×

Tko je generacija Z?

Sve se češće posljednjih godina nameću pitanja o teškoj, a ponekad i nemogućoj komunikaciji s pripadnicima generacije Z, kako u privatnom životu tako i na poslu. Da bismo uopće mogli ostvariti komunikaciju s njima, osobito dobru komunikaciju, prvo i osnovno što stoji pred nama starijim generacijama je zadatak da upoznamo zoomere. Trebamo se zapitati tko je generacija Z. Što je to što  motivira pripadnike te generacije, što vole, a što ne vole? Kakav im je sustav vrijednosti, čemu daju prednost a što im je nevažno?

Nakon što saznamo sve te stvari, trebamo se zapitati zašto tako promišljaju o svijetu, ljudima, poslu… Nije nimalo lagan zadatak, ali mi vam ga možemo maksimalno olakšati uz Leadership program za voditelje generacije Z. Program upravo započinje tom temom, a traje 6 modula. Započinje u veljači 2024., a završava u srpnju 2024. godine.

Više o samom programu saznajte klikom na poveznicu https://www.lq.hr/leadership-program-za-voditelje-generacije-z-2/.

Prvi modul Leadership programa za voditelje generacije Z „Tko je generacija Z – Izgubljeni i nađeni u prijevodu“ 

Tko su, dakle, zoomeri, ili drugim riječima tko je generacija Z? Zašto nam je najmanje shvatljiva od svih dosadašnjih generacija? Čini li vam se da su zoomeri izgubljeni u stvarnom poslovnom prostoru i vremenu te da su se pronašli i začahurili u digitalnom prostoru i vremenu? Jesu li doista izgubljeni u prijevodu? Mogu li se pronaći u prijevodu?

Na sva ova pitanja odgovore možete potražiti tijekom prvog modula Leadership programa za voditelje generacije Z „Tko je generacija Z – izgubljeni i nađeni u prijevodu“ 15. i 16. veljače 2024. godine. Naši coachevi koji imaju iskustvo rada sa zoomerima otkrit će vam male tajne za otvaranje vrata u svijet generacije Z.

Kada nešto/nekoga dobro upoznamo, lakše se hvatamo u koštac. Ili naprosto shvatimo da taj koštac i nije predstavljao tako veliki problem. Problem je možda bio u našem pristupu i našim predrasudama.

Prihvaćanjem različitosti i asertivnim pristupom generaciji Z možete jako mnogo popraviti radnu klimu, motiviranost i angažiranost kod najmlađeg naraštaja zaposlenika. Moramo biti svjesnih svojih i njihovih životnih vrijednosti, stavova i svjetonazora. Približavanjem generaciji Z činite dobro ne samo zoomerima kao zaposlenicima, već i čitavom radnom kolektivu sastavljenom od različitih generacija.

Kako shvatiti generaciju Z? Tko je generacija Z?

Da bismo došli do odgovora, potrebno je zagrepsti po prošlosti, tj. baciti pogled na razvoj ljudske vrste.  U svom radu „Generacija X, Y ,Z… tehnologija, mentalno zdravlje i odgoj“ autorice mr. Andreja Radić, dipl. soc. radnica,  mr. sc. Lucija Sabljić, dipl. soc. ped., mr. sc. Snježana Šalamon, dipl. soc. radnica, ističu kako ljudska povijest protječe u generacijskim ciklusima, koji se izmjenjuju svakih 20-ak godina, od kojih svaki ima svoje posebnosti. One nam ih i objašnjavaju. Naime, razni lokalni ili globalni događaji te opća klima u kojoj je jedna generacija odrastala na jednak je način obilježila ljude koji su rođeni u periodu od 20-ak godina. Njihovo će odrastanje biti manje-više slično što se tiče društvenog okruženja.

Autorice ističu da se smatra da danas na svijetu živi 7 generacija.

  1. Velika generacija: rođeni 1901. – 1924.
  2. Tiha generacija: rođeni 1925. – 1945.
  3. Baby boomeri : rođeni 1946. – 1964.
  4. Generacija X: rođeni 1965. – 1979.
  5. Generacija Y – Milenijalci: rođeni 1980. – 1994.
  6. Generacija Z: rođeni 1995. – 2012.
  7. Generacija Alfa: rođeni 2013. – 2025.

Treba napomenuti da se ta podjela ne radi radi etiketiranja pojedinih generacija, već je to naprosto evolucijska, društvena činjenica. Ljudi se mijenjaju s generacijama, društvo se razvija. Pitanje napredujemo li ili nazadujemo kao vrsta nije tema ovoga bloga, to ipak prepuštamo u ruke sociolozima, antropolozima, psiholozima…

Ovdje smo da bismo dokučili najmlađu generaciju radne snage na tržištu i prilagodili zoomere nama, a nas njima, da se nađemo na pola puta na obostrano zadovoljstvo.

Zoomeri ‒ čuđenje u poslovnom svijetu 

Danas možemo parafrazirati onu pjesmu Antuna Branka Šimića „Pjesnici su čuđenje u svijetu“ tako da riječ pjesnici zamijenimo riječju zoomeri.

Dakako da nisu svi zoomeri identični. Rekao bi Balašević „princip je isti, sve su ostalo nijanse“. Te se nijanse osobito dobro primjećuju između zoomera rođenih 1995. i onih 2012. godine. Naime, zoomeri danas imaju između 11 i 28 godina. Prirodno je da ne mogu identično razmišljati i ponašati se tinejdžeri i formirani ljudi koji su već neko vrijeme na tržištu rada. To svakako treba uzeti u obzir i zato nije preporučljivo da se pripadnici generacije Z strogo ukalupljuju u ladicama naših predrasuda. Jer raspon od 20 godina nije nikako nezanemariv u jednom ljudskom životu. Svašta se toga u međuvremenu može dogoditi i utjecati na neku osobu. 

Što je zajedničko svim pripadnicima generacije Z?

To je doista prva generacija koja ne poznaje vrijeme prije interneta. Mi znamo reći da su rođeni s gadgetima u rukama. Dok se starijim generacijama trebalo objašnjavati čemu služi miš, kako se pali i gasi računalo, koje su prečice za pojedine funkcije u Excelu, za što je trebalo dosta vremena da usvoje gradivo, generacija Z intuitivno se odnosi prema digitalnoj tehnologiji. Nije je strah isprobavati i istraživati njezine mogućnosti.

Zoomeri kupuju online putem aplikacija, u trgovinama izbjegavaju blagajne za kojima rade prodavačice od krvi i mesa. Preferiraju online/automatsku blagajnu kako bi brže obavili kupnju, ali i izbjegli nepotreban razgovor s prodavačicama jer im komunikacija oči u oči, face to face, nije omiljeni način komunikacije.

Otuđenost od društva 

Ono što je još zajedničko većini zoomera jest činjenica da su djeca generacije X, odnosno da su im oba roditelja pripadnici iste generacije, koji gaje iste ili jako slične vrijednosti. U nekim ćete istraživanjima naići na zaključke istraživača da su roditelji razmazili svoju djecu zoomere napravivši od njih egoistične osobe koje su dobile sve na dlanu.

Nažalost, bilježi se ozbiljan problem i porast mentalnih bolesti i poteškoća kod pripadnika generacije Z, što je posljedica otuđenosti zbog vječitog sjedenja i buljenja u male ekrane te druženja s imaginarnim/virtualnim prijateljima iz svijeta igrica/društvenih mreža. Imaju li veze ta njihova razmaženost i egocentričnost s time da ih ljudi na poslu izbjegavaju? Sigurno je i to još jedan razlog za njihov osjećaj neshvaćenosti i otuđenosti iz društva, osobito na poslu. Jesu li doista najusamljenija generacija na svijetu? Ovim bi se pitanjima mogli pozabaviti znanstvenici iz područja psihologije u nekom novom istraživanju.

Role model – poslovi budućnosti 

Zoomeri imaju online idole koje kopiraju, iza kojih, nažalost, ne stoje vrijedni društveni, radni ili sportski rezultati. Prezentira im se visoki stil života bez mnogo uloženog rada pa i sami počinju vjerovati u te digitalne bajke. Kada ih se pita što bi željeli biti jednog dana, čime bi se voljeli baviti, djevojčice mahom kažu da žele biti influencerice na društvenim mrežama, a dječaci bi se nastavili igrati u virtualnom svijetu. Oni bi bili gameri. Kada ih pitate zašto, odgovori su: influenceri i gameri dobro se zabavljaju, ništa konkretno ne rade, puno zarađuju i poznati su. To su stremljenja i vrijednosti koje nikako ne prihvaćaju njihovi roditelji, a o bakama i djedovima da ne govorimo.

Dok je za njihove roditelje to prihvatljivo kao neki honorarni, usputni ili privremeni poslić, zoomeri influencing i gaming-industriju shvaćaju potpuno ozbiljno. Možda i preozbiljno. Svjesni su koliko su se njihovi roditelji mučili da bi došli do stana uz pomoć kredita teško izdvajajući svaki euro za odlazak na ljetovanje ili skijanje. Njihovi se idoli pak na internetu hvale svakih nekoliko dana fotografijama iz najljepših ljetovališta/skijališta na svijetu, i to iz luksuznih hotela. Poruka je primljena ‒ bez mnogo truda i školovanja do lako zarađenog novca! I još si sam sebi šef, nema nikoga iznad tebe. Što bi mogao povodljiv tinejdžer više poželjeti!

Što LQ ima reći na tu temu?

Zoomeri i odnos prema poslu 

Nas kao tvrtku koja se bavi edukacijama za menadžere, a vas kao vlasnike kompanije, poslodavce i menadžere, zanima kako se generacija Z snalazi u poslovnim vodama i gdje se vidi na tržištu rada. To su teme kojima se bavimo na našem bogatom programu osmišljenom isključivo za (ruko)vođenje zoomerima u radnom kolektivu.

Kao što smo mogli vidjeti, zoomeri vole pozornost i novac, pa će im to biti važni čimbenici kod zapošljavanja, ali ipak mnogi od njih ističu kako novac nije presudan. Važniji im je odnos nadređenog i kolega prema njima. Mnogi zaposleni zoomeri izjašnjavaju se kako se ne osjećaju prihvaćeno i shvaćeno u svojoj radnoj okolini ni od nadređenog ni od radnih kolega.

Nerealno je očekivati da će u svakoj tvrtki radni tim biti sastavljen samo od zoomera. To eventualno možete očekivati u IT-industriji. Tamo se zoomeri mogu dobro osjećati jer imaju istomišljenike koji dijele isti sustav vrijednosti te malo komuniciraju jer im se posao sastoji od rada za ekranom i fokusa na problemske zadatke.

Međugeneracijska suradnja

Veća je vjerojatnost da će zoomeri doći u već posložen tim. Tad se počinje javljati problem adaptacije. Naime, novake se u većini slučajeva, pogotovo kad imaju kompetencije i vještine koje nadmašuju one koje imaju stariji dugogodišnji zaposlenici, smatra uljezima. Često ih se i sabotira na samom početku. Možda baš zato što su najmlađa radno sposobna generacija. I tako će, na njihovu žalost, ostati još neko vrijeme dok na tržištu rada ne stasa generacija Alfa.

Zoomeri u novom okruženju moraju biti svjesni da će raditi s pripadnicima raznih generacija. I te druge generacije trebale bi što srdačnije primiti nove zaposlenike u svoj tim upućujući ih u sustav vrijednosti, radnu etiku i organizacijsku kulturu.

Za neke nepremostive stvari menadžer mora biti most koji spaja. Nije važno je li menadžer koji pripada X generaciji, baby boomer ili milenijalac, naići ćete na manje-više slične probleme sa zoomerima kakve imaju i vaše kolege menadžeri drugih generacija.

Tko je generacija Z? Tehnološki najpismenija i najkreativnija generacija na internetu!

Zoomeri predstavljaju kvalitetan resurs i na njih treba računati u budućnosti jer su po ukupnom broju na tržištu rada na svjetskoj razini premašili baby boomere. Pitanje je samo hoćete li vi kao poslodavac/menadžer prepoznati vrline, ublažiti mane i dati zoomerima zasluženo radno mjesto ili projekt na kojem će moći pokazati svu raskoš svoje kreativnosti.

Nikako nemojte smetnuti s uma da su zoomeri najoriginalnija i najkreativnija generacija na internetu! A mnogi se poslovi danas odvijaju upravo online.

Imate li društvene stranice za svoj brend? Kakva vam je web-stranica? Je li napravljena prema SEO postavkama? Ne znate o čemu govorimo? E, pa zoomeri znaju 100 %. Prilagodit će tekst i tehnološki vašu web-stranicu/webshop za internetske tražilice tako da će ljudima, koji će pretraživati neki pojam vezan za vaš brend/proizvod/uslugu, iskakati vaša web-stranica u prvim rezultatima pretraživanja. A znamo što lokacija znači u svijetu marketinga ‒ lokacija, lokacija, lokacija! Tko prvi, njegova prva pozicija u glavama potrošača!

Tko je generacija Z? Napravite dobru dijagnozu generacije Z za bolju poslovnu prognozu!

Da biste proniknuli u glave zoomera, da biste prepoznali njihov potencijal, da biste iz njih izvukli maksimum kreativnosti, posavjetujte se s našim coachevima tijekom programa posvećenom educiranju menadžera koji upravljaju timovima sastavljenim od zoomera ili timovima u kojima zoomeri predstavljaju manjinu ili većinu.

Započinjemo uskoro pa rezervirajte svoje mjesto na edukaciji, a već vas na prvom modulu uvodimo u svijet zoomera.

Coaching i mentalno zdravlje

Ima li nešto što radimo u coaching susretu, a da se ne tiče mentalnog zdravlja klijenta? Nema. Bez obzira na…

Strive for Speaking

Tražite motivacijskog govornika za svoj sljedeći događaj?

Ne tražite dalje! LQ stručni govornici posvećeni su prenošenju snažnih i inspirativnih poruka koje će dati energiju i motivirati Vaš tim, ostavljajući trajan utjecaj na njihov osobni i profesionalni razvoj. Saznajte više

Naši internacionalni partneri​