiraju na tim i radnu organizaciju?

Odnosi na radnom mjestu mogu se pozitivno, ali i negativno reflektirati na poslovne rezultate, ovisno koliko su složni i kompatibilni članovi radnog tima.

Ako gajimo dobre odnose s podređenima, angažman i motiviranost zaposlenika bit će veći. Kad se napetost među zaposlenicima može rezati nožem, menadžer će teško postići da tim funkcionira kao švicarski sat.

Dijelimo s vama vrijedan podatak spomenutog istraživanja. Čak 86 % ispitanika drži da njihov nadređeni igra glavnu ulogu u održavanju kvalitete međuljudskih odnosa na poslu. Stoga, menadžeri, imate veliku odgovornost na sebi. Zaposlenici očito vjeruju u vaš autoritet.

Prevenirajte lošu klimu na poslu maksimalno se angažirajući oko uspostavljanja dobrih međuljudskih odnosa. Na tom, ponekad teškom putu, LQ vam može biti od velike koristi.

Prvi uvjet jest stvaranje ugodnog i pozitivnog radnog ozračja koji zaposlenicima daje osjećaj sigurnosti.

Kako ćete to postići kod zaposlenika, objašnjavamo na našem edukativnom treningu Timska psihološka sigurnost.

 

Kako se narušeni međuljudski odnosi na poslu reflektiraju na ostatak tima?

Loši odnosi na poslu mogu biti opterećujući i frustrirajući. Zaraćene su strane pod stresom, zbog čega dolaze na posao bez volje i s grčem u želucu. Moraju surađivati u paru ili u timu, što im izaziva nelagodu. Rezultati izostaju ili kasne jer jedni druge izbjegavaju kako bi odgodili susret i eventualni novi konflikt.

Kad su loši odnosi na poslu, radna atmosfera je sve samo ne radna i pozitivna. Tračevi koji se šire timom pogađaju one o kojima se raspreda, zbog čega se izoliraju od drugih. Formiranje klanova unutar tima stvara dodatnu napetost i netrpeljivost među zaposlenicima. Radni se zadaci ne odrađuju ili se odrađuju manjkavo jer jedni sabotiraju druge.

Događa li se konflikt među frontline zaposlenicima pred očima klijenata, narušava se reputacija tvrtke. Menadžeri koji se bave marketingom znaju koliko vremena, truda i novaca treba uložiti u brending da bi tvrtka stvorila dobar imidž. S druge strane HR menadžeri svjesni su da nesmotrenost, pogreška, neljubaznost i bahatost zaposlenika prema klijentima tvrtku mogu koštati dobre slike u javnosti.

 

Kako dobri odnosi na poslu doprinose boljim rezultatima radne organizacije?

Tim u kojem zaposlenici rado pomažu jedni drugima, nesebično podučavaju nove kolege i rado uče od starijih, dijele svoje ideje i ne podcjenjuju tuđe te imaju razumijevanja za eventualne pogreške kolega, stvara uvjete za dobru radnu atmosferu.

Međusobno uvažavanje i tolerancija otvaraju put k otvorenoj i asertivnoj komunikaciji.

Što ispitanici opisuju kao kvalitetan odnos s kolegama?

Da bi odnosi na poslu bili kvalitetni, trebaju uključivati međusobno pomaganje u ispunjavanju radnih zadataka. Tako misli 90 % ispitanika iz istraživanja portala MojPosao.net. Nakon toga odabrali su iskrenu i otvorenu komunikaciju. Tako se izjasnilo njih 84 %. Nešto više od polovine, njih 54 % pod kvalitetnim odnosom smatra izostanak tračanja, a 53 % uskakanje kolega radi zamjene tijekom godišnjih odmora i bolovanja te raznolikost mišljenja. Da je feedback, odnosno davanje povratnih informacija kolegama, ono što spada u kvalitetan odnos, smatra njih 51 %.

Istraživanje je pokazalo da je 42 % ispitanika zadovoljno na poslu, uz napomenu da je općenito zadovoljstvo na poslu veće od zadovoljstva samim kolegama (31 %).

 

Koliko su muškarcima, a koliko ženama važni međuljudski odnosi na poslu?

Međuljudski odnosi na poslu podjednako su važni i jednima i drugima: muškarcima 99 %,  ženama 100 %.

Znakovito je da je čak 70 % muškaraca nezadovoljno odnosima u radnoj organizaciji. Kod žena je postotak dosta manji, ali je još uvijek visok. Više od 57 % nije zadovoljno radnim ozračjem.

Na konkretan upit o zadovoljstvu kolegama, žene i muškarci podjednako su zadovoljni: 31 % muškaraca, 30 % žena.

Na sadašnjem poslu 70 % ispitanika ima loših iskustava s kolegama. Njih 26 % izjasnilo se da je imalo loših iskustava na prethodnom poslu, a samo 4 % ispitanika nikada nije imalo loših iskustava.

Najviše ispitanika, njih 48 % izjavilo je da sa svojim kolegama ima isključivo profesionalan odnos. Njih 33 % na poslu ima barem jednog kolegu kojeg smatra prijateljem, dok je 20 % ispitanika reklo kako ima dobre odnose s kolegama, ali nisu prijateljski.

Žene su sklonije sklapati prijateljstva na radnom mjestu. Trećina, njih 33 % ima barem jednu prijateljicu u svojoj radnoj okolini, a 23 % muškaraca ima jednog kolegu za prijatelja.

 

Kvaliteta međuljudskih odnosa

Da kvaliteta međuljudskih odnosa na poslu ne ovisi o spolu, smatra 40 % ispitanika.

  • 35 % smatra da su najkvalitetniji odnosi tamo gdje ima više muškaraca
  • 24 % smatra da su najkvalitetniji odnosi u timu gdje je podjednak broj muškaraca i žena
  • 1 % smatra kako su najkvalitetniji timovi gdje brojčano dominiraju žene

Zanimljivost je to da više žena nego muškaraca, njih 38 % naspram 14 % muških kolega, drži da su kvalitetniji odnosi u timovima s više muškaraca. Žene uopće ne simpatiziraju pretežito ili u potpunosti ženske timove. Rezultat od 0 % govori više od riječi. No 6 % muškaraca smatra ženske timove najkvalitetnijim radnim kolektivom.

 

Što najviše smeta zaposlenike kad su u pitanju međuljudski odnosi na poslu?

Zaposlenike najviše smetaju ogovaranje i nervoza. Njih 68 % smeta odbijanje pomoći, a 60 % smeta prebacivanje krivice na drugoga.

Više od polovine ispitanika, njih 54 % suočilo se s podmetanjem kolega, 49 % doživjelo je sabotažu, a 38 % osjetilo je na svojoj koži nepravdu jer im je netko od kolega preoteo ideju prisvojivši zasluge za nju. Povredu tuđe intime dijeljenjem informacija o privatnom životu kolega zamjera 26 % ispitanika.

Zanimljivo je da je 27 % odlučilo stvari izvesti na čistac jedan na jedan s problematičnim kolegom. Jednak postotak zaposlenika burno je reagirao psovanjem, vikanjem ili plakanjem.

Ako se i sam menadžer tako ponaša prema podređenima, ne treba se čuditi zašto mu tim ne funkcionira. Oni koji su osvijestili da njihovo ponašanje ne odgovara liderstvu kakvo zaposlenici cijene, mogu poraditi na sebi na našoj Master Leader Akademiji.

 

Koliko se zaposlenika žali na kolegu svom nadređenom?

Najviše ispitanika, njih 54 % žali se drugim kolegama na kolegu/kolegicu zbog nekorektnog ponašanja. Njih 48 % ignorira takvo ponašanje nadajući se da se više neće ponoviti. Za osvetom i vraćanjem milog za drago posegnulo je 9 % ispitanika.

Ljudi očito ne vole tužakati, pa se u manjem postotku odlučuju obratiti nadređenom. Prema istraživanju, to je učinilo 32 % ispitanika.

Što trebate učiniti kad vam na vrata pokuca nezadovoljan zaposlenik s prigovorom na ponašanje svog kolege ili kolegice?

Primite ga na razgovor i poslušajte. Sagledajte problem iz njegove perspektive, a zatim pozovite „okrivljenika“ na razgovor i sagledajte njegovo viđenje stvari. Ako je potrebno, suočite ih u svom uredu. Na temelju njihova govora tijela možete mnogo toga shvatiti. Nije dobro da odmah donosite mišljenje dok su usijane glave u vašem uredu.

Probajte pronaći kompromisno rješenje ako vidite da nijedna strana nije posve u pravu, odnosno u krivu. Ako je pak jasno kao dan, da je jedan zaposlenik prekršio bonton na poslu u odnosu na kolegu ili sabotirao obavljanje zadatka, zbog čega onaj drugi nije mogao dovršiti na vrijeme svoj zadatak, tada jasno i glasno opomenite krivca i kaznite ga na adekvatan način, da ne misli da može proći nekažnjeno. Učinite to kako biste prevenirali ponavljanje slučaja. To može biti ukidanje mjesečnog bonusa ili nešto slično. Udarac po novčaniku obično najviše (za)boli.

 

Kad intervenirati, a kad ne intervenirati?

S vremena na vrijeme i u skladnom timu može doći do manjih trzavica zbog stresa ili rokova koji se približavaju, a projektu se ne nazire kraj. Okupljanje tima na sastanak dobar je prvi korak da pokrenete temu. Odgađanjem ili podmetanjem pod tepih samo biste produbili problem među zaposlenicima.

Primijetite li da zaposlenici sami uspijevaju rješavati konflikte, ne biste se trebali upletati. Ako pak netrpeljivost počinje eskalirati u sukob većih razmjera, dužni ste intervenirati.

Važno je da primirite strasti kod jednog i drugog zaposlenika. Pozovite ih u svoj ured kako biste ih odveli na neutralan teren i daleko od znatiželjnih pogleda ostalih zaposlenika. Ostatak tima zbog žučne rasprave kolega prestaje raditi, znatiželjno naćuli uši i više se ne može usredotočiti na svoj posao.

Saslušajte obje strane, dobro promislite prije no što ćete išta izgovoriti, a potom, ako trebate uputiti kritiku, izrecite je jasno i asertivno ‒ ne okolišajući. Postavite se kao autoritet koji se treba poštivati i koji pošteno prosuđuje nastalu situaciju. Strasti će se primiriti.

 

Međuljudski odnosi na poslu ‒ prijateljstvo ili distanca sa zaposlenicima?

Ispitanici su neodlučni po pitanju treba li nadređeni težiti prijateljskom odnosu sa svojim podređenima:

  • 51 % ima pozitivan stav o tome
  • 49 % smatra da ne treba težiti prijateljskom odnosu između nadređenog i podređenog.

Kakav je vaš menadžerski stav o tome?

Više od 56 % muških ispitanika, koji inače u znatno manjoj mjeri sklapaju prijateljstva na poslu, smatra kako bi nadređeni trebali težiti prijateljskom odnosu s podređenima. Ispitanice su podijeljene (50 %).

Pogledajmo kakav odnos sa svojim nadređenima imaju ispitanici:

  • 46 % ispitanika ima poslovni, ali prijateljski odnos
  • 39 % ispitanika ima strogo poslovni odnos
  • 12 % ispitanika ima netrpeljiv odnos
  • 3 % ispitanika ima prijateljski odnos.

 

Što najviše doprinosi kvaliteti međuljudskih odnosa na poslu?

Najviše ispitanika smatra da kvaliteti međuljudskih odnosa na poslu najviše doprinose:

  • 76 % otvorena komunikacija nadređenih prema podređenima
  • 69 % sloboda otvorene komunikacije podređenih prema nadređenima
  • 69 % povjerenje nadređenih u podređene da će kvalitetno obaviti radne zadatke
  • 62 % mogućnost zaposlenika da neposredno utječu na razvoj tvrtke novim idejama i rješenjima za poboljšanje poslovanja
  • 48 % otvorena komunikacija top menadžmenta prema podređenima.

Svaki zaposlenik, pa tako i menadžer, odgovoran je za svoj odnos prema kolegama. Svojim ophođenjem sudjeluje u stvaranju radnog ozračja.

Hoće li ono biti ugodno i pozitivno ili negativno i nepoželjno, ovisi o tome jesu li članovi radnog tima skloni timskom radu, odnosno dijele li timske vrijednosti. Menadžer svojim primjerom može utjecati da se radna atmosfera poboljša, ali i da se pogorša.

Koji put vi birate?

Njegujte otvoreni tip komunikacije odozgo prema dolje i obratno, odozdo prema gore, u hijerarhiji radne organizacije. Pokažite da imate povjerenje u svoje ljude i dajte im mogućnost da predlažu nova rješenja i inovativne ideje. Osjećat će se vrijednim i korisnim članovima tima, a ne izrabljivanom radnom snagom. Samim time već ćete puno napraviti da biste poboljšali odnose u timu.

LQ vam nudi široku paletu trening i coaching programa, kako za nove menadžere, tako i za one s iskustvom.

Otvoreni su sljedeći programi:

Znanja koja ćete steći pridonijet će kreiranju uspješne i pozitivne radne sredine u kojoj će se zaposlenici osjećati sigurno i gajiti dobre odnose.

Ne znam.

Kad sam razmišljao o pisanju ovog bloga, prva misao bila je – ne znam što bih pisao. I upravo tada…

Coaching i mentalno zdravlje

Ima li nešto što radimo u coaching susretu, a da se ne tiče mentalnog zdravlja klijenta? Nema. Bez obzira na…

Strive for Speaking

Tražite motivacijskog govornika za svoj sljedeći događaj?

Ne tražite dalje! LQ stručni govornici posvećeni su prenošenju snažnih i inspirativnih poruka koje će dati energiju i motivirati Vaš tim, ostavljajući trajan utjecaj na njihov osobni i profesionalni razvoj. Saznajte više

Naši internacionalni partneri​