Posljednja istraživanja ističu sve veći utjecaj zoomera u poslovnom okruženju. Vođenje generacije Z baš zato postaje fokus menadžera koji imaju zoomere u svom radnom timu. No uskoro će i ostali menadžeri morati voditi brigu o tome kako na optimalan način rukovoditi ovom neobičnom generacijom zaposlenika.
Prirodan je slijed događaja da će zoomeri uskoro preplaviti tržište rada. Ta već su premašili baby boomere! Tako stoji u posljednjem izvješću Oliver Wyman Foruma ‒ zoomeri već sada čine 25 % ukupne svjetske populacije. Za 3-4 godine brojka će narasti na 27 % ukupne radne snage u svijetu. Vrlo brzo brojčano će nadmašiti i milenijalce. Postat će najmnogoljudnija generacija na svijetu, čineći više od jedne trećine svjetske populacije.
Već sada u SAD-u generacija Z čini više od četvrtine stanovništva. Američki stručnjaci naglašavaju da je riječ o najraznolikijoj generaciji u povijesti njihove nacije. Prema novom istraživanju, koje je proveo Paychex, Inc., gen Z jedini je dio tržišta rada koji pokazuje rast. U izvješću „The Rise of Generation Z “ jasno se podupire činjenica da se sastav radne snage mijenja zbog toga što:
- sve više pripadnika generacije Z traži stalne i dugoročne uloge u svom radnom okruženju
- sve više pripadnika generacije X odlazi u mirovinu
- milenijalci počinju obrtati najveći profit.
Frank Fiorille, Paychexov potpredsjednik za rizik, usklađenost i analizu podataka, istaknuo je to u njihovu priopćenju za javnost.
Drugačiji pogled na svijet, drugačiji pogled na posao
Da biste mogli pojmiti kako rezonira ta neobična mlada generacija, neophodno je da je upoznate. Činjenica je da zoomeri i starije generacije ne gledaju na svijet istim očima. Na probleme, konflikte ili projekt trebali biste gledati iz perspektive zoomera da biste mogli razumjeti zašto nešto (ne) rade ili ne žele raditi. Važno je proniknuti u njihov svijet. Doista ih trebate razumjeti.
Vođenje generacije Z na optimalan način osigurat će vam kvalitetnu, motiviranu, angažiranu i produktivnu mladu radnu snagu.
Zoomeri nisu najuspješniji u komunikaciji licem u lice, osobito u četiri oka. Možda nisu najdruštveniji, ali su svakako najkreativniji i digitalno najpismeniji. Te bi prednosti poslodavac trebao iskoristiti za dobrobit tima, odnosno tvrtke. Ako trebate social media managera, a društvene vam mreže vodi vanjska marketinška agencija, možete uštedjeti nemali iznos ponudite li nekom od novih zaposlenika taj dio poslovanja. Stavite im to u opis posla u ugovor.
Vratit će vam se dvostruko:
- imat ćete in-house digitalni marketing koji će moći promptno reagirati u slučaju noviteta
- više nećete izdvajati budžet za marketinšku agenciju.
Zoomeri će zasigurno najviše uživati u ovom zadatku s liste njihovih radnih obaveza.
Dok starije generacije u potpunosti žive u analognom svijetu, a one mlađe poput milenijalaca dijelom kombiniraju analogni i digitalni svijet, zoomeri su se pak posve udomaćili u digitalnom svijetu. Tu počiva najveća razlika, najveći sraz različitih generacija, konflikt dvaju svjetova.
Utjecaj zoomera na radno mjesto i poslovanje radne organizacije
Tvrtke će mijenjati poslovanje zbog zoomera, neke su to već učinile, neke čine, a neke će to učiniti uskoro.
„Generacija Z transformirat će i poremetiti radno mjesto više nego bilo koja druga generacija do sada. Zoomeri će nadahnuti vođe da se usredotoče na mentalno zdravlje, uključujući ponudu dana mentalnog zdravlja kao beneficije za zaposlenike”, riječi su to Marka Beala, asistenta profesora profesionalne prakse i komunikacije na Sveučilištu Rutgers. Dalje navodi da će zoomeri kao “kohorta digitalnih domorodaca koji rano usvajaju tehnologiju u nastajanju” prisiliti menadžere i poslodavce da ulažu u tehnologiju koja čini učinkovitijim dovršavanje njihova posla.
Cydney Roach, globalna voditeljica iskustva zaposlenika u Edelmanu, napisala je kako istraživanje Edelmanovog barometra povjerenja govori da generacija Z vrši ulogu gravitacijske sile, tj. ima preveliki utjecaj na one oko njih, uključujući ne samo vršnjake, već i radne kolege.
„Možda najznačajnija, ali zanemarena promjena za tvrtke, bit će prilagodba očekivanjima mladih zaposlenika, njihovim stilovima učenja ili komunikacije, neuroraznolikosti te potrebama mentalnog i fizičkog zdravlja. Organizacije će morati pomno ispitati sve svoje metode komunikacije s kandidatima i trenutačnim zaposlenicima kako bi osigurale da su svi njihovi materijali za komunikaciju i učenje dostupni i fleksibilni”, zaključuje Diane Gayeski, profesorica strateške komunikacije i bivša dekanica na Roy H. Park School of Communications s Ithaca Collegea.
Analogni autoritet je raritet jer zoomerima su sveti digitalni autoriteti
Znate li da se 50 % zoomera i milenijalaca u LinkedInovoj anketi izjasnilo da ne razumiju poslovni rječnik i ne poznaju uredski bonton? Vrlo indikativno. Nije točno da zoomeri ne traže posao ili da ga traže, a boga mole da ga ne nađu. Njima je svijet social media postao drugi dom, pa će u potrazi za poslom posegnuti za savjetima omiljenih im TikTokera ili influencera s Instagrama. Tu svraćaju po konkretne i brze odgovore: ima li netko iskustva s dotičnim poslodavcem, koliku plaću tražiti, na što trebaju pripaziti, kako razgovarati s nadređenim, kako se obući za prvi radni dan, kako tražiti svoja prava…
No zanimljivo je da, kako piše portal The Wall Street Journal, neki zoomeri pohađaju tečajeve o uredskom bontonu. To je s jedne strane za pohvalu. Svjesni su svojih nedostataka. S druge strane, baš i nije pohvalno. Zakazali smo kao društvo. Otuđili smo se i nismo mlade pripremili na život kroz kućni odgoj i školovanje. Nekadašnje su generacije izlazile iz škola i fakulteta bez radnog iskustva, no znalo se kako razgovarati i ponašati se s kolegama, klijentima i nadređenima. Postojao je autoritet koji se poštovao.
Kod zoomera je u analognom svijetu autoritet raritet ili uopće više ne postoji. Digitalni autoriteti, tj. influenceri, često nisu mjerodavni za pitanja koja muče zoomere kad se pripremaju na razgovor za posao ili kad imaju problema na svom radnom mjestu.
Vođenje generacije Z veliki je izazov za menadžere
Činjenica je da zoomerima trebaju dobro vodstvo i podrška. Ova generacija ima jedinstven pogled na karijeru i specifičnu definiciju poslovnog uspjeha. Možda i više nego druge generacije vrši pritisak na poslodavce, što na kraju rezultira postizanjem cilja. Zoomeri se pozivaju na jednakost/ravnopravnost plaća bez obzira na svoj kratkotrajni staž ili neiskustvo. U startu imaju velika očekivanja od poslodavca.
Mark Beal naglašava da zoomeri vrše pritisak na poslodavce. Što im je cilj? Žele utvrditi svrhu tvrtke tako da pridonosi boljem društvu. Žele da svrha ima prioritet, jednaku važnost kao i profit.
Budući da se učenje na daljinu pokazalo uspješnim, inzistiraju na sve češćem prelasku na hibridni rad i rad na daljinu. Vrlo često zahtijevaju i četverodnevni radni tjedan.
„Generacija Z malo je drugačija vrsta zaposlenika od onoga što smo vidjeli do sada. A najveća promjena i prilagodba, koju tvrtke moraju učiniti, kako bi zadržale talente generacije Z jest trenutno zadovoljstvo”, zaključuje Michelle Volberg, izvršna direktorica tvrtke za pretraživanje Giledan Search.
„Pogodnosti, poput darovnih kartica, gotovine, odmora za mentalno zdravlje i wellness-programa, koji nagrađuju generaciju Z za profesionalnu izvedbu, održavaju zoomere sretnima, zbog čega ostaju raditi na jednom mjestu. One tvrtke koje su već implementirale interne programe poput ovog izvještavaju da bilježe popularnost među mlađim zaposlenicima”, primijetila je Volberg.
Što diplomanti Gen-Z žele od svojih poslodavaca?
Istraživanja kažu:
- više fleksibilnosti
- više sigurnosti
- više novca.
Zoomeri su u prosjeku obrazovanija generacija od ostalih, pa si uzimaju za pravo tražiti i bolje radne uvjete i jednaku ili čak i veću plaću od ostalih kolega u istoj radnoj liniji.
Michelle Volberg ističe kako talentirani zoomeri trebaju mentore. Svjesni su da im trebaju upute i smjernice, a svaka radna organizacija koja pruža potporu u obliku mentorskog programa znatno povećava zadržavanje talenata. A to je svakom poslodavcu cilj ‒ imati što manju fluktuaciju zaposlenika i zadržavanje kvalitetnog radnog kadra.
„Poslodavci moraju biti spremni da zaposlenici očekuju ‘dane mentalnog zdravlja’ i da imaju fleksibilnost rada s različitih lokacija u različito vrijeme, koliko god je to moguće”, izjavila je Diane Gayeski. Nadalje, kaže da poslodavcima treba biti jasno da je poželjno:
- promovirati svoje društveno osviještene politike i postignuća u svim izvorima za zapošljavanje
- dati potencijalnim zaposlenicima iz generacije Z uvid u etičke smjernice svog vodstva.
Zašto zoomeri napuštaju tvrtku?
Donosimo podatke iz ankete o angažmanu na radnom mjestu Instituta za upravljanje projektima za 2023.
Više od polovice stručnjaka koji pripadaju generaciji Z najvjerojatnije će napustiti svoje poslove zbog nezadovoljstva:
- ispunjenjem 59 %
- profesionalnim razvojem 57 %
- pružanjem vrijednosti 53 %.
Na što trebaju pripaziti poslodavci/menadžeri kada je vođenje generacije Z u pitanju?
Trebali bi razmisliti o novim strategijama u poslovanju i ophođenju s novom vrstom zaposlenika. Fiorille iz Paychexa preporučuje poslodavcima da trebaju razvijati strategije zapošljavanja i zadržavanja zaposlenika, a koje drže generaciju Z na čelu, pozivajući se na pristup temeljen na vrijednostima.
Uvijek treba imati na umu, da koliko god su pripadnici ove generacije međusobno slični, a različiti od drugih generacija po svjetonazoru, svaki zoomer jest individua za sebe. Nije dobro sve zoomere trpati u isti koš. Oni imaju mnogo zajedničkih poveznica, ali imaju i međusobnih razlika. Razlog je taj što nemaju isti kućni odgoj, isto porijeklo, jednako predznanje i opće znanje. Tu nam generaliziranje samo može naštetiti.
Potreban je individualan pristup temeljen na saznanjima o onome što povezuje zoomere i kako gledaju na svijet. Svako radno mjesto je priča za sebe pa i zbog toga treba pomno razmisliti što ćemo ponuditi zoomerima da se osjećaju važnim dijelom tima i da posao ima za njih konkretnu svrhu.
Predstavljanje misije i vizije tvrtke na adekvatan način bit će veliki plus da pridobijete zoomere na svoju stranu. Oni naprosto moraju osjećati da im je radno mjesto više od radnog mjesta.
Većina se zoomera izjasnila da želi raditi u tvrtkama koje donose prosperitet svijetu. Oni su prije svega kozmopoliti, a nešto manje lokal-patrioti. Zato im mijenjanje posla, države ili grada ne predstavlja veliki životni korak o kojem se dugo razmišlja, kao što je to slučaj kod starijih generacija.
Vođenje generacije Z iz perspektive LQ-a
Ako ne znate kako se uhvatiti u koštac s novom generacijom zaposlenika, pokucajte na naša vrata. Pripremili smo fantastičan Leadership program za voditelje generacije Z. Sadrži 6 modula, od kojih svaki detaljno razrađuje konkretnu temu: Tko je generacija Z, Svrha i vrijednosti, Konstruktivni feedback i psihološka sigurnost, Self-management, Multi Challenging Working Environment i Integracija.
Sad je pravo vrijeme da donesete odluku da 2024. godinu započnete mudrije, kada je poslovanje i vođenje generacije Z u pitanju. Startamo s programom u veljači, a završavamo u srpnju, taman da na godišnji odmor odete bezbrižni i puni novih saznanja. Jesen 2024. dočekat ćete spremniji nego inače, a s novim zoomerima u radnom timu hendlat ćete vrlo lako.
Naučite pristupiti zoomerima na najbezbolniji način uz savjete iskusnih coacheva.
Prijavite se u naš program. Rješavajte međugeneracijske konflikte u svojoj organizaciji na adekvatan način, naučite kako da vas zoomeri prihvate kao autoritet s pokrićem.
Tada će vam vođenje generacije Z biti peace of cake!