×

Gen Z: Hibridni rad kao prilagođavanje kompanije na očekivanja zoomera

Autor: Martina

Stigli su neki novi klinci na tržište rada. Generacija Z polako preuzima primat. Evidentno je da se mladi zaposlenici bitno razlikuju od starijih kolega po odnosu prema poslu i važnosti svoje uloge u radnom timu i organizaciji. Prilagođavanjem njihovim vrijednostima, željama i očekivanjima kroz organizacijsku kulturu, zanimljiv posao, fleksibilno radno vrijeme, lijep interijer, četverodnevni radni tjedan, remote ili hibridni rad, uspjet ćete ih angažirati, motivirati, i što je najvažnije, zadržati u tvrtki.

Ne veže ih radno mjesto do mirovine, kao što je „vezalo“ njihove djedove i bake ili roditelje. Naime, zoomeri su spremni na promjenu radnog mjesta sve dok ne postignu ono što su zamislili, tj. ne nađu posao koji ih u potpunosti ispunjava, a radna organizacija ispunjava sva njihova očekivanja. Stoga, krajnje je vrijeme za prilagođavanje očekivanjima generacije Z.

Približite se generaciji Z uvodeći promjene

Zoomeri su vrlo empatična generacija kojoj je čovjek na prvom mjestu. Teže harmoničnim međuljudskim odnosima. Važno im je da ih se uvažava i da su prihvaćeni članovi tima. Nastoje ostvariti korektne odnose sa svima. Inzistiraju da se raščisti svaki konflikt ili nesporazum na asertivan način, dakle iskreno i transparentno. Pozitivna organizacijska kultura jedan je od njihovih najvažnijih prioriteta. Na radnom mjestu žele se osjećati kao kod kuće, a to znači opušteno i ugodno.

Ako gledamo iz prizme Competing Values ​​​​Frameworka, koji se bavi organizacijskom kulturom, zoomeri najviše teže kulturi suradnje. Raspitat će se o sustavu vrijednosti tvrtke u koju dolaze raditi jer preferiraju radne organizacije s kojima dijele životne vrijednosti. Približite im svoje vrijednosti.

Prilagođavanje očekivanjima generacije Z kroz poslovni interijer

Neka od istraživanja pokazuju da Gen Z preferira poslovni prostor otvorenog tipa radi jednostavnije i brže suradnje među kolegama. Cijeni poslodavca koji daje slobodu izbora radnog mjesta na kojem će obavljati svoj posao. No istovremeno žele da radni prostor pruža dovoljno mogućnosti za zajednički rad, poput npr. sastanaka i brainstorminga, ali i miran kutak za nesmetan rad pojedinca. Zoomeri preferiraju moderan i funkcionalan namještaj u minimalistički uređenom interijeru.

Vole provoditi vrijeme u lounge oazi tijekom pauze gdje u neformalnim razgovorima razmjenjuju iskustva. Tada se često rađaju i inovativne ideje. Ne žele striktno provoditi osam sati za svojim radnim stolom, već se vole prošetati tvrtkom. Stoga, ako imate dvorište ili zimski vrt, omogućite im da uživaju u trenucima odmora.

Znate li da Gen Z voli prirodu i da je eko-friendly generacija? Unesite prirodu u ured! Postavite ukrasno bilje. Osvježite prostor. To će ostaviti učinak ne samo na mlade zaposlenike, nego i na sve ostale. Kad već na radnom mjestu moramo provoditi osam i više sati, dobro je imati u svom okruženju malo zelenila da se oči odmore od gledanja u ekrane računala.

Zašto biste trebali uzeti u obzir remote, hibridni rad ili četverodnevni radni tjedan?

Imate li u svojoj radnoj organizaciji dosta zoomera, uzmite u obzir hibridni rad, četverodnevni radni tjedan ili remote rad, kako biste se prilagodili njihovim očekivanjima i bili konkurentni na tržištu rada. Konkurencija je poduzela korake po tom pitanju. Već se uvjerila da su to vrlo učinkovite metode zadržavanja kvalitetne, kreativne mlade radne snage u tvrtki.

U nastavku vam pojašnjavamo po čemu se razlikuju remote i hibridni rad. Oba načina rada imaju svoje prednosti, a na vama je da zajedno sa svojim zaposlenicima odredite koji je optimalan za vrstu posla kojim se bave.

U svakom slučaju, želite li imati na raspolaganju produktivne i zadovoljne zoomere, ponudite im jednu od sljedećih opcija:

  • remote rad
  • fleksibilno radno vrijeme
  • hibridni rad
  • četverodnevni radni tjedan.

Zoomeri izuzetno cijene osjećaj slobode i nesputanosti, a ovime ćete im to i omogućiti.

Što je remote rad?

Remote je fleksibilan model rada koji podrazumijeva rad na daljinu, dakle izvan tvrtke za koju zaposlenik radi. Zaposlenik nije fizički vezan za radno mjesto unutar tvrtke niti mora svaki dan dolaziti u tvrtku da se prijavi za početak i odjavi za završetak radnog vremena. Radna ga organizacija ne ograničava fizičkim prostorom. Naprotiv, daje mu maksimalnu slobodu, ali zauzvrat očekuje konkretne i dobre rezultate rada.

Za vrijeme pandemije, kada smo morali ostajati kod kuće, rad na daljinu postao je nužnost. Lockdown nas je natjerao da se brzo reorganiziramo tako da nam tekuće poslovanje što manje trpi. Smjestili smo se kod kuće i počeli raditi online.

Novo normalno radno mjesto i vrijeme pokazali su da učinkovitost i produktivnost ne zaostaju za radom u tvrtkama. Stoga su neke tvrtke nastavile s tom praksom, a neke su uvele hibridni rad ‒ kombinaciju rada iz ureda i kuće.

Prednosti remote rada

Zaposlenik je na neki način “sam svoj gazda” jer sam organizira svoje radno i slobodno vrijeme, ali ipak za rezultate i rokove odgovara nekome iznad sebe, šefu u tvrtki u kojoj je prijavljen. Slobodu da svaki dan može odabrati vrijeme i mjesto rada Gen Z cijeni iznad svega. Pritom, ako su vaši zaposlenici obiteljski ljudi s malom djecom, ovakav privilegij rada neće ugroziti ni zbog veće plaće koju im nudi konkurencija za koju bi morali raditi u uredu tvrtke. Neke se stvari ne mogu kupiti novcem! A Gen Z ima jako visoke vrijednosti od kojih nikako ne odstupa ili teško odstupa.

Druga prednost je financijska ušteda za tvrtke koje imaju sve zaposlenike na remote radu jer ne moraju kupovati poslovni prostor ili ga unajmiti i plaćati mjesečni najam i režije, a ni opremati interijer.

Digitalizacija je glavni krivac što su neka radna mjesta ukinuta jer su ljude zamijenili brzi i precizni uređaji, ali s druge strane, stvorio se vakuum i potreba za novim, specifičnim zanimanjima, koja uglavnom popunjava Gen Z zbog svoje tehnološke pismenosti. Obavljanje njihovih poslova ne traži nužno osmosatni boravak na jednom mjestu u uredu. Poslovi se mogu izvršavati bilo gdje, a komunikacija s radnom organizacijom odvija se nesmetano digitalnim kanalima putem aplikacija ili komunikacijskih platformi.

Što je hibridni rad?

Rad u open space uredima može biti dinamičan i zabavan, ali za mnoge je previše distrakcije  u vidu žamora, tračanja, povišenih tonova, šuškanja papirićima i slično. Nekima je potreban apsolutni mir kako bi mogli razbistriti misli i koncentrirati se na posao. Ako njihov posao ne zahtijeva da sve vrijeme moraju raditi u uredu, ponudite tim zaposlenicima hibridni radkombinaciju rada iz ureda i od kuće.

Hibridni rad podrazumijeva određen broj radnih dana u tvrtki i određen broj radnih dana izvan tvrtke. Najčešće zaposlenici biraju rad od kuće, ali zapravo mogu raditi odakle žele. Bitno je da dio vremena provode i u tvrtki. Važno je da dobro i na vrijeme obavljaju svoje zadatke.

Prednosti hibridnog rada

Hibridni rad zadovoljava obje strane, i poslodavca i zaposlenike. Zaposlenici su produktivniji kod kuće nego da sjede u uredu s više kolega gdje od buke ne mogu koncentrirano obavljati svoj posao. Ako zaposlenik ne treba biti u tvrtki sve vrijeme, uzmite u obzir hibridni način rada i ponudite mu ga. To će mu se jako svidjeti, a ujedno je i win-win situacija. Tako ćete od zoomera dobiti svojevrsnu „privolu“ da posao nosi kući bez negodovanja.

Hibridni rad, remote rad i četverodnevni radni tjedan omogućavaju vam da maksimalno iskoristite potencijale i kreativnost svojih mladih zaposlenika

Za koga su idealni remote i hibridni rad?

Konobari, trgovci i frizeri poslužuju klijente i zato moraju biti u kafiću, restoranu, trgovini, shopping centru ili u frizerskom salonu. Zidari moraju biti na gradilištu, a stolari i automehaničari u radionici. Liječnici i stomatolozi pregledavaju i liječe svoje pacijente i zato je nužno da su u ordinaciji. Sva nabrojana zanimanja, a i mnoga druga, zahtijevaju fizičku prisutnost osobe na svom radnom mjestu. No dizajneri, programeri, copywriteri i marketinški stručnjaci mogu puno radno vrijeme raditi doma ili gdje god požele. Najveći ljubitelji remote rada su digitalni nomadi koji se sele iz države u državu, ali i dalje obavljaju svoj posao za klijente online. Doduše, kao freelanceri. Svoju slobodu ne bi mijenjali ni za što. Putuju, rade i zarađuju.

Remote rad optimalan je za: programere, marketingaše, grafičke dizajnere, knjigovođe i srodna zanimanja. Možete li svojim zaposlenicima pružiti ovu mogućnost rada, naravno, ovisno o prirodi njihova posla, pripadnici generacije Z bit će vam više nego zahvalni. To što Gen Z može raditi iz hotelske sobe, kafića, spavaće sobe, dnevnog boravka, knjižnice, na plaži ili balkonu, samo će  dodatno motivirati zoomere da rade još bolje kako bi opravdali vaše povjerenje i ne ugrozili slobodu koju ste im dali.

Hibridni rad kao jamstvo balansa između poslovnog i privatnog života

Zoomeri su postavili stroge granice između privatnog i poslovnog. Jasno daju do znanja da ne žele ni prekovremeni ni smjenski rad. Odbijaju nositi posao kući nakon provedenih osam sati na radnom mjestu. Ne žele odgovarati na službene e-mailove ni na pozive kolega i nadređenih izvan radnog vremena. Preferiraju fleksibilno radno vrijeme i slobodu odlučivanja kada će i kako dovršavati pojedini radni zadatak.

To nikako ne znači da su lijeni i da eskiviraju rad, nego jednostavno lakše rade kad imaju slobodu donošenja odluka. Samim time angažiraniji su i učinkovitiji. Dakle, ne bježe od svoje odgovornosti. Svjesni su da nitko drugi neće odraditi zadatak umjesto njih. Jedina razlika je što će ga odraditi svojim tempom, ali će poštovati zadane rokove. Upravo zato je hibridni rad optimalno rješenje za Gen Z. Naravno, ako priroda posla to dopušta.

Digitalno komuniciranje imperativ za tvrtke koje potiču hibridni rad

Generacija Z odrasla je s gadgetima u rukama. Njoj je tehnologija prirodno okruženje. Život bez digitalne tehnologije njoj je jednostavno nezamisliv. Smartphone i društvene mreže zoomeri koriste svakodnevno za  razne namjene: komunikaciju, zabavu, informiranje i učenje. Stoga, korištenje aplikacija za internu komunikaciju u tvrtki za njih je nešto što se podrazumijeva. Sve što im olakšava rad i oslobađa više vremena da se fokusiraju na ono važno prihvaćaju objeručke. Kompanije koje koriste digitalne kanale za informiranje i delegiranje zadataka zaposlenicima, umjesto prenašanja obavijesti face to face, imaju prednost kod zoomera. Razmislite o takvom tipu digitalnog komuniciranja u tvrtki!

Mi vam možemo ponuditi aplikaciju Axonify, s kojom su naši klijenti oduševljeni, jer nije samo platforma za komunikaciju, već istovremeno može služiti i kao platforma za brzo učenje na zabavan način. Idealna je za hibridni rad.

Otkrijte 7 prednosti aplikacije Axonify!

Hibridni rad pogoduje fizičkom i mentalnom zdravlju zaposlenika

Kompanija Deloitte je 2022. godine provela istraživanje u kojem se čak 46 % pripadnika Gen Z izjasnilo da je pod stresom sve vrijeme ili većinu vremena. Istaknuli su kako se stres na poslu i zabrinutost zbog financijskih problema najviše odražavaju na njihovo mentalno zdravlje. Nažalost, iako to tako ne izgleda na prvu, jer se zoomeri znaju izboriti za pristojnu plaću, više od polovine se izjasnilo da živi od plaće do plaće. Druga polovina radi honorarni posao pored glavnog posla kako bi mogla sastaviti kraj s krajem. Dodatni stres im izaziva i povećan obujam posla, a potom neravnoteža između privatnog i poslovnog života. Čak je 40 % zoomera promijenilo posao u roku od 2 godine.

Kao glavne razloge naveli su sljedeće:

  • visinu plaće
  • mentalno zdravlje
  • burnout.

Prilagođavanje očekivanjima zoomera u tom pogledu mogu biti: rasterećivanje zaposlenika kroz formu remote ili hibridnog rada, povišenje plaće, organizirani i plaćeni sistematski pregledi za radni tim. Pokažite svojim zaposlenicima da vodite brigu o njihovom fizičkom i mentalnom zdravlju. Ne žele raditi za poslodavca koji ih izrabljuje i dovodi do izgaranja. Hibridni rad je dobar način da se smanji stres. Zaposlenici se mogu na nekoliko dana tjedno ili mjesečno fizički distancirati od tvrtke, što je dobro za njihovo mentalno zdravlje, pogotovo ako nije zdrava radna klima u organizaciji.

Usko specijalizirani program edukacija za prilagođavanje očekivanjima generacije Z

Prema istraživanju portala Brendfulness, zoomerima je tijekom prijave za posao najvažniji work-life balans bez mnogo prekovremenih sati. Nakon toga slijedi dobra atmosfera na poslu, plaća te mogućnost učenja i napredovanja. Upravo će prepoznavanje i razumijevanje vrijednosti i želja mladih zaposlenika omogućit  da provedete prilagođavanje njihovim očekivanjima na najbolji mogući način. O svemu tome razgovaramo i savjetujemo vam kako efikasno upravljati generacijom Z na našem coachingu za menadžere Lead GenZ. Čekamo vašu prijavu!

Autor: Martina

Važnost timske kulture

Autor teksta: Dunja Firšt Kada uđete u neku kompaniju, što je prvo što osjetite?   Je li to energija u…

Odlučio sam više ne žuriti

Autor teksta: Alan Žepec Kaže mi taksist: “Oprostite, mogao sam odabrati i brži put”. Moj odgovor: “Sve je dobro, nikamo…

Ne znam.

Kad sam razmišljao o pisanju ovog bloga, prva misao bila je – ne znam što bih pisao. I upravo tada…