×

Kako rukovoditi generacijom Z u radnoj organizaciji uz toliko prohtjeva?

Pripadnici starijih generacija na poslu žale se da im nije lako surađivati s kolegama zoomerima jer su: lijeni, ne primjećuju ništa oko sebe, prikovani za ekrane raznoraznih gadgeta, opsjednuti igricama i tehnologijom, nedovoljno obrazovani i nedovoljno empatični…  Većina je menadžera navela da su traženje većih prava, nemotiviranost, neulaganje truda i neproduktivnost zoomera razlozi zbog kojih im je iznimno teško raditi s njima. Budući da budućnost tržišta rada leži upravo na zoomerima, nameće se logično pitanje koje zabrinjava mnoge poslodavce ‒ kako rukovoditi generacijom Z u radnoj organizaciji.

Istraživanje o iskustvu rada sa zaposlenicima rođenima 1997. godine i nakon nje, koje je provela tvrtka ResumeBuilder, na uzorku od 1344 menadžera/rukovoditelja u različitim američkim državama, pokazalo je sljedeće:

  • 49 % menadžera izjavilo je da je većinu vremena teško raditi sa zoomerima, a s nekima i čitavo vrijeme
  • 79 %  ispitanika nazvalo je generaciju Z najtežom generacijom za poslovnu suradnju
  • 59 % menadžera moralo je otpustiti zoomere
  • 20 % poslodavaca otpustilo je zoomere u roku od 7 dana od početka rada.

Drastičan primjer odbijanja zapošljavanja generacije Z

U  njemačkoj je javnosti odjeknula kao bomba vijest o agenciji koja se decidirano izjasnila da više neće i ne želi zapošljavati zoomere u svojim redovima. Što se dogodilo da su menadžeri otišli u takvu krajnost? Čime su toliko bili izbačeni iz takta?

Možda svime onime što su u nekom drugom istraživanju naveli menadžeri i kolege zooomera: prezahtjevni su u traženju svojih prava, dolaze na razgovor za posao s popisom prohtjeva i želja, zahtijevaju slobodne dane zbog satova yoge, slobodno vrijeme stavljaju prije posla, lako se uvrijede na konstruktivnu kritiku, nisu fokusirani na posao, nemaju kontrolu nad njim, nedisciplinirani su, vole izazivati, misle da su bolji, pametniji i sposobniji od drugih, ne libe se to reći u lice bez ikakvog osjećaja poštovanja prema sugovorniku

Kakav je odnos zoomera prema poslu?

Zoomeri žele naći svrhu u onome što rade, pa im je važno da rade u tvrtki dobrog renomea s čijim se vrijednostima mogu poistovjetiti. Dok se starije generacije na jednom poslu u prosjeku zadržavaju dulje od 5 godina, zoomeri se najkraće zadržavaju – u prosjeku 2 godine i 3 mjeseca.

Razgrađuju uvriježeni odnos poslodavac – zaposlenik. Portal MojPosao proveo je istraživanje. Ljudi do 25 godina na vrh svojih prioriteta na razgovoru za posao stavljaju: visinu plaće, međuljudske odnose, mogućnost napredovanja i učenja. Ističu etičnost u poslovanju. Važno im je raditi u raznolikom i ravnopravnom poslovnom okruženju. Zoomeri neće samo klimati glavom i ostajati nezadovoljni na poslu. Naprotiv, radije bi da su nezaposleni nego da na poslu nisu dovoljno cijenjeni.

Odanost tvrtki nije im jača strana jer sigurnost radnog mjesta i dobra stalna primanja ne mogu u današnje vrijeme nikome biti u potpunosti zajamčeni.

Oni neće sebi dopustiti burnout. Jako vode brigu o zdravlju. Jasno su postavili prioritete u životu. Nadređeni i kolege ne prepoznaju to kao zdrave granice koje će dugoročno biti od koristi svima u organizaciji, a možda bi trebali.

Što očekuje generacija Z od poslodavaca i kako vidi poslovanje tvrtke u kojoj radi?

NextGen anketa pokazuje da :

  • 72% zoomera očekuje da će biti osobno uključeno u povećanje poslovanja
  • 28 % zoomera već aktivno radi na tome u svojoj radnoj organizaciji
  • 55% zoomera smatra da se poslovanje odvija presporo.

Oni imaju drugačiju perspektivu. Kada bi tvrtka bila u njihovim rukama, upravljali bi njome na potpuno drugačiji način. Kako upravljati zoomerima u radnoj organizaciji kad su već na samom startu vrlo kritički nastrojeni?

Traže da poslodavac podržava njihov način života i razmišljnja. Zaboravite na pošalice koje imaju prizvuk i najmanjeg seksizma, rasizma i drugih oblika diskriminacije na radnom mjestu. Ova generacija, za razliku od starijih kolega na poslu, to ne tolerira. Prigovorit će i požalit će se na mobing kolega ili nadređenih na višim instancama u organizaciji. Tražit će pravdu. Da njihovi nadređeni nisu dobro rješavali spomenute situacije, prigovorilo je 1/3 ispitanika.

Tržište rada otvorilo im je širom vrata

Iako su zoomeri veliki potrošači, oprezni su kad je riječ o ulaganjima i financijskoj budućnosti. Znaju da se mora raditi da bi se živjelo.

Većina zoomera tek izlazi na tržište rada ili se upravo zaposlila. Negativna percepcija u javnosti samo im odmaže. Prema jednom od istraživanja zaposlenici iz generacije Z već se osjećaju isključeno na radnom mjestu. Zvuči obeshrabrujuće.

Tržište rada vapi za novim zaposlenicima jer radne snage kronično nedostaje, pogotovo na zapadnim tržištima. To je olakotna okolnost za njih, pa lukavo probiru što će i gdje raditi. Odbijaju raditi u poslovnom sustavu hustle culture koji su nametnule starije generacije. Oni dolaze na tržište rada s potpuno drugačijim standardima i očekivanjima od drugih generacija.

U izvješću koje je sastavio Oliver Wyman Forum istaknuto je kako zoomeri čine 25 % ukupne svjetske populacije. Procjenjuje se da će do 2025. činiti 27 % ukupne radne snage na svijetu.

Znate li da je već u ovom trenutku broj zaposlenih zoomera nadmašio broj baby boomera?

Dakle, budućnost svijeta u njihovim je rukama. Trebali bismo im više vjerovati.

Zato, menadžeri starije generacije, počnite mijenjati strategiju rukovođenja timom u kojem dominiraju zoomeri! Ako ne znate odakle krenuti, obratite nam se s punim povjerenjem jer mi znamo kako rukovoditi generacijom Z u radnoj organizaciji.

Istraživanja s terena mogu vam pomoći da shvatite kako rukovoditi generacijom Z

Studija iz Deloittea pokazuje da se stavovi zaposlenih zoomera i njihovih nadređenih razlikuju na trima razinama:

  • empatija – zoomeri su empatiju postavili na 2. mjesto, menadžeri na 5. mjesto
  • mentalno zdravlje – 28 % zoomera izjasnilo se da se bori sa svojim mentalnim zdravljem zbog nadređenih
  • identitet – 61 % pripadnika zoomera smatra da je posao važan dio njihova identiteta;  kod menadžera je postotak znatno viši, 86 %.

Istraživanje “Uspon generacije Z: Specijalni izveštaj Paychex-a” i “2023 Gen Z i Millennial Anketa” došle su do sljedećih rezultata:

  • 20,5 % od ukupno zaposlenih žena jesu zoomerice.
  • 17,7 % od ukupno zaposlenih muškaraca jesu zoomeri.
  • Pripadnici generacije Z najviše su zaposleni u industriji zabave i ugostiteljstvu = 37,2 % od ukupne radne snage.
  • Plaće su im  male, no rastu za 9,3 %; nacionalni prosjek SAD-a je 4,5 %.
  • Kod generacije Z polako nestaje jaz između plaća muškaraca i žena na istim pozicijama ‒ zoomeri 20,82 dolara po satu, zoomerice 18,82 dolara po satu ‒ dakle  razlika od 2,00 dolara (prosjek u svim drugim generacijama 6,74 dolara).

Kako rukovoditi generacijom Z kad stalno nešto zahtijeva?

Zoomeri neće bezrazložno sjediti 8 sati da im prođe radni dan. Ako vide da svoj posao mogu djelomično ili u potpunosti obavljati izvan ureda, oni će zatražiti razgovor kod nadređenog i predložiti rad od kuće bez ikakvog pardona. Tako je jedno drugo istraživanje pokazalo da je 3/4 ispitanika reklo da bi u slučaju da poslodavac inzistira na radu u uredu, potražilo drugi posao.

Kako rukovoditi generacijom Z kad je tako osjetljiva?

Iako psiholozi kažu da je riječ o najkrhkijoj generaciji do sada, ona vrlo dobro zna pokazati zube na radnom mjestu ili na razgovoru za posao. Prije će se izboriti za svoja prava i neke dodatne povlastice od baby boomera, generacije X, Xenijalaca ili milenijalaca.

Zoomeri su etiketirani terminom snowflakes (“snježne pahulje”) jer ih navodno mnogo toga može pokolebati ili slomiti.

No da to baš i nije tako, pokazuju i posljednja istraživanja, koja potvrđuju njihovu osjetljivost, ali ne u tolikoj mjeri koliko pretjeruju starije generacije. Istraživanje koje je nedavno provela kompanija Oliver Wyman na zavidnom uzorku od deset tisuća američkih i britanskih zoomera upozorava javnost na neutvrđenost uvriježenih obrazaca opisivanja generacije Z. Aludira na stereotipe koji samo donekle odgovaraju stvarnoj slici. Evo, npr. zoomeri jesu osjetljiviji od starijih generacija, ali su zato aktivniji. Nisu ih oblikovale mikrotraume, već recesija 2008., globalna pandemija i klimatske krize ‒ velike promjene svjetskih razmjera.

Ah, ta (dez)informiranost!

Za poslovanje može biti pogubna dezinformiranost generacije Z. Televiziju i radio zoomeri prate sporadično. Kako onda dolaze do novih informacija o događanjima u zemlji i svijetu? Vjeruju mnogim nepouzdanim izvorima s interneta ili influencerima, koji se predstavljaju kao autoriteti u nekom području, o kojem zapravo ne znaju mnogo. Čak 60 % vijesti zoomeri saznaju od njih na društvenim mrežama.

Zoomeri strahuju od pogrešaka, ali očito su još nezreli da nauče iz svojih, a kamoli tuđih. Teško razlučuju istinu od teorije zavjere.

Kao poslodavac morate znati da oni vode dva paralelna života ‒ jedan u stvarnom svijetu, a drugi u virtualnom, i nažalost, prednost daju virtualnoj „stvarnosti“. Kontroliraju svoj narativ na društvenim platformama u svom mikrosvijetu. U realnom svijetu njihova komunikacija nije pod kontrolom jer su u interakciji sa sugovornicima. Zato izbjegavaju na poslu razgovore s generacijama koje im nisu bliske. Ne nalaze s njima poveznicu i neugodno im je voditi razgovor uživo.

Što nam dobroga mogu donijeti zoomeri u radnoj organizaciji?

Zoomeri prate trendove, pa će u vašoj tvrtki oni biti  trendseteri, što može biti sjajno za vaše društvene mreže i uvođenje inovacija u proizvodnom asortimanu. Izvor su svježih ideja, novih metoda i praksi. Ako vam otvoreno kažu da je neki proizvod ili uslugu pregazilo vrijeme, nemojte to shvaćati osobno. Možda u njihovim riječima ima istine. Zapravo, najčešće je tako.

Ruše neke njima neopravdane i nelogične norme i prakse, što može poboljšati kreativnost u radnoj organizaciji. Iskoristite njihovo poznavanje digitalne tehnologije, zaposlite ih na mjestima koja traže kreativnost jer su najkreativnija generacija do sada.

Kao menadžer trebate znati da zoomeri vole različite perspektive, pa im za zadatak možete dati da proizvod ili uslugu koju nudite svojim klijentima sagledaju iz više kutova i daju svoje mišljenje. Tu mogu biti od velike koristi. Svojim opaskama mogu potaknuti dizajnere da usavrše prototip nekog novog proizvoda.

Ako poslušate njihove ideje i uvažite kritike, možete preispitati strategiju poslovanja i prilagoditi je modernim vremenima. Oni se vrlo brzo prilagođavaju promjenama u svijetu. Naučite iz njihova primjera kako da to i vi napravite sa svojom organizacijom.

Izjašnjavaju se da žele imati nadređene koji ih mogu razumjeti i koji će ih poštivati bez obzira na njihove godine. Traže od njih da prepoznaju njihovu individualnost te da im budu aktivna potpora u borbi protiv društvenih nepravdi.

Informatička pismenost i multitasking njihove su najveće prednosti u odnosu na zaposlenike starijih generacija. Iskoristite to, oni će se osjećati polaskano i cijenjeno, a sve će se višestruko pozitivno reflektirati na razvoj i profit tvrtke.

Totalno drukčiji od drugih!

Iako su ih odgajale starije generacije, pod utjecajem tehnologije razvijaju se znatno brže, ali u tom brzom rastu propuštaju neke temeljne stvari. S jedne su strane napredniji od svih generacija, a s druge zakinuti za socijalnu komunikaciju. Kao da im je DNK potpuno drukčiji od njihovih predaka.

Budući da pojam generacije Z podrazumijeva vremenski raspon od dvadesetak godina, jasno je da ne razmišljaju jednako oni rođeni na donjoj granici 1997. i rođeni na gornjoj granici 2012. godine. Svaki od njih ima neke karakteristike generacije s kojom se dotiče. Neki su još djeca, tek ulaze u pubertet i na svijet gledaju buntovnim očima, a neki su već zakoračili na tržište rada i život shvaćaju nešto ozbiljnije.

Vlasti i državnim institucijama sve manje vjeruju, a isto je i s tvrtkama. Zoomeri od svoje tvrtke očekuju da se bavi i nečim drugim osim profitom ‒ društveno korisnim radom. Žele raditi u društveno odgovornoj radnoj organizaciji koja će se uz svoj glavni posao baviti važnim društvenim i ekološkim pitanjima. Žele biti akteri važnih promjena u društvu i svijetu.

LQ savjeti kako rukovoditi generacijom Z u radnoj organizaciji

Prije svega trebate upoznati profil ove generacije. Čitajte što više istraživanja o njoj, pratite forume na kojima se kreću i iznose svoja mišljenja i svjetonazor kako biste lakše mogli proniknuti u njihove glave, u vama nepoznat svijet. Pratite istraživanja na tu temu, baš kao što ih LQ redovito prati.

Oni jesu empatična, pragmatična, ali u isto vrijeme i vrlo cinična generacija, zakinuta za socijalne vještine, što se najbolje manifestira na razgovoru za posao i u komunikaciji s kolegama i nadređenima. Robovanje tehnologiji tu je uzelo danak.

Neosporno je da se svuda događa generacijski jaz pa tako i u poslovnom svijetu. Toga je bilo uvijek i toga će biti i dalje. Cilj je pomiriti razlike, iskustvo i znanje starijih ujediniti s inovativnim mozgom tehnološki najnaprednije generacije. Kad to uspijete, možete reći da ste na konju. Tvrtka će ići prema naprijed.

No doći do te točke ponekad podrazumijeva trnovit put. Angažirajte naše coacheve da vam pomognu na tom putu. Naučite kako rukovoditi generacijom Z u radnoj organizaciji uz leadership program za voditelje generacije Z.

Važnost timske kulture

Autor teksta: Dunja Firšt Kada uđete u neku kompaniju, što je prvo što osjetite?   Je li to energija u…

Odlučio sam više ne žuriti

Autor teksta: Alan Žepec Kaže mi taksist: “Oprostite, mogao sam odabrati i brži put”. Moj odgovor: “Sve je dobro, nikamo…

Ne znam.

Kad sam razmišljao o pisanju ovog bloga, prva misao bila je – ne znam što bih pisao. I upravo tada…

Strive for Speaking

Tražite motivacijskog govornika za svoj sljedeći događaj?

Ne tražite dalje! LQ stručni govornici posvećeni su prenošenju snažnih i inspirativnih poruka koje će dati energiju i motivirati Vaš tim, ostavljajući trajan utjecaj na njihov osobni i profesionalni razvoj. Saznajte više

Naši internacionalni partneri​