Vratili ste se u stvarnost, a godišnji odmor ostaje samo lijepa uspomena. Jeste li spremni za nove poslovne izazove na radnom mjestu ili za novi važan korak u svojoj karijeri? Koliko vam je važna karijera? Jeste li je (is)planirali? Ide li u smjeru u kojem želite da ide? Razvija li se onim tempom kojim ste predvidjeli ili stagnira? Neka vam razvoj karijere bude jedan od prioriteta u profesionalnom životu!
Razvoj karijere – individualno i organizacijsko planiranje
Planiranje karijere ima individualni i organizacijski aspekt.
Individualno planiranje karijere podrazumijeva pojedinca koji identificira svoje poslovne želje i ciljeve te definira aktivnosti za postizanje napretka u karijeri ‒ izbor zanimanja, organizacije i smjera kojim će ići njegova karijera.
Organizacijsko planiranje karijere proces je kojim menadžeri planiraju ciljeve karijere za zaposlene, odnosno za razvoj karijere zaposlenika unutar radne organizacije.
Kod planiranja karijere fokus je na pojedincu, dok je kod upravljanja karijerom fokus na organizacijskim aktivnostima.
2 dimenzije karijere
Kada govorimo o karijeri, treba spomenuti njezine dvije dimenzije ‒ subjektivnu i objektivnu.
Subjektivna dimenzija manifestira se kroz promjenu stavova, interesa i motivacije. Promjena stavova od konzervativnih prema novim, inovativnim pogledima na svijet, kao i promjena interesa te jačanje samomotiviranosti pozitivno će se odraziti na razvoj karijere.
Objektivna dimenzija karijere obuhvaća promjenu radnih mjesta, položaja u hijerarhiji, poslova koje pojedinac obavlja tijekom radnog vijeka, a koji se razlikuju po odgovornosti, složenosti i organizacijskoj razini. U svakom slučaju, ova je dimenzija karijere usko vezana za napredovanje.
Izradite karijerni plan!
Bilo bi poželjno izraditi vlastiti karijerni plan i slijediti ga. Život nam katkad servira nepredviđene stvari, ali treba se što više držati zacrtanog plana i nastojati doći do cilja, pa makar malo i krivudali na stazi karijere. Želite li izraditi kvalitetan karijerni plan, a ne znate odakle biste krenuli, pročitajte što savjetuje Fikreta Bahtijarević-Šiber, psihologinja koja se bavi tematikom menadžmenta i ljudskih potencijala.
Preporučuje da sastavite popis:
- osobnih kompetencija (osobine, interesi, znanja, iskustva, vještine)
- karijernih ciljeva
- aktivnosti za postizanje ciljeva.
Stjecanje novih znanja i vještina krucijalni su za razvoj karijere
Razvoj karijere u današnje doba galopirajućih promjena u svim područjima ljudskog djelovanja, prije svega ovisi o stjecanju novih znanja i vještina, s kojima se na tržištu rada može biti konkurentan ili se istaknuti u odnosu na druge.
Jedno od mnogobrojnih istraživanja, koje već godinama provodi analitička i konzultantska kompanija za upravljanje Roland Berger, koja djeluje na 52 lokacije u 35 država, odnosilo se i na Hrvatsku.
Rezultati istraživanja za restrukturiranje tvrtki u Hrvatskoj su, blago rečeno, poražavajući:
- prosječan hrvatski menadžer ima oskudno znanje
- ne prakticira networking, zbog čega ima izuzetno malo kontakata u svijetu
- nesnalažljiv je u složenim uvjetima poslovanja.
Kratko i jasno ‒ karijera se na taj način ne može (iz)graditi!
Koliko vremena i novaca odvajaju menadžeri i organizacije za edukaciju i razvoj karijere?
Znate li da prosječan hrvatski menadžer provede godišnje samo jedan dan na edukaciji?
Malo je reći da nas je i ovaj rezultat istraživanja neugodno iznenadio.
U zapadnoeuropskim zemljama brojke su bolje, od 10 do 30 dana.
Hrvatska poduzeća slabo ulažu u edukaciju ‒ tek 0,1 % dobiti.
U drugim zemljama EU izdvaja se 1,2 %, u SAD-u 1,6 %, a u Japanu najviše ‒ čak 1,9 %.
Kako hrvatska poduzeća raspolažu budžetom za treninge i usavršavanje zaposlenih u vrijeme krize?
Istraživanje među 50 hrvatskih poduzeća pokazalo je da na početku krize:
- 35 % poduzeća nije smanjivalo budžete za trening i usavršavanje zaposlenih
- 33 % smanjivalo je budžet
- 21 % nije predvidjelo/imalo budžet za te aktivnosti
- 11 % nije znalo odgovoriti na ovo pitanje.
Coaching i mentorstvo kao poticaj za razvoj karijere
Malo je vjerojatno da su menadžeri generacija X i Baby Boomera lako prilagodljivi na brze tehnološke i druge promjene u svojoj branši, posebice oni koji samo što nisu zakucali na vrata mirovine. Za stjecanje novog znanja i vještina potrebna je edukacija.
Ali zato su menadžeri milenijalci, oni iz mlađeg naraštaja, osviješteni da je cjeloživotna edukacija jedini ispravan put da se izgradi karijera. Biti vrhunski profesionalac u svom poslu danas više ne podrazumijeva samo završen fakultet, već neprestani rad na sebi u vidu tečajeva i radionica na kojima se stječu praktična znanja i saznaju noviteti iz područja kojim se bavite. Stoga, bez obzira na godine staža, razvoj karijere menadžera treba obuhvaćati coaching, mentorstvo i povremene ili stalne stručne edukacije.
First Time Manager za razvoj karijere menadžera bez iskustva
Vanjska motivacija, kao što su povišica plaće i bonus, može biti važan impuls za angažman zaposlenika, ali samo je unutarnja motivacija podstrek za daljnje učenje. O razvoju karijere dobro je razmišljati na samom početku karijere.
Mladim menadžerima preporučujemo First Time Manager, specijalizirani tečaj namijenjen neiskusnim menadžerima kako bi se što bolje snašli na menadžerskoj fotelji učeći od iskusnih trenera. Kroz simulacije stvarnih situacija na interaktivnim radionicama rješavaju se problemi koji se redovito događaju u radnim organizacijama.
Naučite nove vještine, kako zauzeti asertivan pristup i zadobiti povjerenje zaposlenika!
Master Leader Akademija
Razvoj karijere ne bi trebalo zanemarivati ni tijekom višegodišnjeg upravljanja nekom tvrtkom jer nikada ne znate što vam nosi sutra. Može doći do smjene glavnog menadžera, uprave ili nadzornog odbora, a praksa je da nova uprava na rukovoditeljske pozicije stavlja svoje ljude. Ukoliko se menadžeri ne prilagode promjenama, utoliko će vrlo brzo završiti na burzi rada i postati nekonkurentni na tržištu.
Iskusnim menadžerima preporučujemo Master Leader Akademiju, vrlo intenzivan program profesionalnog i osobnog razvoja tijekom kojeg menadžer dubinski istražuje svoj način rukovođenja, viziju, ali i svoju osobnost.
Kako top-menadžeri donose poslovne odluke?
Prema istraživanju spomenute kompanije Roland Berger, koje je provela u Njemačkoj, top-menadžeri prosječno provedu 18 sati online sakupljajući relevantne informacije i procjenjujući ih prije no što donesu neku poslovnu odluku. Oni čak 22 % radnog vremena utroše na pretraživanje interneta. Informacije prikupljaju na portalima, specijaliziranim web-stranicama i stručnim blogovima. Zapravo, kao i većini ljudi, internet je i menadžerima postao najveći i najbrži izvor korisnih informacija. Istraživanje kaže da 69 % top-menadžera svoju potragu za informacijama započinje baš na internetu, o čemu govori Torsten Oltmanns, direktor marketinga u kompaniji Roland Berger u knjizi Elite marketing – kako doći do donositelja odluka.
Iako je većini prvi izvor informacija, ne zaboravite da internet može biti dvosjekli mač. Vrvi netočnim i neprovjerenim podacima i poluinformacijama, zbog kojih možete donijeti pogrešnu stratešku poslovnu odluku. A tada se možete pozdraviti s uspješnom karijerom menadžera! Zato provjeravajte sve poslovne informacije dvaput i triput ako treba. Ne ugrožavajte svoju karijeru!
Zašto se menadžeri trebaju fokusirati na razvoj karijere?
Bahtijarević-Šiber objašnjava zašto je razvoj karijere dobar kako za pojedince tako i za radne organizacije i zašto bi nam karijera trebala biti u fokusu.
- Razvoj karijere ima presudnu ulogu u pripremi strategije, osiguranju fleksibilnosti i konkurentnih ljudskih potencijala.
- Karijera postaje sve važnija za većinu zaposlenih, ona je glavna spona i središte odnosa razmjene između pojedinca i organizacije.
- Planiranje i razvoj karijere zaposlenika pokazuje koliki je interes same organizacije za njih, koliko ima razumijevanja za njihove potrebe i želje, što pozitivno djeluje na osobni razvoj, a naročito na motivaciju.
- Sustavni razvoj karijere, odnosno mogućnost individualnog razvoja smanjuje fluktuaciju, stres, apsentizam zaposlenih te pridonosi boljem iskorištenju ljudskih potencijala.
Tko ima šanse za uspješan razvoj karijere?
Poslovni savjetnik Milan Grković ističe kako uspješnu karijeru imaju oni koji:
- jako dobro poznaju sebe, svoje potencijale i koji znaju što ih ispunjava
- znaju što žele u određenom periodu
- imaju karijerne ciljeve i znaju kako ih postići (koje aktivnosti poduzeti)
- prepoznaju svoje slabe strane te ih planski razvijaju učeći nove vještine i stječući nova znanja
- posao doživljavaju kao izazov i priliku za profesionalni i osobni rast.
Ovo posljednje osobito se odnosi na poduzetnike kojima razvoj karijere predstavlja način života.
Problemi menadžmenta u Hrvatskoj
Nekvalitetan menadžerski kadar
Inozemni menadžeri u Hrvatskoj ponajviše rukovode sektorom financija ili marketingom, dok hrvatski menadžeri uglavnom rukovode prodajom, ICT-sektor i PR-sektor.
Nažalost, jedan od problema u Hrvatskoj, kada su u pitanju tvrtke koje su u stranom vlasništvu, jest zapošljavanje nekvalitetnih mladih inozemnih menadžera koji se tek trebaju dokazati na čelnim pozicijama. Na malom tržištu kao što je Hrvatska oni tako uče i bruse menadžerski „zanat“, zbog čega nisu osobito motivirani.
Menadžeri slabo gaje kulturu networkinga
Drugi problem, kao što se dalo iščitati iz spomenutog istraživanja na početku bloga, jest nedovoljna edukacija i slaba motiviranost za učenjem. Treći problem je učahurenost u uredu. Mnogi menadžeri rijetko obilaze radne pogone, osim ako im u posjet ne dođe neka važna delegacija. Gube kontakt s realnim svijetom. Distanca koju drže od zaposlenika postaje sve veća i stvara se jaz. Na taj način ne zadobivaju povjerenje zaposlenih. S druge strane, učahurenost u radnoj organizaciji, odnosno nepovezivanje s drugim menadžerima u branši i izvan nje, kako u Hrvatskoj tako i u inozemstvu, također može pridonijeti stagnaciji karijere.
Problemi s kojima se suočavaju HR-menadžeri
Iz godine u godinu tehnologija je sve naprednija, čime olakšava rad ljudima, ali i zamjenjuje sve više radnih mjesta. To naročito može biti frustrirajuće za menadžera u sektoru ljudskih resursa koji mora podijeliti mnogo otkaza u kratko vrijeme. Kako se nositi s tolikom odgovornošću i kome dati otkaz kad su mnogi djelatnici jedini hranitelji obitelji? Kako zadržati najbolje talente kad ih konkurencija privlači nemoralnim ponudama? Kako prepoznati potencijal u nekim manje istaknutim pojedincima? Sve su to pitanja koja si menadžeri postavljaju iz dana u dan.
Coaching i mentorstvo mogu uvelike pomoći da menadžer zadrži prisebnost u tim trenucima. Bez novog znanja i usvajanja novih vještina menadžer ne može napredovati.
Odaberite najboljeg kandidata za posao i prepoznajte potencijal u zaposlenicima uz pomoć HCT-a. Hogan Assessment Certifikacijski Trening predstavlja vam rad s Hogan-instrumentima za procjenu osobnosti, otkrivanje talenata te jakih i slabih strana zaposlenika.
Strahovi menadžera
U istraživanju provedenom u 80 domaćih tvrtki različitih veličina iz 11 industrijskih grana nešto malo manje od polovice menadžera vjeruje da bi se s većom krizom lakše nosili nego njihovi konkurenti. Znate li da svaki 5. hrvatski menadžer strahuje da je konkurencija bolje pripremljena za eventualno pogoršanje gospodarske situacije?
Kada su hrvatski menadžeri pritisnuti krizom, uglavnom su fokusirani na rezanje troškova te na strože upravljanje likvidnošću i rizicima. Čak 82 % njih strahuje od kreditne krize, što je znatno više od europskog prosjeka. Strahovi nas paraliziraju i sprječavaju da razmišljamo o razvoju karijere. Tek 34 % planira uzeti u obzir nove modele poslovanja. Po tome smo, nažalost, na dnu europske ljestvice. A novi pogled na poslovanje može biti odličan korak na vašem putu prema ispunjavanju karijernog cilja.
Pretvorite strah od nekompetencije u poticaj za razvoj karijere
Otvaranjem drugačijim pogledima na život i biznis dobivamo priliku da svoju menadžersku karijeru razvijamo u novom, možda još boljem smjeru nego što smo si prvotno zacrtali u svom karijernom planu. Da bismo se otvorili novim modelima poslovanja, ali i upravljanja, treba stvari sagledati iz druge perspektive, a u tome vam coaching za menadžere ili mentorstvo LQ-ovih stručnjaka 1 na 1 može pomoći.
Ne ustručavajte se zatražiti stručnu pomoć na svom profesionalnom putu! Naši iskusni coachevi usmjerit će vas u pravom smjeru. Bez novih znanja iz menadžmenta, kao i bez novih znanja iz branše, nema napretka za pojedinca koji želi iz menadžera izrasti u lidera.