×

Osobni razvoj: vještina vs. vanjština

Osobni razvoj važan je u privatnoj, ali i u poslovnoj sferi života, a poželjno je da se podjednako fokusiramo na sve njegove aspekte: emocionalni, intelektualni, fizički, duhovni razvoj.

U svijetu u kojem je imperativ biti mlad i lijep, u prvi plan izbija briga o fizičkom izgledu. Na TV ekranima, portalima, društvenim mrežama, časopisima i jumbo plakatima bombardiraju nas reklamnim kampanjama o kozmetici, estetskoj kirurgiji, čudotvornim kremama koje brišu bore, zubnim ljuskicama koje jamče holivudski osmijeh, a o modnim brendovima da i ne govorimo. Gdje je u cijeloj toj priči u kojoj se brinemo za novo i ljepše ja, briga o boljem ja. Gdje su emocionalni, intelektualni, duhovni i profesionalni razvoj? Nažalost, većina je u toj svojoj unaprijed izgubljenoj borbi protiv starenja toliko postala površna da je zanemarila duhovni i intelektualni razvoj.

Poželjno je da se brinemo o svojoj vanjštini, ali je neophodno i da njegujemo svoju nutrinu. Tema je to o kojoj progovaramo u nastavku bloga.

 

Koliko je ljudima važna vanjština u poslovnom okruženju?

Važno je kakav utisak ostavljamo na razgovoru za posao, zbog čega mnogi pomno biraju outfit i uvježbavaju nastup za intervju. Prvi dojam često je presudan kod odabira kandidata.

Otkrivamo vam zapanjujuće podatke o tome koliko su ljudi spremni raditi na svom fizičkom izgledu radi karijere. Sudeći prema istraživanju iz 2010. godine „Ljepota na radnom mjestu“, koje je u Hrvatskoj proveo portal za zapošljavanje Posao.hr u suradnji s časopisom Elle i Poliklinikom Nola na 944 ispitanika, vanjština u poslovnom okruženju jako je važna. Većina ispitanika bile su žene od 25 do 34 godine starosti s područja grada Zagreba i Zagrebačke županije.

Čak 45 % izjasnilo se da je lijep fizički izgled prednost kod dobivanja posla, ali i veliki plus u komunikaciji s nadređenima. Zanimljivo je da njih 34 % smatra da nadređeni ljepšim osobama izlaze ususret prilikom obavljanja svakodnevnog posla.

Njih 80 % smatra da se isplati ulagati u vlastiti izgled za posao. Da troši više novaca na odjeću, izjasnilo se 34 % ispitanika, dok se 28 % izjasnilo da ulaže više u svoj izgled radi boljeg statusa na radnom mjestu. Pohvalno je da se čak 67 % ispitanika voli dotjerati za odlazak na posao, no postavlja se pitanje, koliko njih ulaže u razvoj tvrdih i mekih vještina potrebnih za bolje obavljanje posla. Među ispitanicima 18 % reklo je da se uređuje za posao zato što mora, a 9 %  tome ne pridaje ama baš nikakvu pažnju.

Veliki postotak ispitanika, njih 79 % smatra da su zaposlenici ugodne vanjštine u poslovnom okruženju u prednosti u odnosu na one oku manje ugodne. Ono što je pomalo iznenadilo i laike i HR stručnjake u rezultatima istraživanja jest prilično velik postotak od 32 % onih koji misle da fizički izgled ima utjecaja na visinu prihoda. Njih 28 % ne smatra da privlačne osobe zarađuju više od ostalih.

 

Što bi ljudi promijenili na svom fizičkom izgledu radi poboljšanja karijere?

Da se u tvrtkama u kojima rade ne posvećuje pažnja fizičkom izgledu, izjasnilo se 38 % ispitanika, dok 35 % smatra suprotno.

U odnosu na svoje kolege:

  • 45 % ispitanika izjavilo je da su uglavnom zadovoljni svojim izgledom
  • 29 % ispitanika jako je zadovoljno svojim izgledom.

Većina, njih 68 % misli da su osobe s prekomjernom težinom u nepovoljnijem položaju od ostalih kolega.

Koliko bi i što mnogi učinili radi karijere po pitanju fizičkog izgleda?

  • 50 % ispitanika odlučilo bi se na neki kozmetički tretman, a 37 % ne bi to učinilo
  • 20 % ispitanika odlučilo bi se na kirurški zahvat, a 64 % ne bi to učinilo

Evidentno je da je fizički izgled jako bitan na poslu. No, nameće nam se novo pitanje. Koliko smo spremni uložiti u sebe u onom drugom aspektu ‒ duhovnom ili u razvoj vještina potrebnih na radnom mjestu?

 

Osobni razvoj podjednako je važan za razvoj  na privatnom i poslovnom planu

Što podrazumijeva osobni razvoj? Osobni razvoj jest rad na sebi. Podrazumijeva kontinuirani proces rasta i napretka pojedinca u različitim aspektima života.

Postavljanjem životnih ciljeva i usvajanjem različitih znanja i vještina možete otkriti i postići svoj maksimalni potencijal u raznim sferama života. Istraživanja pokazuju kako osobni razvoj u velikoj mjeri doprinosi uspjehu na poslu i životnom zadovoljstvu.

„Za naknadno učenje nikad nije prekasno – ali ni prerano, dakle, uvijek je ‘krajnje’ vrijeme.“

(Raphael M. Bonelli)

Tijekom života učimo u sklopu obrazovnog sustava, od obitelji i okoline te iz vlastitih i tuđih iskustava. Vrlo često mentori i coachevi igraju važnu ulogu u osobnom i profesionalnom životu pojedinaca. Individualni coaching pomaže u razvoju ključnih elemenata osobnog razvoja, a to su: samopouzdanje, samosvijest, emocionalna inteligencija, sposobnost suočavanja s izazovima, postizanje balansa između poslovnog i privatnog života. Upravo je zato individualni coaching danas sve popularniji izbor menadžera za osobni razvoj.

Nakon coachinga menadžeri pokazuju da su kompetentni za vođenje tima, donošenje teških odluka i upravljanje rizicima.

 

Osobni razvoj podrazumijeva stjecanje novih i usavršavanje starih vještina

Fizički izgled trebao bi nam biti važan, ali ne i jedino važan ili najvažniji. Nije dobro da je naš jedini fokus. Razvoj mekih i tvrdih vještina za uspjeh na poslu, ali i u životu općenito, trebao bi nam biti važniji od brige o svojoj vanjštini.

 

Koje su to vještine važne da bi se menadžer profesionalno razvijao?

Dobar menadžer treba imati sljedeće vještine:

  • komunikacijske vještine
  • vještine vođenja
  • organizacijske vještine
  • upravljanje stresom
  • kritičko razmišljanje.

Osobni razvoj podrazumijeva usavršavanje vještina kojima smo već ovladali, ali i usvajanje novih.

 

Kako osobni razvoj utječe na život i karijeru?

  1. Istraživanja pokazuju da cjeloživotno učenje ima pozitivan učinak na osobni i profesionalni razvoj. Kada otkrijemo svoje zašto (reason why), svoju životnu misiju i viziju, lakše ćemo usvojiti misiju i viziju organizacije za koju radimo te ih pojasniti zaposlenicima. Nadalje, istraživanja pokazuju i da traženjem vlastite svrhe potičemo rad limbičkog sustava, koji je odgovoran za emocije i djelovanje.
  2. Osobni razvoj potiče otkrivanje vlastitih mogućnosti i vrijednosti za koje nismo znali da ih imamo. On je put koji nas vodi do prepoznavanja vlastitih mogućnosti, otkrivanja svog potencijala te pomicanja vlastitih granica.
  3. Potiče intrinzičnu motivaciju. Stjecanjem novih vještina uočavate koliko napredujete, pa ste motivirani za nova znanja i vještine. Prema istraživanjima intrinzična motivacija potiče da produktivnost raste, da ostvarujemo bolje privatne i poslovne odnose te da smo zadovoljniji životom općenito.

Osobni razvoj potiče na izvrsnost u raznim poljima ljudskog djelovanja. Da bismo bili izvrsni u svom poslu, potrebno je razvijati nove i usavršavati postojeće vještine.

 

8 kompetencija koje pokazuju spremnost za razvoj karijere

NACE, američka Nacionalna udruga koledža i sveučilišta prepoznala je 8 širokih kompetencija koje pokazuju spremnost za razvoj karijere:

  1. kritičko razmišljanje, odnosno rješavanje problema
  2. usmena i pisana komunikacija
  3. timski rad, odnosno suradnja
  4. digitalna tehnologija
  5. rukovodstvo, odnosno menadžment
  6. profesionalnost, tj. radna etika
  7. upravljanje karijerom
  8. globalna (interkulturalna) prilagodljivost.

Sve nabrojane kompetencije uključuju kombinaciju tvrdih i mekih vještina, čija je međusobna povezanost ključna za osobni i profesionalni razvoj, osobito za napredak u karijeri.

 

Osobni razvoj podrazumijeva razvoj mekih i tvrdih vještina

Vještine dijelimo na:

  • tvrde (hard skills)
  • meke (soft skills).

Svladavanje jednih i drugih doprinosi profesionalnom razvoju pojedinca. Tijekom zapošljavanja često se precjenjuju tvrde, a podcjenjuju meke vještine.

Koja je razlika između tvrdih i mekih vještina?

Prije svega, to je način na koji ih stječemo i kako se njima služimo u životu. Budući da je blog namijenjen menadžerima, poduzetnicima i vlasnicima tvrtki, ovdje ističemo kako je važno koliko imamo tvrdih i mekih vještina te u kojoj mjeri ih i kako koriste menadžeri i zaposlenici na radnom mjestu. U tom kontekstu, tvrde vještine obuhvaćaju tehničko znanje koje imamo, svladavamo i primjenjujemo u svom radu, a meke vještine jesu navike i način ophođenja prema radnim zadacima, kolegama, nadređenima, podređenima, klijentima i poslovnim suradnicima.

Tvrde vještine neophodne su za uspješno obavljanje tehničkih zadataka na poslu, dok su nam meke vještine potrebne za stvaranje pozitivnog i funkcionalnog radnog ozračja. Još je jedna razlika između tvrdih i mekih vještina. Tvrde su vještine lakše mjerljive i dokazive.

Nađete li zaposlenika koji ima zadovoljavajući broj tvrdih i mekih vještina, nastojte ga zadržati u tvrtki pod svaku cijenu. Poslodavcima su takve osobe glavni zgoditak u timu.

Zaključimo da su hard skills specifična znanja i tehničke sposobnosti potrebne za određenu radnu poziciju ili zanimanje, a soft skills interpersonalne vještine važne za uspjeh u poslu.

 

Tvrde vještine

Tvrde vještine podrazumijevaju specifična znanja i tehničke sposobnosti potrebne za obavljanje nekog posla, koje stječemo iskustvom ili obukom kroz redovito obrazovanje, tečajeve ili mentorstvo. Tu spadaju: poznavanje rada u Microsoft Officeu, aktivno govorenje stranih jezika, razumijevanje dizajna web-stranice za korisničko iskustvo…

Tvrde vještine kod nekog prepoznajemo kao:

  • stručno znanje ili tehničke sposobnosti: programiranje, računarstvo, jezici, grafički dizajn, SEO (optimizacija web-stranica), krojenje i šivanje odjeće…
  • specifične radne vještine: uredsko administriranje, obrada podataka, korištenje Microsoft Officea.

Certifikati, potvrde i diplome svjedoče o stručnosti i kompetencijama zaposlenika, tj. o njihovim tvrdim vještinama.

 

Meke vještine

Meke vještine podrazumijevaju sve interpersonalne vještine neophodne za uspjeh u poslu. One su specifične za svaku osobu jer pokazuju na koji način netko obavlja svoje zadatke. Uobičajene meke vještine uključuju: komunikaciju, pouzdanost i učinkovit timski rad. Riječ je o osobnim navikama i osobinama kojima pokazujemo naš odnos prema samostalnom i timskom radu, tj. interakciju s drugim ljudima, rješavanje problema, adaptabilnost i druga netehnička znanja i sposobnosti.

Ako niste baš dobar govornik ili komunikator općenito, možete poraditi na sebi. Upišite tečaj govorništva ili se obratite coachu koji će vas uputiti u tajne dobre poslovne komunikacije. Važno je da kao menadžer ovladate kvalitetnom komunikacijom. Asertivan način komuniciranja podrazumijeva i aktivno slušanje. Te dvije meke vještine potiču i vaše sugovornike da kvalitetnije komuniciraju s vama.

 

Koje su najtraženije meke vještine?

Poslodavci od zaposlenika očekuju: pouzdanost, sklonost timskom radu, kreativnost, integritet, rješavanje problema, kritičko promišljanje, prilagodljivost, volju za učenjem, komunikativnost, motiviranost. Od menadžera, sve to plus dvije stvari ‒ liderstvo i empatiju.

 

Sive meke vještine također su važne za osobni razvoj i uspjeh na poslu

Psiholozi ističu i druge meke vještine. Nazivaju ih sivim mekim vještinama zato što se ne odnose na specifična znanja ili tehničke sposobnosti kao tvrde vještine. Nisu ni direktno vezane za interakciju s ljudima kao klasične meke vještine. Dakle, riječ je o vještinama koje nisu nužne za rad na konkretnom radnom mjestu, ali  igraju određenu ulogu u postizanju uspjeha na poslu.

To su: organizacija, planiranje, raspoređivanje vremena, rad pod pritiskom i upravljanje stresom, postavljanje ciljeva, samopouzdanje, učenje i razvoj, emocionalna inteligencija, fleksibilnost i prilagodljivost, proaktivnost i inicijativa.

 

Zašto su meke vještine kod pojedinih poslodavaca cjenjenije od tvrdih vještina?

  • Mnogi poslodavci radije zapošljavaju osobe s jačim skupom mekih vještina zato što se teže razvijaju i potrebno je više vremena da se njima ovlada nego tvrdim vještinama. U prednosti su oni koji su rođeni s njima, kao npr. empatične ili ekstrovertne, komunikativne osobe. Oni koji to nisu, trebaju naučiti kako pokazati crtu empatičnosti i kako dobro komunicirati.
  • Komunikacija i suradnja povećavaju produktivnost timova, što potvrđuju i istraživanja ‒zaposlenici s dobrim mekim vještinama produktivniji su 15 % više od onih koji nemaju meke vještine.
  • Kritičko mišljenje i rješavanje problema pomažu u rješavanju složenih situacija i donošenju kvalitetnijih odluka.
  • Liderstvo i sposobnost motiviranja pomažu u uspješnom upravljanju i vođenju timova. Istraživanja kažu da su lideri s mekim vještinama 6 puta produktivniji od onih koji su zakinuti za njih.
  • Upravljanje konfliktima pomaže u rješavanju sukoba u timu i sa strankama.
  • Empatija i razumijevanje kulture olakšava rad s ljudima iz različitih kultura, osobito u multinacionalnim kompanijama.
  • Upravljanje vremenom i dobra organizacija olakšavaju i ubrzavaju radni proces.
  • Kreativnost i inovativnost pomažu u razvijanju inovativnih proizvoda/usluga i drugih poslovnih rješenja.
  • Učenje i razvoj pomažu da idemo ukorak s trendovima u industriji i na tržištu.
  • Sposobnost pregovaranja pomaže u postizanju dogovora s teškim pregovaračima.
  • Upravljanje rizicima pomaže u identifikaciji i sprečavanju potencijalnih problema.

Završit ćemo blog s preporukom za čitanje knjige „Leaders Eat Last“  Simona Sineka, u kojoj ističe zašto su meke vještine, kao što su empatija, lojalnost i povjerenje ključne za uspjeh u poslu, stvaranje zdrave i produktivne radne sredine te stvaranje radnog okruženja u kojem se zaposlenici osjećaju jednakovrijednim članovima tima. Ukazuje na važnost razumijevanja potreba i želja zaposlenih, sposobnost dobre komunikacije i suradnje jer su ključni za stvaranje zdrave i motivirajuće radne kulture.

Željeli biste razviti neku od mekih vještina i poraditi na svom stilu rukovođenja? Javite nam se za individualni coaching. Svladavanjem mekih vještina neophodnih za dobro rukovođenje postat ćete bolji menadžer svom timu.

Coaching i mentalno zdravlje

Ima li nešto što radimo u coaching susretu, a da se ne tiče mentalnog zdravlja klijenta? Nema. Bez obzira na…

Strive for Speaking

Tražite motivacijskog govornika za svoj sljedeći događaj?

Ne tražite dalje! LQ stručni govornici posvećeni su prenošenju snažnih i inspirativnih poruka koje će dati energiju i motivirati Vaš tim, ostavljajući trajan utjecaj na njihov osobni i profesionalni razvoj. Saznajte više

Naši internacionalni partneri​