×

Što je e-learning i zašto ga preporučujemo radnim organizacijama?

U rujnu prošle godine, u kineskom gradu Xi’anu, održan je 2023 the 3rd International Conference on Educational Technology, tj. 3. Međunarodna konferencija o obrazovnoj tehnologiji, ili skraćeno ICET 2023, na kojoj su iznijeta brojna istraživanja i zaključci o e-learningu. E-učenje pokazalo se kao dobra alternativa tradicionalnom načinu učenja. U doba najveće pandemijske krize uzrokovane koronavirusom e-learning je bio jedina opcija školske nastave i prenošenja znanja. Online tečajevi i online nastava postali su naša svakodnevica, a mogli su se provoditi jedino putem digitalnih aplikacija (Zoom i slične).

E-learning nakon pandemije

Smirivanjem pandemije vratili smo se na posao i u školske klupe, ali navika korištenja određenih aplikacija ostala je i dalje vrlo jaka. Nastavnici, učenici, studenti, ali i poslodavci i zaposlenici uočili su prednosti e-learninga. Neka istraživanja govore da se nikada više nećemo vratiti na staro.

U gospodarstvu se sve više poslodavaca odlučuje:

  • na potpuni remote rad
  • na kombinaciju ureda i remote rada.

Sukladno tome, ni edukacije više neće biti u obliku na koji smo navikli. Ako je rad preseljen online, i edukacije će uglavnom biti online.

Što je e-learning?

E-learning je učenje s pomoću elektroničkih pomagala na koje možemo gledati iz dviju perspektiva:

  • uža ‒ specijaliziran sadržaj za edukaciju o nekom užem području interesa koji se producira na posebnim digitalnim alatima (aplikacije, tableti…)
  • šira ‒ svaki vid učenja putem interneta (video tutorijali, članci u PDF-u, e-book, digitalna infografika…)

Krajem 1990-ih neka su sveučilišta uvela predavanja određenih predmeta online, a samo desetak godina kasnije e-learning je zahvatio i korporativnu sferu. Tako se primarni fokus s učenika i studenata prebacio podjednako i na e-learning zaposlenika i kupaca. Već više od 20 godina korporacije primjenjuju e-learning. Prije toga angažirali bi se coachevi ili mentori seniori iz određenih korporacija koji su održavali interni coaching.

U odnosu na edukaciju uživo, to je ekonomski znatno isplativija vrsta educiranja zaposlenika jer poslodavac ne mora isplaćivati dnevnice, snositi troškove coachinga, osigurati prostor za edukaciju, hranu i napitke za sudionike… Isto tako, izostanak s posla zbog edukacije predstavlja određeni oportunitetni trošak, a e-learning štedi dragocjeno vrijeme koje bi zaposlenik potrošio na put do mjesta održavanja edukacije. Budimo realni, jedan coaching uživo vrlo rijetko može okupiti sve zaposlenike. Radni proces ne smije trpjeti zbog izostanaka velikog broja zaposlenika koji idu na edukaciju. Dakle, u tom je slučaju nužno imati više coachinga.

ATD-ova definicija e-learninga

ATD (Američko društvo za obuku i razvoj talenata) definira e-learning kao skup aplikacija i procesa, poput učenja putem interneta na računalima, učenja kroz virtualne učionice i digitalne suradnje. Dalje, navodi kako to podrazumijeva dijeljenje sadržaja na:

  • internetu
  • intranetu
  • ekstranetu (LAN/WAN)
  • interaktivnim TV-ima
  • CD-ROM-ovima
  • audiozapisima
  • videozapisima..

E-learning je koncept učenja s pomoću tehnoloških digitalnih rješenja koja svima omogućavaju pristup sadržaju, bez obzira na geografski položaj ili vrijeme gledanja/slušanja.

E-learning njeguje nove načine komunikacije

Upravo su informacijsko-komunikacijske tehnologije omogućile nove načine komuniciranja, a internet je tako postao centralno mjesto i za e-learning.

E-učenje je pristupačno svima, a korisnik može pristupiti sadržaju kad želi i odakle želi. Ova metoda učenja prilagođava se korisniku, a ne korisnika sebi, kao što je riječ kod tradicionalnog načina učenja.

Vrste e-učenja

E-learning dijeli se na nekoliko tipova ili vrsta učenja. Dan Smedescu napisao je članak “E-Learning And Its Impact On The Academic Cultural Environment”, koji je objavljen u Romanian Economic Business Reviewu. Ističe 3 vrste e-learninga:

  • web-edukacija uživo uz pomoć digitalnih alata
  • čisto e-učenje putem videokonferencija, Zooma…
  • hibridno e-učenje ‒ kombinacija podučavanja uživo u fizičkom obliku i putem alata za e-učenje (aplikacije).

Isto tako, kao i učenje uživo, e-learning možemo podijeliti na:

  • formalnoonline edukacija korisniku daje formalno znanje i konkretne vještine koji se mogu početi primjenjivati odmah po završetku
  • neformalno ‒ sav sadržaj o politici, protokolima i organizacijskoj kulturi, izvještaji i prezentacije o poslovanju tvrtke.

Što su e-learning LCMS sustavi?

Learning Content Management Systems ili LCMS jesu sustavi za upravljanje sadržajem učenja.

Što nam omogućuju LCMS sustavi?

  • upravljanje sadržajem
  • kreiranje sadržaja
  • pospremanje sadržaja
  • upotrebu sadržaja
  • ponovnu upotrebu sadržaja za učenje

LCMS sustavi predstavljaju proširenje LMS-a, tj. sustava za upravljanje učenjem CMS-om (Content Management System), odnosno sustavom za upravljanje sadržajem.

E-learning u svijetu gospodarstva

Aplikacije su se pokazale korisnim alatima za razvoj znanja i vještina zaposlenika.

Znate li da čak 67 % kompanija u najrazvijenijim zemljama koristi e-learning? Bitno je istaknuti da im je to primarni edukacijski sustav. Prema jednom od istraživanja 99 % zaposlenika takvih kompanija smatra kako im e-learning poboljšava učenje, odnosno pamćenje važnih informacija.

Ako se do sada još niste odlučili na neku vrstu internog e-learninga u svojoj tvrtki, možda biste kao odgovorni menadžer trebali ozbiljno razmisliti o takvu načinu prenošenja znanja. Saznajte u nastavku zašto!

Deloitte je proveo istraživanje te došao do zanimljivog zaključka. Utvrdio je da se 1% tjednog radnog vremena, koje radnik koristi za e-učenje, vraća kao 218 % veća produktivnost.

IBM je izračunao da na svaki uloženi dolar u novi e-learning sustav i edukaciju djelatnika ostvaruje povrat od velikih 30 dolara

Dvoumite li se još uvijek? Ako ste odlučili uvesti online internu edukaciju putem kvalitetne aplikacije, LQ vam preporučuje Axonify.

E-learning ‒ prednost učenja putem aplikacije Axonify

Svijet je imao dovoljno vremena proteklih nekoliko godina da zaključi kako online učenje ima svojih prednosti. Ako zaposlenici uče iz kvalitetno osmišljenih aplikacija, koje obiluju brojnim korisnim informacijama i funkcijama, brže će, lakše i trajnije pamtiti neophodne informacije.

Zbog tehnoloških poteškoća i nedostataka, e-learning je na početku obilovao osnovnim sadržajem (tekst i vizual), nakon čega je slijedio CTA button “Next”. Budući da je korisničko iskustvo bilo vrlo slabo zbog dosadnog sadržaja i dizajna aplikacije, zaposlenici su pružali otpor prema tom vidu učenja.

Dizajneri i idejni začetnici aplikacija za učenje doskočili su tom problemu. Prilagodili su korisničko sučelje i dizajn željama i potrebama korisnika. Započeli su jedan zanimljiv, a pokazalo se kasnije, i vrlo koristan trend ‒ gamifikaciju sadržaja. Uveli su storytelling, multimedije i sve ostalo što sadržaj čini zanimljivim oku promatrača.

Saznajte koje su prednosti e-učenja putem aplikacija za zaposlenike

  1. Bolji uvid u naučeno gradivo.
  2. Brzo učenje putem kratkih lekcija.
  3. Neograničena dostupnost svih informacija i sadržaja.
  4. Dostupnost aplikacije bilo kad i bilo gdje.
  5. Neograničena mogućnost ponavljanja, što nam informacije stalno čini dostupnima za repeticiju ili provjeru naučenog.
  6. Interaktivno učenje.
  7. Zabavno učenje kroz digitalne igrice omogućuje da se informacije lakše pamte.
  8. Kontrola učenja.
  9. Umreženost s ostatkom tima.
  10. Kvalitetan feedback.

Saznajte koje su prednosti e-učenja putem aplikacija za poslodavce

  1. Niži troškovi edukacije.
  2. Zaposlenici brže usvajaju znanje i vještine te ih počinju prije koristiti.
  3. Veća produktivnost.
  4. Brza promjena u izvedbi.
  5. Edukacija se standardizira.
  6. Bolja kontrola učenja.
  7. Brže uhodavanje zaposlenika kod uvođenja novog: proizvoda/usluge, procesa, računalnog programa, hitnih i velikih edukacija onboardinga novih zaposlenika.

THINQ ‒ istraživački odjel

Prema mišljenju istraživačkog odjela THINQ primjena e-learninga može doprinijeti povećanju ROI-a (povrata na investiciju).

  • Uočili su znatnu uštedu vremena bez smanjivanja uspješnosti rezultata podučavanja u odnosu na tradicionalno učenje.
  • Povećava se uspješnost dugoročnog pamćenja naučenog i povećava dijeljenje znanja.
  • Smanjenje troškova putovanja i smještaja jer nema potrebe da se fizički odlazi iz tvrtke ili kuće na mjesto održavanja edukacije u gradu, u nekom drugom mjestu u državi ili izvan nje.
  • Manje izostanaka s posla zbog edukacije, nema odgađanja poslovnih aktivnosti, financijskih gubitaka i dodatnih troškova.
  • Edukacija se vremenski optimizira kako bi se izbjegli nepotrebni troškovi.
  • Sadržaj za učenje primarno se distribuira na internetu.
  • Individualizirano podučavanje omogućava vraćanje na sadržaj koji nije jasan te komunikaciju jedan na jedan.
  • Rast zadovoljstva klijenata može biti posljedica kvalitetnih treninga i edukacije zaposlenika online.
  • E-learning omogućuje bolju vizualizaciju sadržaja.
  • Fokusiranje na specifične potrebe zaposlenika više utječe na njegov angažman.
  • Mogućnost dobivanja automatskih povratnih informacija o položenim testovima.
  • Ekološki prihvatljivija metoda podučavanja ‒ ne troše se gorivo za put, a ni papir ni tinta za printanje sadržaja.

Algebra ‒ istraživanje o e-learningu

Od 2001. godine Algebra, najveća obrazovna mreža u ovom dijelu Europe, začetnica je e-learninga u našoj državi.

U istraživanju “Organizations Investment in the Business Oriented LMS and Employees’ Learning Support“, čiji su rezultati prezentirani na najvećoj međunarodnoj konferenciji prošle godine, popularnom ICET-u 2023, autori Ivana Ogrizek Biškupić i Zoran Jančić sa Sveučilišta Algebra te Josip Lopatič s Veleučilišta Velika Gorica, bave se analizom opsega i dosega velikog broja različitih programa cjeloživotnog učenja u privatnoj visokoškolskoj ustanovi, koja pretežno izvodi programe iz područja ICT-a za različite tvrtke diljem Hrvatske.

Cilj istraživanja bio je bolje razumijevanje potreba klijenata zahvaljujući obrazovanju i programima obuke. Upitnik je proveden na uzorku od 386 zaposlenika, od kojih je 223 zaposleno u malim tvrtkama (do 100 zaposlenih), 84 u srednjim tvrtkama (od 100 do 500 zaposlenih), a 79 u velikim tvrtkama s preko 500 zaposlenih. Istraživanje je uključilo zaposlenike raznih domaćih poduzeća koji koriste Algebrin sustav e-učenja kao dio obrazovanja mješovitog učenja. Radila se analiza u kojoj mjeri ulažu tvrtke u vlastite sustave e-učenja i institucionalnu podršku za zaposlenike, a u kojoj radije koriste outsourcing e-learning tečajeve. Uočeno je da velike tvrtke radije šalju svoje zaposlenike na programe i obuku izvan tvrtke te da ne ulažu sredstva za razvoj vlastita sustava e-learninga

E-sadržaj je produkt rada raznih stručnjaka

Stvaranje sadržaja za e-learning vrlo je složeno jer objedinjuje stručnjake iz različitih branši: spikeri, lektori, metodičari, grafički dizajneri, ilustratori, animatori, programeri itd.

Stvaranje aplikacije za učenje iziskuje mnogo vremena, truda, ali i znatna financijska sredstva za: softverske licence za alate i platforme, multimedijske elemente, studijsku audioopremu i videoopremu…

Autori spomenutog istraživanja ističu kako je cjeloživotno učenje sada dominantno usmjereno na problem strukturnih promjena u gospodarstvu i šire. Rezultati pokazuju da gamifikacija (elementi igre u učenju) u kombinaciji sa spremnošću tvrtke za e-learning neizravno utječe na namjere zaposlenika za cjeloživotno učenje.

Isprobajte Axonify i odmah povećajte angažman svojih frontline zaposlenika!

U 2024. godini više nema dvojbe da sustavi za e-learning doista predstavljaju alat za jačanje konkurentnosti na tržištu rada. No zamka leži u tome što je danas na internetu sve dostupno pa tako i loši modeli e-larninga. Kako odabrati ono što je optimalno za vašu radnu organizaciju i tim kojim upravljate?

Preporučujemo vam da istražite što su o Axonifyju izjavili naši korisnici jer najbolja reklama je ona koja dolazi iz usta ili pera samih korisnika. Mnogobrojne su prednosti korištenja aplikacije Axonify u tvrtkama, osobito u onima koje se bave prodajom usluga ili proizvoda i čiji frontline zaposlenici svakodnevno izravno komuniciraju s potrošačima.

Zabavno mikroučenje uz igrice te mogućnost ponavljanja i obnavljanja znanja ono je što zaposlenicima jako odgovara. Interna se komunikacija s kolegama i nadređenima odvija putem aplikacije. Sve potrebne i važne informacije uvijek su dostupne na jednom mjestuu aplikaciji na vašem mobitelu. Nije potrebno nabavljati drugi gadget da bi zaposlenici učili o svom poslu i organizacijskoj kulturi. Ovakav kratkotrajni e-learning od nekoliko minuta dnevno pravi je model učenja za zaposlenike koji su pretrpani radnim obvezama.

Važnost supervizije novih coacheva

LQ preporučuje superviziju profesionalcima čije je zanimanje povezano s vođenjem, savjetovanjem i usmjeravanjem drugih. Supervizija je od iznimne koristi menadžerima,…

Strive for Speaking

Tražite motivacijskog govornika za svoj sljedeći događaj?

Ne tražite dalje! LQ stručni govornici posvećeni su prenošenju snažnih i inspirativnih poruka koje će dati energiju i motivirati Vaš tim, ostavljajući trajan utjecaj na njihov osobni i profesionalni razvoj. Saznajte više

Naši internacionalni partneri​