Osobni razvoj važan je u privatnoj, ali i u poslovnoj sferi života, a poželjno je da se podjednako fokusiramo na sve njegove aspekte: emocionalni, intelektualni, fizički, duhovni razvoj.
U svijetu u kojem je imperativ biti mlad i lijep, u prvi plan izbija briga o fizičkom izgledu. Na TV ekranima, portalima, društvenim mrežama, časopisima i jumbo plakatima bombardiraju nas reklamnim kampanjama o kozmetici, estetskoj kirurgiji, čudotvornim kremama koje brišu bore, zubnim ljuskicama koje jamče holivudski osmijeh, a o modnim brendovima da i ne govorimo. Gdje je u cijeloj toj priči u kojoj se brinemo za novo i ljepše ja, briga o boljem ja. Gdje su emocionalni, intelektualni, duhovni i profesionalni razvoj? Nažalost, većina je u toj svojoj unaprijed izgubljenoj borbi protiv starenja toliko postala površna da je zanemarila duhovni i intelektualni razvoj.
Poželjno je da se brinemo o svojoj vanjštini, ali je neophodno i da njegujemo svoju nutrinu. Tema je to o kojoj progovaramo u nastavku bloga.
Koliko je ljudima važna vanjština u poslovnom okruženju?
Važno je kakav utisak ostavljamo na razgovoru za posao, zbog čega mnogi pomno biraju outfit i uvježbavaju nastup za intervju. Prvi dojam često je presudan kod odabira kandidata.
Otkrivamo vam zapanjujuće podatke o tome koliko su ljudi spremni raditi na svom fizičkom izgledu radi karijere. Sudeći prema istraživanju iz 2010. godine „Ljepota na radnom mjestu“, koje je u Hrvatskoj proveo portal za zapošljavanje Posao.hr u suradnji s časopisom Elle i Poliklinikom Nola na 944 ispitanika, vanjština u poslovnom okruženju jako je važna. Većina ispitanika bile su žene od 25 do 34 godine starosti s područja grada Zagreba i Zagrebačke županije.
Čak 45 % izjasnilo se da je lijep fizički izgled prednost kod dobivanja posla, ali i veliki plus u komunikaciji s nadređenima. Zanimljivo je da njih 34 % smatra da nadređeni ljepšim osobama izlaze ususret prilikom obavljanja svakodnevnog posla.
Njih 80 % smatra da se isplati ulagati u vlastiti izgled za posao. Da troši više novaca na odjeću, izjasnilo se 34 % ispitanika, dok se 28 % izjasnilo da ulaže više u svoj izgled radi boljeg statusa na radnom mjestu. Pohvalno je da se čak 67 % ispitanika voli dotjerati za odlazak na posao, no postavlja se pitanje, koliko njih ulaže u razvoj tvrdih i mekih vještina potrebnih za bolje obavljanje posla. Među ispitanicima 18 % reklo je da se uređuje za posao zato što mora, a 9 % tome ne pridaje ama baš nikakvu pažnju.
Veliki postotak ispitanika, njih 79 % smatra da su zaposlenici ugodne vanjštine u poslovnom okruženju u prednosti u odnosu na one oku manje ugodne. Ono što je pomalo iznenadilo i laike i HR stručnjake u rezultatima istraživanja jest prilično velik postotak od 32 % onih koji misle da fizički izgled ima utjecaja na visinu prihoda. Njih 28 % ne smatra da privlačne osobe zarađuju više od ostalih.
Što bi ljudi promijenili na svom fizičkom izgledu radi poboljšanja karijere?
Da se u tvrtkama u kojima rade ne posvećuje pažnja fizičkom izgledu, izjasnilo se 38 % ispitanika, dok 35 % smatra suprotno.
U odnosu na svoje kolege:
- 45 % ispitanika izjavilo je da su uglavnom zadovoljni svojim izgledom
- 29 % ispitanika jako je zadovoljno svojim izgledom.
Većina, njih 68 % misli da su osobe s prekomjernom težinom u nepovoljnijem položaju od ostalih kolega.
Koliko bi i što mnogi učinili radi karijere po pitanju fizičkog izgleda?
- 50 % ispitanika odlučilo bi se na neki kozmetički tretman, a 37 % ne bi to učinilo
- 20 % ispitanika odlučilo bi se na kirurški zahvat, a 64 % ne bi to učinilo
Evidentno je da je fizički izgled jako bitan na poslu. No, nameće nam se novo pitanje. Koliko smo spremni uložiti u sebe u onom drugom aspektu ‒ duhovnom ili u razvoj vještina potrebnih na radnom mjestu?
Osobni razvoj podjednako je važan za razvoj na privatnom i poslovnom planu
Što podrazumijeva osobni razvoj? Osobni razvoj jest rad na sebi. Podrazumijeva kontinuirani proces rasta i napretka pojedinca u različitim aspektima života.
Postavljanjem životnih ciljeva i usvajanjem različitih znanja i vještina možete otkriti i postići svoj maksimalni potencijal u raznim sferama života. Istraživanja pokazuju kako osobni razvoj u velikoj mjeri doprinosi uspjehu na poslu i životnom zadovoljstvu.
„Za naknadno učenje nikad nije prekasno – ali ni prerano, dakle, uvijek je ‘krajnje’ vrijeme.“
Tijekom života učimo u sklopu obrazovnog sustava, od obitelji i okoline te iz vlastitih i tuđih iskustava. Vrlo često mentori i coachevi igraju važnu ulogu u osobnom i profesionalnom životu pojedinaca. Individualni coaching pomaže u razvoju ključnih elemenata osobnog razvoja, a to su: samopouzdanje, samosvijest, emocionalna inteligencija, sposobnost suočavanja s izazovima, postizanje balansa između poslovnog i privatnog života. Upravo je zato individualni coaching danas sve popularniji izbor menadžera za osobni razvoj.
Nakon coachinga menadžeri pokazuju da su kompetentni za vođenje tima, donošenje teških odluka i upravljanje rizicima.
Osobni razvoj podrazumijeva stjecanje novih i usavršavanje starih vještina
Fizički izgled trebao bi nam biti važan, ali ne i jedino važan ili najvažniji. Nije dobro da je naš jedini fokus. Razvoj mekih i tvrdih vještina za uspjeh na poslu, ali i u životu općenito, trebao bi nam biti važniji od brige o svojoj vanjštini.
Koje su to vještine važne da bi se menadžer profesionalno razvijao?
Dobar menadžer treba imati sljedeće vještine:
- komunikacijske vještine
- vještine vođenja
- organizacijske vještine
- upravljanje stresom
- kritičko razmišljanje.
Osobni razvoj podrazumijeva usavršavanje vještina kojima smo već ovladali, ali i usvajanje novih.
Kako osobni razvoj utječe na život i karijeru?
- Istraživanja pokazuju da cjeloživotno učenje ima pozitivan učinak na osobni i profesionalni razvoj. Kada otkrijemo svoje zašto (reason why), svoju životnu misiju i viziju, lakše ćemo usvojiti misiju i viziju organizacije za koju radimo te ih pojasniti zaposlenicima. Nadalje, istraživanja pokazuju i da traženjem vlastite svrhe potičemo rad limbičkog sustava, koji je odgovoran za emocije i djelovanje.
- Osobni razvoj potiče otkrivanje vlastitih mogućnosti i vrijednosti za koje nismo znali da ih imamo. On je put koji nas vodi do prepoznavanja vlastitih mogućnosti, otkrivanja svog potencijala te pomicanja vlastitih granica.
- Potiče intrinzičnu motivaciju. Stjecanjem novih vještina uočavate koliko napredujete, pa ste motivirani za nova znanja i vještine. Prema istraživanjima intrinzična motivacija potiče da produktivnost raste, da ostvarujemo bolje privatne i poslovne odnose te da smo zadovoljniji životom općenito.
Osobni razvoj potiče na izvrsnost u raznim poljima ljudskog djelovanja. Da bismo bili izvrsni u svom poslu, potrebno je razvijati nove i usavršavati postojeće vještine.
8 kompetencija koje pokazuju spremnost za razvoj karijere
NACE, američka Nacionalna udruga koledža i sveučilišta prepoznala je 8 širokih kompetencija koje pokazuju spremnost za razvoj karijere:
- kritičko razmišljanje, odnosno rješavanje problema
- usmena i pisana komunikacija
- timski rad, odnosno suradnja
- digitalna tehnologija
- rukovodstvo, odnosno menadžment
- profesionalnost, tj. radna etika
- upravljanje karijerom
- globalna (interkulturalna) prilagodljivost.
Sve nabrojane kompetencije uključuju kombinaciju tvrdih i mekih vještina, čija je međusobna povezanost ključna za osobni i profesionalni razvoj, osobito za napredak u karijeri.
Osobni razvoj podrazumijeva razvoj mekih i tvrdih vještina
Vještine dijelimo na:
- tvrde (hard skills)
- meke (soft skills).
Svladavanje jednih i drugih doprinosi profesionalnom razvoju pojedinca. Tijekom zapošljavanja često se precjenjuju tvrde, a podcjenjuju meke vještine.
Koja je razlika između tvrdih i mekih vještina?
Prije svega, to je način na koji ih stječemo i kako se njima služimo u životu. Budući da je blog namijenjen menadžerima, poduzetnicima i vlasnicima tvrtki, ovdje ističemo kako je važno koliko imamo tvrdih i mekih vještina te u kojoj mjeri ih i kako koriste menadžeri i zaposlenici na radnom mjestu. U tom kontekstu, tvrde vještine obuhvaćaju tehničko znanje koje imamo, svladavamo i primjenjujemo u svom radu, a meke vještine jesu navike i način ophođenja prema radnim zadacima, kolegama, nadređenima, podređenima, klijentima i poslovnim suradnicima.
Tvrde vještine neophodne su za uspješno obavljanje tehničkih zadataka na poslu, dok su nam meke vještine potrebne za stvaranje pozitivnog i funkcionalnog radnog ozračja. Još je jedna razlika između tvrdih i mekih vještina. Tvrde su vještine lakše mjerljive i dokazive.
Nađete li zaposlenika koji ima zadovoljavajući broj tvrdih i mekih vještina, nastojte ga zadržati u tvrtki pod svaku cijenu. Poslodavcima su takve osobe glavni zgoditak u timu.
Zaključimo da su hard skills specifična znanja i tehničke sposobnosti potrebne za određenu radnu poziciju ili zanimanje, a soft skills interpersonalne vještine važne za uspjeh u poslu.
Tvrde vještine
Tvrde vještine podrazumijevaju specifična znanja i tehničke sposobnosti potrebne za obavljanje nekog posla, koje stječemo iskustvom ili obukom kroz redovito obrazovanje, tečajeve ili mentorstvo. Tu spadaju: poznavanje rada u Microsoft Officeu, aktivno govorenje stranih jezika, razumijevanje dizajna web-stranice za korisničko iskustvo…
Tvrde vještine kod nekog prepoznajemo kao:
- stručno znanje ili tehničke sposobnosti: programiranje, računarstvo, jezici, grafički dizajn, SEO (optimizacija web-stranica), krojenje i šivanje odjeće…
- specifične radne vještine: uredsko administriranje, obrada podataka, korištenje Microsoft Officea.
Certifikati, potvrde i diplome svjedoče o stručnosti i kompetencijama zaposlenika, tj. o njihovim tvrdim vještinama.
Meke vještine
Meke vještine podrazumijevaju sve interpersonalne vještine neophodne za uspjeh u poslu. One su specifične za svaku osobu jer pokazuju na koji način netko obavlja svoje zadatke. Uobičajene meke vještine uključuju: komunikaciju, pouzdanost i učinkovit timski rad. Riječ je o osobnim navikama i osobinama kojima pokazujemo naš odnos prema samostalnom i timskom radu, tj. interakciju s drugim ljudima, rješavanje problema, adaptabilnost i druga netehnička znanja i sposobnosti.
Ako niste baš dobar govornik ili komunikator općenito, možete poraditi na sebi. Upišite tečaj govorništva ili se obratite coachu koji će vas uputiti u tajne dobre poslovne komunikacije. Važno je da kao menadžer ovladate kvalitetnom komunikacijom. Asertivan način komuniciranja podrazumijeva i aktivno slušanje. Te dvije meke vještine potiču i vaše sugovornike da kvalitetnije komuniciraju s vama.
Koje su najtraženije meke vještine?
Poslodavci od zaposlenika očekuju: pouzdanost, sklonost timskom radu, kreativnost, integritet, rješavanje problema, kritičko promišljanje, prilagodljivost, volju za učenjem, komunikativnost, motiviranost. Od menadžera, sve to plus dvije stvari ‒ liderstvo i empatiju.
Sive meke vještine također su važne za osobni razvoj i uspjeh na poslu
Psiholozi ističu i druge meke vještine. Nazivaju ih sivim mekim vještinama zato što se ne odnose na specifična znanja ili tehničke sposobnosti kao tvrde vještine. Nisu ni direktno vezane za interakciju s ljudima kao klasične meke vještine. Dakle, riječ je o vještinama koje nisu nužne za rad na konkretnom radnom mjestu, ali igraju određenu ulogu u postizanju uspjeha na poslu.
To su: organizacija, planiranje, raspoređivanje vremena, rad pod pritiskom i upravljanje stresom, postavljanje ciljeva, samopouzdanje, učenje i razvoj, emocionalna inteligencija, fleksibilnost i prilagodljivost, proaktivnost i inicijativa.
Zašto su meke vještine kod pojedinih poslodavaca cjenjenije od tvrdih vještina?
- Mnogi poslodavci radije zapošljavaju osobe s jačim skupom mekih vještina zato što se teže razvijaju i potrebno je više vremena da se njima ovlada nego tvrdim vještinama. U prednosti su oni koji su rođeni s njima, kao npr. empatične ili ekstrovertne, komunikativne osobe. Oni koji to nisu, trebaju naučiti kako pokazati crtu empatičnosti i kako dobro komunicirati.
- Komunikacija i suradnja povećavaju produktivnost timova, što potvrđuju i istraživanja ‒zaposlenici s dobrim mekim vještinama produktivniji su 15 % više od onih koji nemaju meke vještine.
- Kritičko mišljenje i rješavanje problema pomažu u rješavanju složenih situacija i donošenju kvalitetnijih odluka.
- Liderstvo i sposobnost motiviranja pomažu u uspješnom upravljanju i vođenju timova. Istraživanja kažu da su lideri s mekim vještinama 6 puta produktivniji od onih koji su zakinuti za njih.
- Upravljanje konfliktima pomaže u rješavanju sukoba u timu i sa strankama.
- Empatija i razumijevanje kulture olakšava rad s ljudima iz različitih kultura, osobito u multinacionalnim kompanijama.
- Upravljanje vremenom i dobra organizacija olakšavaju i ubrzavaju radni proces.
- Kreativnost i inovativnost pomažu u razvijanju inovativnih proizvoda/usluga i drugih poslovnih rješenja.
- Učenje i razvoj pomažu da idemo ukorak s trendovima u industriji i na tržištu.
- Sposobnost pregovaranja pomaže u postizanju dogovora s teškim pregovaračima.
- Upravljanje rizicima pomaže u identifikaciji i sprečavanju potencijalnih problema.
Završit ćemo blog s preporukom za čitanje knjige „Leaders Eat Last“ Simona Sineka, u kojoj ističe zašto su meke vještine, kao što su empatija, lojalnost i povjerenje ključne za uspjeh u poslu, stvaranje zdrave i produktivne radne sredine te stvaranje radnog okruženja u kojem se zaposlenici osjećaju jednakovrijednim članovima tima. Ukazuje na važnost razumijevanja potreba i želja zaposlenih, sposobnost dobre komunikacije i suradnje jer su ključni za stvaranje zdrave i motivirajuće radne kulture.
Željeli biste razviti neku od mekih vještina i poraditi na svom stilu rukovođenja? Javite nam se za individualni coaching. Svladavanjem mekih vještina neophodnih za dobro rukovođenje postat ćete bolji menadžer svom timu.